Terug
Gepubliceerd op 29/08/2025

2025_GR_00205 - Gemeenteraad - Huishoudelijk reglement - Goedkeuring

Gemeenteraad
do 28/08/2025 - 20:00 Raadzaal Tempelhof
Datum beslissing: do 28/08/2025 - 21:00
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Huishoudelijk reglement.

Samenstelling

Aanwezig

Hans Luyckx, voorzitter; Freddy Smans; Bart Craane, burgemeester; Isabelle Druyts; Hans Woestenborghs; Ingrid Van Genechten, schepen; Nancy Snels, schepen; Dirk Proost; Jan Van Dijck; Ben Bols; Lili Jansen, schepen; Bart Smans, schepen; Annemie Guns, voorzitter Bijzonder Comité Sociale Dienst; Hanne Lenaerts; Inge Blondeel; Nelly Mols; Joeri Hoskens; Ingrid Crynen; Werner Maes; Quinte Jochems; Leo Bosch; Andrea Arcila Ramos; Erik Van den Wyngaert; Jeroen Bolckmans; Stefaan Conrardy; Elle Verwaest, algemeen directeur

Secretaris

Elle Verwaest, algemeen directeur

Voorzitter

Hans Luyckx, voorzitter
2025_GR_00205 - Gemeenteraad - Huishoudelijk reglement - Goedkeuring 2025_GR_00205 - Gemeenteraad - Huishoudelijk reglement - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Aan het begin van de beleidsperiode neemt de raad een huishoudelijk reglement aan, waarin zijn werking verder wordt verduidelijkt. Bepaalde verplichtingen en keuzemogelijkheden volgen uit het decreet lokaal bestuur, andere zijn vrije keuze van de raad. De raad nam op 19 december 2024 het huishoudelijk reglement aan dat tijdens de vorige bestuursperiode werd uitgewerkt en dat gebaseerd was op het ontwerpreglement van de VVSG en de vroegere reglementen van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn, op 19 mei 2022 nog aangevuld met een passage over digitaal en hybride vergaderen, en op 28 november 2024 met een passage over digitaal stemmen.

De raad vroeg de algemeen directeur daarbij om binnen het half jaar overleg te organiseren met de verschillende fracties van de raad, om daarna een - al dan niet bijgestuurde - versie van het huishoudelijk reglement ter goedkeuring voor te leggen. Het overleg vond plaats op 5 juni 2025.

Argumentatie

Tijdens een overleg met de fracties op 5 juni 2025 werd een aantal aanpassingen besproken:

  • 'OCMW-raad' is overal vervangen door 'raad voor maatschappelijk welzijn. Hoewel de term nog steeds voorkomt in de recentste versie van het modelreglement van de VVSG, spreekt het decreet lokaal bestuur al sinds 2017 over de 'raad voor maatschappelijk welzijn';
  • het bedrag voor het papieren abonnement tegen kostprijs is aangepast (art. 7);
  • in lijn met het modelreglement van VVSG is in artikel 10 de redenering over het opvragen van documenten omgedraaid: in eerste instantie wordt digitaal inzage verleend; daarnaast is ook een papieren afschrift mogelijk;
  • aanvragen om documenten in te kijken of de instellingen te bezoeken worden niet meer beoordeeld door het college, maar door de algemeen directeur aangezien dat geen politieke beslissing betreft (voorstel VVSG; art. 10);
  • in artikel 15 zijn nadere regels opgenomen over het recht van burgers om vragen te stellen aan het begin van de zitting, zodat de voorzitter daarnaar kan teruggrijpen wanneer dat nodig is;
  • de werkwijze voor amendementen is verduidelijkt in artikel 18;
  • de digitale geheime stemming is nu het uitgangspunt; enkel indien noodzakelijk wordt er nog geheim gestemd via papier. Aan de raadsleden wordt dus gevraagd zich zo te organiseren dat digitaal stemmen mogelijk is (art. 29 en 30);
  • het raadslid dat een tussenkomst of stemmotivatie wil laten opnemen in de notulen, kan de tekst tot de volgende werkdag 10u bezorgen aan de algemeen directeur, zodat de besluiten tijdig afgewerkt kunnen worden (art. 32 en 36);
  • in artikel 35 over de fracties is een paragraaf toegevoegd over het werken met fractieleiders;
  • in artikel 36 over de gemeenteraadscommissies
    • is verduidelijkt hoe de voorzitter verkozen wordt;
    • is aangepast dat aanwezige raadsleden die geen lid zijn van de commissie, wel degelijk spreekrecht hebben en zich dus niet moeten gedragen als toehoorder. Dit is een voorstel van de VVSG, gebaseerd op een standpunt van de Vlaamse overheid;
    • is aangepast dat de secretaris wordt aangeduid door de algemeen directeur en niet door het college (voorstel VVSG);
  • de voorzieningen die beschikbaar zijn voor de raadsleden zijn geactualiseerd in artikel 38 en daar zijn ook de regels opgenomen omtrent informatieveiligheid, die aan het begin van de legislatuur al werden toegelicht aan de raadsleden;
  • verder zijn nog een aantal wijzigingen aangebracht om zaken te corrigeren, te verduidelijken, af te stemmen op veranderde regelgeving of veranderde realiteit. Ze zijn in de bijlage bij dit besluit aangeduid in rode tekst en met een markering in de linker kantlijn.

Waar in de tekst twee kolommen voorkomen, betreft de tekst die wordt goedgekeurd als huishoudelijk reglement van de gemeenteraad telkens enkel de linkse kolom, met opschrift 'huishoudelijk reglement gemeenteraad'.

De heer Hans Luyckx, voorzitter van de raad, geeft toelichting bij dit agendapunt.

Juridische grond

Artikel 38 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat de gemeenteraad bij de aanvang van de zittingsperiode een huishoudelijk reglement vaststelt waarin aanvullende maatregelen worden opgenomen voor de werking van de raad en waarin minstens bepalingen worden opgenomen over:

1° de vergaderingen waarvoor presentiegeld wordt verleend, het bedrag van het presentiegeld en de nadere regels voor de eventuele terugbetaling van specifieke kosten die verband houden met de uitoefening van het mandaat van gemeenteraadslid of lid van het college van burgemeester en schepenen;
2° de wijze van verzending van de oproeping en de terbeschikkingstelling van het dossier aan de gemeenteraadsleden, alsook de wijze waarop de algemeen directeur of de door hem aangewezen personeelsleden, aan de raadsleden die erom verzoeken, technische inlichtingen verstrekken over die stukken;
3° de wijze waarop de plaats, de dag, het tijdstip en de agenda van de vergaderingen van de gemeenteraad openbaar worden gemaakt;
4° de voorwaarden voor het inzagerecht en het recht van afschrift voor gemeenteraadsleden en de voorwaarden voor het bezoekrecht aan de instellingen en diensten die de gemeente opricht en beheert;
5° de voorwaarden waaronder de gemeenteraadsleden hun recht uitoefenen om aan de burgemeester en aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen;
6° de wijze van notulering en de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ter beschikking worden gesteld van de gemeenteraadsleden;
7° de nadere regels voor de samenstelling en de werking van de commissies en de fracties;
8° de wijze waarop en de persoon door wie de stukken van de gemeente, vermeld in artikel 279, worden ondertekend;
9° ...
10° de wijze van het ter kennis brengen van de beslissingen, vermeld in artikel 50, vijfde lid;
11° de keuze om digitaal of hybride te vergaderen en de wijze waarop;
12° de uitzonderlijke omstandigheden waaronder de gemeenteraad digitaal kan vergaderen, als het huishoudelijk reglement de mogelijkheid van digitaal vergaderen opneemt;
13° de uitzonderlijke omstandigheden waaronder de gemeenteraad hybride kan vergaderen, als het huishoudelijk reglement de mogelijkheid van hybride vergaderen opneemt.

Ook op verschillende andere plaatsen verwijst het decreet lokaal bestuur naar de verplichting of mogelijkheid zaken op te nemen in het huishoudelijk reglement van de raad.

Artikel 74 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat artikels 18 tot en met 39 ook van toepassing zijn voor de raad voor maatschappelijk welzijn, waarbij weliswaar de organen van de gemeente gelezen moeten worden als de organen van het OCMW.

De gemeenteraad keurde op 19 december 2024 het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad goed en vroeg het binnen het half jaar te evalueren en opnieuw te agenderen op de raad.

Regelgeving: bevoegdheid

8a08e59250cb3f8d0150cdc3f02e0023

Regelgeving bevoegdheid

bevoegdheid wordt beschreven in juridische grond
<p>Zie juridische grond.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, toegevoegd als bijlage bij dit besluit, wordt goedgekeurd. Waar in de tekst twee kolommen voorkomen, betreft de tekst die wordt goedgekeurd als huishoudelijk reglement van de gemeenteraad telkens enkel de linkse kolom, met opschrift 'huishoudelijk reglement gemeenteraad'.

Artikel 2

Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, goedgekeurd op 19 december 2024, wordt opgeheven.