Terug
Gepubliceerd op 31/03/2025

2025_GR_00117 - Personeel - Aanpassing arbeidsreglement - Goedkeuring

Gemeenteraad
do 27/03/2025 - 20:00 Raadzaal Tempelhof
Datum beslissing: do 27/03/2025 - 21:38
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Personeelsreglement.

Samenstelling

Aanwezig

Hans Luyckx, voorzitter; Freddy Smans; Bart Craane, burgemeester; Isabelle Druyts; Hans Woestenborghs; Ingrid Van Genechten, schepen; Nancy Snels, schepen; Dirk Proost; Jan Van Dijck; Ben Bols; Lili Jansen, schepen; Bart Smans, schepen; Annemie Guns, voorzitter Bijzonder Comité Sociale Dienst; Hanne Lenaerts; Inge Blondeel; Nelly Mols; Joeri Hoskens; Ingrid Crynen; Werner Maes; Leo Bosch; Andrea Arcila Ramos; Erik Van den Wyngaert; Jeroen Bolckmans; Stefaan Conrardy; Elle Verwaest, algemeen directeur

Verontschuldigd

Quinte Jochems

Secretaris

Elle Verwaest, algemeen directeur

Voorzitter

Hans Luyckx, voorzitter
2025_GR_00117 - Personeel - Aanpassing arbeidsreglement - Goedkeuring 2025_GR_00117 - Personeel - Aanpassing arbeidsreglement - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Elke organisatie is verplicht een up to date en met de sociale partners onderhandeld arbeidsreglement te hebben.

Het arbeidsreglement vormt samen met de rechtspositieregelingen en de sociale wetgeving de basis van alle rechten en plichten binnen een lokaal bestuur.

Argumentatie

  • Een aantal zaken die niet meer van toepassing zijn of niet meer in overeenstemming met de praktijk, worden geschrapt of aangepast
  • Een aantal zaken ontbraken, zoals medische controles, het agressieprotocol en de praktijk van het SMT (sociaal-medisch team). Deze werden toegevoegd. 
  • Bijlage 5 was niet meer actueel, noch aangepast aan de steeds toenemende vereisten van informatieveiligheid. De nieuwe bijlage 5 'Informatieveiligheid - Beleid aanvaardbaar gebruik' vervangt de voorgaande bijlage 'gedragscode communicatiemiddelen' en de 'code terbeschikkingstelling ICT-materiaal'. 

De update van het arbeidsreglement kreeg positief advies op het bijzonder onderhandelingscomité van 3 maart 2025.

De heer Bart Smans, schepen Personeel en Organisatie, geeft toelichting bij dit agendapunt.

Juridische grond

Artikel 40 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.

Beslissing van de gemeenteraad van 26 januari 2023 over de goedkeuring van het arbeidsreglement voor lokaal bestuur Beerse.

Regelgeving: bevoegdheid

8a08e59250cb3f8d0150cdc3f02e0023

Adviezen

Bijzonder Onderhandelingscomité Gunstig advies

Overleg Bijzonder Onderhandelingscomité van 3 maart 2025.

Regelgeving bevoegdheid

bevoegdheid wordt beschreven in juridische grond
<p>Zie juridische grond.</p>

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De raad geeft goedkeuring aan het arbeidsreglement, toegevoegd als bijlage bij dit besluit.