Terug
Gepubliceerd op 03/06/2024

2024_GR_00107 - Retributiereglement - Administratieve prestaties - Goedkeuring

Gemeenteraad
do 30/05/2024 - 20:00 Raadzaal Tempelhof
Datum beslissing: do 30/05/2024 - 21:41
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Retributiereglement.

Samenstelling

Aanwezig

Freddy Smans, voorzitter; Bart Craane, burgemeester; Isabelle Druyts, schepen; Hans Woestenborghs, schepen; Stefan Poortmans; Ingrid Van Genechten, schepen; Nancy Snels, schepen; Jan Van Dijck; Hans Luyckx; Linda Bosch; Dirk Proost; Ben Bols; Annemie Guns, voorzitter Bijzonder Comité Sociale Dienst; Indra Van Der Steen; Lili Jansen; Inge Blondeel; Bart Smans; Hanne Lenaerts; Patrick Otten; Marc Veulemans; Werner Embrechts; Michiel Dockx; Nelly Mols; Elle Verwaest

Verontschuldigd

Joos De Meyer; Nancy Cruysberghs

Secretaris

Elle Verwaest

Voorzitter

Freddy Smans, voorzitter
2024_GR_00107 - Retributiereglement - Administratieve prestaties - Goedkeuring 2024_GR_00107 - Retributiereglement - Administratieve prestaties - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Het reglement wordt hernomen met deze aanpassingen:

Er zijn aanpassingen wat het conformiteitsattest betreft: 

Vanaf 1 juni 2024 treedt het nieuwe artikel 3.3/1 van de Vlaamse Codex Wonen 2021 in werking. Waar er vroeger enkel een rechtsgrond was voor een retributie voor de behandeling van een verzoek tot conformiteitsattest, bepaalt de nieuwe regelgeving duidelijk dat een retributie kan gevraagd worden per conformiteitsonderzoek. Het is immers niet uit te sluiten dat in het kader van één verzoek meerdere onderzoeken nodig zijn alvorens tot de afgifte of weigering van een conformiteitsattest kan worden overgegaan. Het is daarmee aangewezen het retributiereglement te actualiseren gelet op de gewijzigde rechtsgrond.

Ook de maximale bedragen worden opgetrokken. De vergoeding bedraagt maximaal 200 euro per onderzochte woning en is in ieder geval beperkt tot de werkelijke kosten. Dit is merkelijk hoger dan het oude maximale tarief van 90 euro en het in de gemeente gehanteerde huidige tarief van 62,5 euro.

Er wordt echter niet voorgesteld om een grondige inhoudelijke herwerking te doen. Momenteel hanteren de gemeenten binnen Stadsregio Turnhout bedragen die reeds lager zijn dan het huidige maximum. Het was een keuze om – in het kader van het stimuleren van een proactieve aanpak van het woningkwaliteitsbeleid – de drempels voor de aanvraag van een conformiteitstattest niet te hoog te maken. Het gehanteerde huidige tarief is een billijk bedrag. Er werd ook voor geopteerd om het bedrag niet gratis te maken, om eigenaars te ontraden om veelvuldige aanvragen zonder voorwerp in te dienen. De huidige bedragen garanderen nog wel deze doelstellingen.

De kostprijs voor een digitaal afschrift van bestuursdocumenten die zich in het externe archief bevinden wordt ook aangepast:

De opstartkost van 11 euro per opgevraagd dossier en de kost voor een scan van een formaat groter dan A3 blijft ongewijzigd. Voor een A4-scan willen we de prijs beter afstemmen op de prijzen die de firma doorrekent aan het lokaal bestuur. De nieuwe prijs bedraagt 0,08 euro.

Argumentatie

De retributies worden voorgesteld uit overwegingen van billijkheid ten aanzien van het gedeelte van de inwoners dat geen gebruik wenst te maken van de geleverde diensten. Het gaat om een redelijke vergoeding van de prestaties die zoveel mogelijk de werkingskosten dekt.

