De assen Polendam-Steenbakkersdam zijn belangrijke schakels in het gemeentelijk vrachtroutenet vanwege de ontsluitende functie die ze uitoefenen voor de aanpalende industriële sites. Deze assen zullen toekomstgericht nog aan belang winnen binnen het netwerk. Zo plant de gemeente een nieuwe vaste oeververbinding over het kanaal Dessel-Turnhout-Schoten om de industriële bedrijvigheid aan het kanaal beter te ontsluiten en de kernen van Beerse (Centrum en deelkern Den Hout) te ontlasten van doorgaand zwaar verkeer.
De intensiteiten zijn toegenomen en zullen dat met de plannen van een nieuwe vaste oeververbinding in de toekomst blijven doen. Aanvullend is er de verslechterde situatie van het wegdek die voor de nodige omgevingshinder zorgt.
Onder andere vanwege de toenemende drukte, het lokale en bovenlokale fietsverkeer op deze as, de vele erftoegangen en de toestand van het wegdek, is het aangewezen de snelheid op de Polendam en Steenbakkersdam verder naar beneden te brengen.
Mevrouw Lili Jansen, schepen van Mobiliteit, geeft toelichting bij dit agendapunt.
De Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988.
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Artikel 40 §3 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat de gemeenteraad de gemeentelijke reglementen vaststelt, waaronder de politieverordeningen, in toepassing van de federale wetgeving.
Het Koninklijk Besluit van 16 maart 1968 tot coördinatie van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer.
Het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
De omzendbrief MOB/2009/01 van 03 april 2009.
Het conform verklaard mobiliteitsplan van 20 januari 2011.
Het gemeenteraadsbesluit van 29 juni 2006 houdende de uitvaardiging van een aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg - aanpassing snelheidsregimes (deel 1).
Het gemeenteraadsbesluit van 28 mei 2015 houdende de uitvaardiging van een aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg - herziening snelheidsregimes. Toevoeging artikel 16 aan het aanvullend reglement van 29 juni 2006: "in navolgende straten wordt een snelheidsbeperking voorzien van max. 30 km/u. Polendam:
Het gemeenteraadsbesluit van 27 juni 2018 houdende de uitvaardiging van een aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg - herziening snelheidsregimes. Aanvulling op artikel 5 aan het aanvullend reglement van 29 juni 2006: "in navolgende straten wordt een snelheidsbeperking voorzien van max. 50 km/u. Polendam:
Het gemeenteraadsbesluit van 29 oktober 2020 houdende de uitvaardiging van een aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg - herziening snelheidsregimes. Wijziging artikel 5 aan het aanvullend reglement van 29 juni 2006: "in navolgende straten wordt een snelheidsbeperking voorzien van max. 50 km/u. Polendam:
Het aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg - aanpassing snelheidsregimes (deel 1) van 29 juni 2006 wordt als volgt aangepast:
wordt als volgt gewijzigd en aangevuld.:
Steenbakkersdam.
Artikel 3
Dit reglement zal ter kennisgeving overgemaakt worden aan de Vlaamse Overheid, afdeling Vlaams Huis voor de verkeersveiligheid.
Artikel 4
Een afschrift van dit besluit wordt na publicatie op het loket voor lokale besturen bezorgd aan: