Via de Werkgroep Omgeving ontvingen we klachten dat gemotoriseerd verkeer (personenwagens en bestelbusjes ) de doorsteek maken via de trage wegverbinding/ruimingszone langsheen de waterloop De Grote Beek om zo de verbinding te maken met de Beekakkerstraat en de Busselen.
Het Lokaal Bestuur zet met het mobiliteitsplan sterk in op fietsverkeer, met name het uitrollen van het ontvlochten fietsroutenetwerk en het promoten van trage wegverbindingen.
Mevrouw Lili Jansen, schepen mobiliteit, geeft toelichting bij dit agendapunt.
Stemmotivatie Ons2340: De fractie zal zich onthouden omwille van de vage omschrijving van 'diensten', niet omwille van de maatregel op zich.
De Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988.
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Artikel 40 §3 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat de gemeenteraad de gemeentelijke reglementen vaststelt, waaronder de politieverordeningen, in toepassing van de federale wetgeving.
Het Koninklijk Besluit van 16 maart 1968 tot coördinatie van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer.
Het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
De omzendbrief MOB/2009/01 van 03 april 2009.
Het gemeenteraadsbesluit van 28 april 2022 houdende de goedkeuring van het beleidsplan in het kader van de opmaak van het Intergemeentelijke mobiliteitsplan.
Het verslag van de Werkgroep Omgeving van 20 maart 2024 houdende het advies om een doorritverbod in te voeren voor gemotoriseerd verkeer.
Op trage wegverbinding/ruimingszone langsheen de waterloop de Grote Beek, tussen de Beekakkerstraat en de Busselen, zal de toegang verboden worden, in beide richtingen, voor iedere bestuurder, uitgezonderd:
Artikel 2
De maatregel in artikel 1 wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door middel van de verkeersborden C3, aangevuld met volgende onderborden:
Artikel 3
Een afschrift van dit besluit wordt - na melding via het loket voor lokale besturen - overgemaakt aan: