Terug
Gepubliceerd op 23/05/2025

2025_GR_00176 - Baby - peuter: Investerings- en ondersteuningssubsidie - Reglement Investerings- en ondersteuningssubsidie Baby- en peuteropvang - Goedkeuring

Gemeenteraad
do 22/05/2025 - 20:00 Raadzaal Tempelhof
Datum beslissing: do 22/05/2025 - 20:19
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Subsidie, premie, erkenning.

Samenstelling

Aanwezig

Hans Luyckx, voorzitter; Freddy Smans; Bart Craane, burgemeester; Isabelle Druyts; Hans Woestenborghs; Ingrid Van Genechten, schepen; Nancy Snels, schepen; Dirk Proost; Jan Van Dijck; Ben Bols; Lili Jansen, schepen; Bart Smans, schepen; Hanne Lenaerts; Inge Blondeel; Nelly Mols; Joeri Hoskens; Ingrid Crynen; Werner Maes; Leo Bosch; Erik Van den Wyngaert; Jeroen Bolckmans; Elle Verwaest, algemeen directeur

Verontschuldigd

Annemie Guns, voorzitter Bijzonder Comité Sociale Dienst; Quinte Jochems; Andrea Arcila Ramos; Stefaan Conrardy

Secretaris

Elle Verwaest, algemeen directeur

Voorzitter

Hans Luyckx, voorzitter
2025_GR_00176 - Baby - peuter: Investerings- en ondersteuningssubsidie - Reglement Investerings- en ondersteuningssubsidie Baby- en peuteropvang - Goedkeuring 2025_GR_00176 - Baby - peuter: Investerings- en ondersteuningssubsidie - Reglement Investerings- en ondersteuningssubsidie Baby- en peuteropvang - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Op 26 september 2024 keurde de gemeenteraad het subsidiereglement voor kinderopvang goed. Het reglement wordt nu aangepast om onduidelijkheden te vermijden.

Het aangepaste reglement werd aan VVSG voorgelegd voor inhoudelijk en juridisch advies.

Argumentatie

Om organisatoren te stimuleren een baby- en peuteropvang te starten of uit te breiden in onze gemeente, wil het lokaal bestuur hen ondersteunen in de investeringskosten die daaraan verbonden zijn.

Een aantal elementen in het reglement waren onvoldoende duidelijk en lieten ruimte voor interpretatie. Het aangepaste reglement verduidelijkt voor welke opvangplaatsen subsidie kan worden aangevraagd en bepaalt dat elke aanvrager per opvangplaats slechts één keer een subsidieaanvraag kan indienen. De structuur van het reglement werd ook aangepast. Daarnaast worden de termijnen voor beslissing en uitbetaling ingekort van 6 naar 2 maanden.

Mevrouw Nancy Snels, schepen Kinderopvang, geeft toelichting bij dit agendapunt.

Regelgeving: bevoegdheid

dlb0027

Regelgeving bevoegdheid

G - GR - Artikel 41 §1 23° van het decreet lokaal bestuur
<p>Artikel 41 &sect;1 23&deg; van het decreet lokaal bestuur: De gemeenteraad is bevoegd voor het vaststellen van subsidiereglementen en het toekennen van nominatieve subsidies</p> <div data-extension-version="1.0.4" id="ConnectiveDocSignExtentionInstalled">&nbsp;</div>

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Doel van het reglement

In Beerse is er een aanzienlijk tekort aan kinderopvang voor baby’s en peuters. Het lokaal bestuur wil de effectieve opvangnood helpen opvangen door initiatieven te ondersteunen bij opstart of uitbreiding via investeringssubsidies. Binnen de beschikbare kredieten van het meerjarenplan kan het college van burgemeester en schepenen, volgens de bepalingen van dit reglement, subsidies toekennen. De toegekende middelen moeten worden aangewend om de kwaliteit van de opvang te verbeteren en te voldoen aan de geldende vergunningsvoorwaarden.

Volgende kosten komen in aanmerking:

  • kosten binnenhuisinrichting (vloerbekleding, sanitair enz.)
  • aankoop meubilair
  • aankoop speelgoed
  • kosten voor verplichte vormingen
  • kosten voor verbouwingen, nodig om te voldoen aan de voorschriften om een kinderopvang te kunnen organiseren
  • kosten voor verbouwingen, nodig om de ruimtes waarin de kinderopvang wordt georganiseerd te optimaliseren.

Artikel 2 

Doelgroep

Deze subsidie kan enkel aangevraagd worden door gezins- en groepsopvang met een vrije prijs (T0 en T1) en gezins- en groepsopvang  (T2 en T3). De volgende organisatoren komen niet in aanmerking voor de subsidie:

  • Kinderopvanginitiatieven die uitgebaat/ingericht worden door lokaal bestuur Beerse
  • Kinderopvanginitiatieven die uitgebaat worden op een locatie in Beerse waarvoor geen (marktconforme) huur of ander vergoeding (zoals erfpacht,...) betaald wordt door de organisatoren aan lokaal bestuur Beerse

Artikel 3 

Voorwaarden

De subsidie kan aangevraagd worden door organisatoren die cumulatief:

  • Kinderopvang (gezins- of groepsopvang) aanbieden voor baby’s en peuters tussen 0 en 3 jaar
  • Zich vestigen op het grondgebied Beerse
  • In het bezit zijn van een vergunning van het Agentschap Opgroeien
  • Niet in handhaving zijn of onder aanmaning staan van het Agentschap Opgroeien. Deze voorwaarde is niet van toepassing voor startende organisatoren kinderopvang als ze geen voorgaande ervaring in een kinderopvang hebben. Bij startende organisatoren kinderopvang met een voorgaande ervaring in de kinderopvang is de voorgaande ervaring relevant voor de beoordeling.
  • Samenwerken met lokaal bestuur Beerse:
    • Actief participeren aan het digitaal lokaal loket kinderopvang. Bij het invullen van vrije plaatsen in de opvang enkel aanvragen toewijzen die geregistreerd staan in het Loket Kinderopvang. Bij een plotse vrije plaats contact opnemen met de medewerker van het Loket Kinderopvang om de plaats te kunnen toekennen.
    • Deelnemen aan de vergaderingen van het Lokaal Overleg Kinderopvang.
    • Deelnemen aan het lerend netwerk kinderopvang van het Loket Kinderopvang.
    • Het belang van het gebruik van het Nederlands erkennen bij het uitvoeren van de gesubsidieerde activiteiten (artikel 41 lid 5 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).

Deze subsidie kan enkel aangevraagd worden voor nieuw gerealiseerde plaatsen, hetzij bij de opstart van het initiatief, hetzij bij uitbreiding, dit zowel vanuit de organisator als de locatie.

Artikel 4

Bedragen van de subsidie en budget

Het bedrag wordt als volgt bepaald:

  • Standaard 250 euro per nieuwe vergunde opvangplaats.
  • Extra 50 euro per nieuwe vergunde opvangplaats indien het aanbod van occasionele (aanbieden van dringende noodopvang voor een kortere periode) en deeltijdse opvang (minder dan 3 dagen/week) bij een minimum van 220 openingsdagen (op initiatiefniveau).
  • Om aanspraak te kunnen maken op deze extra bedragen is een expliciete vermelding daarvan in het huishoudelijk reglement essentieel.

Bij het opmaken van het meerjarenplan wordt een totaalbedrag vastgelegd dat bestemd is voor subsidies voor kernversterking. Jaarlijks wordt van dat budget maximaal 5000 euro voorbehouden voor de investeringspremie voor kinderopvang van baby’s en peuters.

Als het budget overschreden wordt doordat er meer aanvragen (met goedkeuring) zijn dan het jaarlijks voorbehouden bedrag toelaat, kan het college beslissen de aanvraag het jaar nadien opnieuw te behandelen.

Artikel 5

Aanvragen

Ter verantwoording moeten de nodige facturen bij de aanvraag gevoegd worden.

De organisator moet de aanvraag indienen ten laatste 6 maanden na het toekennen van de nieuw vergunde plaatsen (beslissingsbrief vergunning Agentschap Opgroeien telt als datum), via het aanvraagformulier met daarbij gevoegd de facturen en het huishoudelijk reglement (om aanspraak te kunnen maken op de extra bedragen).

De beslissing van het college van burgemeester en schepenen over het al of niet toekennen van de starterssubsidie en/of uitbreidingssubsidie wordt ten laatste 2 maanden na het indienen van de aanvraag schriftelijk meegedeeld. Elke beslissing wordt gemotiveerd.

Artikel 6

Uitbetaling

De uitbetaling van de subsidie gebeurt ten laatste 2 maanden na de goedkeuring door het college.

Het bedrag van de subsidie kan nooit hoger zijn dan de totale som van de door de aanvrager voorgelegde facturen en/of onkostennota’s.

Als meerdere natuurlijke personen samen een kinderopvanginitiatief opstarten, wordt de starterssubsidie en/of uitbreidingssubsidie gestort op de gezamenlijke rekening van het kinderopvanginitiatief of, indien dergelijke rekening niet bestaat, gelijkmatig verdeeld.

Het lokaal bestuur is niet verantwoordelijk voor interne geschillen tussen de aanvragers.

Artikel 7

Controle en sanctionering

Lokaal bestuur Beerse kan de uitbetaalde subsidie geheel of gedeeltelijk terugvorderen indien die werd toegekend op basis van een onjuiste aangifte of indien aan de voorwaarden niet (meer) wordt voldaan. In voorkomend geval kan het college van burgemeester en schepenen, na advies van het Lokaal Overleg Kinderopvang, ook beslissen om de aanvrager tijdelijk of definitief uit te sluiten van de voordelen van het reglement.

De toelage moet als volgt terugbetaald worden aan de gemeente Beerse indien de kinderopvang stopgezet wordt binnen de 3 jaar na de opstart (= datum van het verlenen van de vergunning door Kind en Gezin):

  • Volledige terugbetaling van de toelage indien de kinderopvang stopgezet wordt binnen het 1ste jaar na de opstart
  • Terugbetaling van 2/3 van de toelage indien de kinderopvang stopgezet wordt tussen het 1ste jaar en 2de jaar na de opstart
  • Terugbetaling van 1/3 van de toelage indien de kinderopvang stopgezet wordt tussen het 2de jaar en 3de jaar na de opstart
  • Indien de stopzetting plaatsvindt na het 3de jaar, moet er geen terugbetaling gebeuren.

Artikel 8

Betwisting

In geval van betwisting is het college van burgemeester en schepenen bevoegd om een beslissing te nemen. Tegen deze beslissing staat geen administratief beroep open.
Juridische geschillen vallen onder de bevoegdheid van de rechtbank van eerste aanleg.