Conformiteitsattest:

De formuleringen worden aangepast aan de bewoordingen van art. 3.3/1 van de Vlaamse Codex Wonen van 2024 dat op 1 juni 2024 in werking treedt. 

Er worden geen inhoudelijke aanpassingen aan de tarieven doorgevoerd. De betreffende tarieven, zoals voorzien in art. 3, blijven ongewijzigd en zijn lager dan de maximale tarieven zoals voorzien in het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021. De bedragen blijven zoals voorheen beperkt tot maximale bedragen per verzoek, zelfs indien er meerdere onderzoeken worden uitgevoerd.

Gezien de keuze om de tarieven niet op te trekken en te beperken tot één vergoeding per aanvraag zoals nu al het geval is, dient de koppeling gemaakt te worden tussen aanvragen en onderzoeken.

  • Er wordt verduidelijkt dat als binnen één aanvraag meerdere onderzoeken gebeuren, er toch slechts één vergoeding verschuldigd is.
  • Er wordt verduidelijkt wanneer er sprake is van een nieuw verzoek. 

Ook de bewoordingen van de vrijstellingen worden aangepast aan de terminologie van art. 3.3/1 van de Vlaamse codex Wonen.

Daarnaast wordt - gelet op de creatie van woonmaatschappijen (een woonmaatschappij per gemeente, ten gevolge van fusie van DE ARK en SVK Noorderkempen tot WOONBOOG, en de overdracht van sociale woningen van DNK naar WOONBOOG) - de terminologie up-to-date gebracht. Er is nog steeds een vrijstelling voor sociale woningen die in eigendom zijn en verhuurd worden (het vroegere model van de sociale huisvestingsmaatschappijen), en woningen die gehuurd worden op de private markt en sociaal onderverhuurd worden (het vroegere model van de SVK’s). Ook hier is er dus geen inhoudelijke wijziging.

Bestuursdocument:

De prijs voor een digitaal afschrift van A4-formaat van een bestuursdocument dat zich in het externe archief bevindt, wordt beter afgestemd op de prijs die de firma doorrekent aan het lokaal bestuur. 

De heer Hans Woestenborghs, schepen van Financiën, geeft toelichting bij dit agendapunt.

Juridische grond

Artikel II.31 van het Bestuursdecreet van 7 december 2018 bepaalt dat overheidsinstanties de overhandiging van een afschrift afhankelijk kunnen maken van de betaling van een bedrag op basis van een redelijke kostprijs met behoud van de toepassing van artikel 12, lid 5 (weigering of kostprijs bij kennelijk ongegronde of buitensporige vragen), en artikel 15, lid 3 (redelijke vergoeding voor kopieën) van de algemene verordening gegevensbescherming van 27 april 2016.

De nieuwe rechtsgrond voor de retributie voor een conformiteitsattest wordt voortaan decretaal geregeld, m.n. in het nieuwe art. 3.3/1 van de Vlaamse Codex Wonen van 2024 dat op 1 juni 2024 in werking treedt. Het wordt verder uitgewerkt in het nieuwe vierde lid dat wordt ingeschreven in art. 3.4 van het besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021. Deze nieuwe passage treedt eveneens op 1 juni 2024 in werking.

Regelgeving: bevoegdheid

dlb0018

Regelgeving bevoegdheid

G - GR - Artikel 41 §1 14° van het decreet lokaal bestuur
<p>Artikel 41 &sect;1 14&deg; van het decreet lokaal bestuur: De gemeenteraad is bevoegd voor het vaststellen van de gemeentebelastingen en het vaststellen van de machtiging tot het heffen van de retributies en de voorwaarden ervan, inclusief verminderingen en vrijstellingen</p>

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Voor de periode van 1 juni 2024 tot en met 31 december 2025 wordt een retributie geheven op bepaalde administratieve prestaties.

