Terug
Gepubliceerd op 26/01/2024

2024_GR_00041 - Belastingreglement - Belasting op het afleveren van administratieve stukken - Dienst Burgerzaken - Goedkeuring

Gemeenteraad
do 25/01/2024 - 20:00 Raadzaal Tempelhof
Datum beslissing: do 25/01/2024 - 20:06
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Belastingreglement. Dit reglement treedt in werking op 26/01/2024 en eindigt op 31/12/2025
  • Bijkomende aanslagvoet: Nee

Samenstelling

Aanwezig

Freddy Smans, voorzitter; Joos De Meyer; Bart Craane, burgemeester; Isabelle Druyts, schepen; Hans Woestenborghs, schepen; Stefan Poortmans; Ingrid Van Genechten, schepen; Nancy Snels, schepen; Jan Van Dijck; Hans Luyckx; Linda Bosch; Dirk Proost; Ben Bols; Annemie Guns, voorzitter Bijzonder Comité Sociale Dienst; Indra Van Der Steen; Lili Jansen; Inge Blondeel; Bart Smans; Hanne Lenaerts; Marc Veulemans; Werner Embrechts; Michiel Dockx; Nelly Mols; Elle Verwaest

Afwezig

Patrick Otten

Verontschuldigd

Nancy Cruysberghs

Secretaris

Elle Verwaest

Voorzitter

Freddy Smans, voorzitter
2024_GR_00041 - Belastingreglement - Belasting op het afleveren van administratieve stukken - Dienst Burgerzaken - Goedkeuring 2024_GR_00041 - Belastingreglement - Belasting op het afleveren van administratieve stukken - Dienst Burgerzaken - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische kaarten stijgen jaarlijks op basis van de gezondheidsindex. De nieuwe tarieven zijn van toepassing vanaf 1 januari 2024.

De vergoeding ten laste van de gemeente voor elektronische identiteitskaarten voor Belgen, de spoedprocedure met gecentraliseerde levering bij FOD BIZA te Brussel stijgt naar 153,30 euro, waardoor wij de kaarten met verlies zouden verkopen. 

Vanaf 15 januari worden er 9 soorten nieuwe elektronische verblijfsdocumenten voor vreemdelingen jonger dan 12 jaar geïmplementeerd. De kartonnen kaarten mogen vanaf 1 januari 2024 niet meer afgeleverd worden. De tarieven voor de aanmaak variëren van 7,70 euro tot 10,70 euro. Wij proberen zoveel mogelijk gelijke tarieven te voorzien.

Argumentatie

De afgifte van allerlei administratieve stukken brengt financiële lasten met zich mee. Om deze kosten te recupereren is het wenselijk de belasting op een correct niveau te bepalen om de financiële toestand van de gemeente gezond te houden. 

Mevrouw Nancy Snels, schepen Burgerzaken, geeft toelichting bij dit agendapunt.

Juridische grond

Artikel 170 §4 van de grondwet.

De wet van 30 juni 1999 houdende het tarief van de consulaire rechten en kanselarijrechten en het Koninklijk Besluit van 21 december 2005 tot wijziging van de tarieven gevoegd bij de wet en de opeenvolgende wijzigingen.

Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en de latere aanvullingen en uitvoeringsbesluiten ter zake.

Het Koninklijk besluit van 8 oktober 1981 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen. 

Het Koninklijk Besluit van 1 september 2004 houdende de beslissing om de elektronische identiteitskaarten veralgemeend in te voeren en de daarop volgende omzendbrieven.

Het Koninklijk Besluit van 16 juli 2012 wijzigt bijlage 3 bis van het Koninklijk Besluit van 8 augustus 1981 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen.

Het Koninklijk Besluit van 5 september 2018 tot wijziging van de bepalingen betreffende het voorlopig rijbewijs.

Het Ministerieel Besluit van 28 oktober 2019 tot wijziging van het ministerieel besluit van 15 maart 2013 tot vaststelling van het tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten, de elektronische identiteitskaarten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar en de kaarten en verblijfsdocumenten, afgeleverd aan vreemde onderdanen.

De gecoördineerde omzendbrief gemeentefiscaliteit van 14 juli 2004 aangepast op 15 februari 2019 met referte KB/ABB/2019/2. 

De nota van 21 november 2013 van de FOD Mobiliteit en Vervoer aangaande de retributie voor het afleveren van een internationaal rijbewijs.

De omzendbrief van 23 december 2016 betreffende de spoedprocedures van eID's en Kids kaarten.

Omzendbrief van 19 maart 2018 betreffende superdringende spoedprocedure met levering bij FOD BIZA, Koloniënstraat 11 te 1000 Brussel

Nota (ENOT)3717627 en (ENOT) 3717431 betreffende tarieven 2020 voor elektronische identiteitskaarten en de afschaffing van de dringende spoedprocedure D+2. 

Omzendbrief van 6 2023 - Rijksregister – eID : tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten en –documenten vanaf 1 januari 2024

Omzendbrief van 7 december 2023 van Algemene Directie, identiteit en Burgerzaken - Implementatie elektronische verblijfsdocumenten voor vreemdelingen jonger dan 12 jaar.