Artikel 2

De retributie wordt als volgt vastgelegd:

  • administratieve prestaties voor opzoekingen, zoals aanvragen van genealogische gegevens of in het kader van openbaarheid van bestuur (opzoeken, kopiëren of scannen, niet-openbare of persoonsgegevens onleesbaar maken): 16,50 euro per begonnen half uur indien het werk minstens 30 minuten in beslag neemt;
  • digitaal afschrift van bestuursdocumenten die zich in het externe archief bevinden dat niet door de gemeente wordt beheerd: 11 euro per opgevraagd dossier + 0,08 euro per gescande A4-pagina of 1,54 euro per gescande A3-pagina;
  • fotokopie of afdruk: 0,08 euro per pagina;
  • afgedrukte versie van de agenda en notulen van de zittingen van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van Beerse toesturen via de post: 33 euro voor een abonnement van een heel jaar;
  • gegevens inzake vervreemding van onroerende goederen opzoeken door de dienst ruimtelijke ordening: 75 euro;
  • brief met inlichtingen vastgoedinformatie (stedenbouwkundige inlichtingen inclusief plannen- en vergunningenregister): 120 euro per kadasternummer;

Artikel 3

De retributie voor conformiteitsonderzoeken wordt als volgt vastgelegd:

  • Voor het uitvoeren van een conformiteitsonderzoek op verzoek, dat verloopt volgens de bepalingen, vermeld in artikel 3.3/1 van de Vlaamse Codex Wonen van 2021 in een zelfstandige woning: 62,50 euro;
  • Voor het uitvoeren van een conformiteitsonderzoek op verzoek, dat verloopt volgens de bepalingen, vermeld in artikel 3.3/1 van de Vlaamse Codex Wonen van 2021 in een kamerwoning: 62,50 euro verhoogd met 12,50 euro per kamer, met een maximum van 1.250 euro per gebouw.

Zolang de aanvrager niet vraagt de behandeling van het verzoek zoals bedoeld in het eerste en tweede lid stop te zetten of beroep doet op art. 3.7 §2 van de Vlaamse Codex Wonen van 2021,  zal een conformiteitsonderzoek worden uitgevoerd. Dit onderzoek zal aanleiding geven tot een retributie zoals vermeld in het eerste lid of het tweede lid, zelfs indien bij het uitvoeren van het onderzoek de termijn van orde zoals voorzien in art. 3.7 §1 van de Vlaamse Codex Wonen van 2021 zou worden overschreden.

De behandeling van het verzoek kan leiden tot de afgifte of weigering van een conformiteitsattest. Indien in het kader van de behandeling van een verzoek meerdere conformiteitsonderzoeken nodig zijn, wordt  de totale kostprijs per verzoek beperkt tot het bedrag vermeld in het eerste lid voor zelfstandige woningen en beperkt tot de bedragen vermeld in het tweede lid voor kamerwoningen. 

Een vraag tot een nieuw conformiteitsonderzoek na afgifte of weigering van een conformiteitsattest of na stopzetting van een eerder verzoek, wordt beschouwd als een nieuw verzoek, en zal leiden tot een nieuwe retributie.

Artikel 4

De retributie is verschuldigd door de persoon die het stuk of de inlichting vraagt en wordt geïnd op het ogenblik dat de inlichtingen worden verstrekt of de stukken worden afgeleverd.

Artikel 5

Het uitvoeren van een conformiteitsonderzoek is vrijgesteld van deze retributie indien het gaat om:

  • het uitvoeren van een conformiteitsonderzoek indien het conformiteitsonderzoek op eigen initiatief door de burgemeester wordt afgeleverd;
  • het uitvoeren van een conformiteitsonderzoek indien het conformiteitsattest wordt afgeleverd voor woningen die te huur worden aangeboden aan woonmaatschappij Woonboog met het oog op een nieuwe inhuurname, of voor sociale woningen die verhuurd worden door woonmaatschappij Woonboog.

Artikel 6

Het retributiereglement "Administratieve prestaties", goedgekeurd door de gemeenteraad op 22 december 2022, wordt opgeheven vanaf 1 juni 2024.