Het belastingreglement op het afleveren van administratieve stukken door dienst burgerzaken, goedgekeurd door de gemeenteraad op 22 december 2022.

Regelgeving: bevoegdheid

8a08e59250cb3f8d0150cdc3f02e0023

Regelgeving bevoegdheid

bevoegdheid wordt beschreven in juridische grond
<p>Zie juridische grond.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Voor een termijn met ingang van 1 februari 2024 en eindigend op 31 december 2025 wordt een belasting geheven op het afleveren van administratieve stukken door de dienst burgerzaken.

Artikel 2

De bedragen van de belasting worden als volgt bepaald:

a)    Afgifte van identiteitskaarten en -attesten:

1. Voor de afgifte van het elektronisch identiteitsdocument voor Belgische kinderen onder de 12 jaar (kids-ID):

  • Gewone procedure: 10,00 euro
  • Extreme spoedprocedure (dag voor 11 uur + 1 dag): 150,00 euro
  • Extreme spoedprocedure (dag voor 11 uur + 1 dag) met levering bij FOD BIZA: 170,00 euro

2. Voor de afgifte van elektronische verblijfsdocumenten voor vreemdelingen jonger dan 12 jaar:

  • voor EU, EU+, F, F+ en M-kaarten: 10,00 euro
  • voor A, B, K en L-kaarten: 12,00 euro

3. Voor de afgifte van een elektronische identiteitskaart of een elektronische vreemdelingenkaart:

  • Gewone procedure: 25,00 euro
  • Extreme spoedprocedure (dag voor 11 uur + 1 dag): 150,00 euro
  • Extreme spoedprocedure (dag voor 11 uur + 1 dag) met levering bij FOD BIZA: 170,00 euro

4. Voor de afgifte van een attest van immatriculatie A voor niet-EU-burgers of een duplicaat hiervan: 10,00 euro

b)    Afgifte van paspoorten:

Aan personen ouder dan achttien jaar, inclusief vluchtelingen :

  • Gewone procedure: 80,00 euro
  • Spoedprocedure: 260,00 euro
  • Extreme spoedprocedure aanvraag doorgezonden voor 15.30 uur) met levering diezelfde dag bij FOD BIZA: 320 euro

Aan personen jonger dan achttien jaar inclusief vluchtelingen:

  • Gewone procedure: 45,00 euro
  • Spoedprocedure: 260,00 euro
  • Extreme spoedprocedure (aanvraag doorgezonden voor 15.30 uur met levering diezelfde dag bij FOD BIZA): 290 euro

c)     Afgifte van trouwboekje: 30,00 euro

d)    Afgifte van rijbewijzen en voorlopige rijbewijzen bankkaartmodel: 25,00 euro

e)    Afgifte van internationale rijbewijzen (geen bankkaartmodel): 25,00 euro

f)     Afgifte van een verbintenis tot tenlasteneming (borgstelling t.o.v. een vreemdeling): 5,00 euro

g)    Aanvraag duplicaat codes elektronische basisdocumenten: 5,00 euro

h)    Afgifte van een bijlage 19 of 19 ter van het KB van 8 oktober 1981 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen: 25,00 euro. 

Artikel 3

De belasting is verschuldigd door de persoon waaraan het stuk op aanvraag of ambtshalve wordt uitgereikt door het gemeentebestuur.

Artikel 4

De belasting wordt geheven op het ogenblik van de afgifte van het belastbaar stuk. De aan de belasting onderworpen personen of instellingen die een verzoek tot het bekomen van een of ander stuk indienen, moeten op het ogenblik van hun aanvraag het bedrag van de belasting in bewaring geven indien dit document niet onmiddellijk bij de aanvraag kan afgeleverd worden. De particulieren en de privé-instellingen die wensen dat de gevraagde administratieve stukken per post worden toegezonden, moeten het bedrag van verzendingskosten vooraf aan de betrokken dienst overmaken.

Artikel 5

Deze stukken zijn vrijgesteld van de belasting:

  • stukken die kosteloos moeten worden afgeleverd krachtens een wet, decreet of reglement;
  • stukken die onderworpen zijn aan de betaling van een speciaal recht ten voordele van de gemeente krachtens een wet, decreet of reglement (met uitzondering van paspoorten);
  • stukken die afgeleverd worden aan behoeftige personen: de behoeftigheid wordt door een overtuigend bewijsstuk gestaafd.

Artikel 6

De belasting moet bij de aanvraag van het stuk onmiddellijk cash of via bankkaart worden betaald, tegen afgifte van een betalingsbewijs.

Als de onmiddellijke inning niet kan worden uitgevoerd, wordt de belasting een kohierbelasting.

Artikel 7

De vestiging en invordering van deze belasting en de regeling van eventuele geschillen gebeurt volgens de bepalingen van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van de provincie- en gemeentebelastingen en de toepasselijke uitvoeringsbesluiten.

Artikel 8

Het belastingreglement "Belasting op het afleveren van administratieve stukken - Dienst Burgerzaken", goedgekeurd door de gemeenteraad op 22 december 2022, wordt opgeheven vanaf 1 februari 2024.