In de Albertstraat werd in augustus 2024 een fietszone ingevoerd. Om die zwakke weggebruikers voldoende ruimte te geven zijn de parkeervakken aan de zuidzijde van de straat, overkant van de gemeentelijke basisschool, niet opnieuw aangebracht. Maar in de praktijk wordt hier voor en na schooltijd wel geparkeerd om kinderen tot aan de schoolpoort te brengen. Dit leidt tot onveilige situaties omwille van de vele manoeuvres en beperkte zichtbaarheid door de aanwezige voertuigen.
Door in de Albertstraat een fietszone in te voeren, willen we ruimte geven aan de zwakke weggebruikers om zich vlot en veilig in deze schoolomgeving te kunnen bewegen. Wanneer er echter aan beide kant van de straat voertuigen in- en uitrijdende manoeuvres maken is deze omgeving helemaal niet veilig.
In de huidige situatie is het niet voldoende duidelijk dat we niet wensen dat er aan de overkant van de school geparkeerd wordt. Door hier een stilstaan- en parkeerverbod in te stellen maken we de situatie duidelijk voor de weggebruikers, kan de school hierrond communiceren en kan er ook gehandhaafd worden.
Mevrouw Isabelle Druyts, schepen van mobiliteit, geeft toelichting bij voorliggend agendapunt.
De Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988.
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Artikel 40 §3 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat de gemeenteraad de gemeentelijke reglementen vaststelt, waaronder de politieverordeningen, in toepassing van de federale wetgeving.
Het Koninklijk Besluit van 16 maart 1968 tot coördinatie van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer.
Het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009.
In de Albertstraat wordt van huisnummer 24 tot huisnummer 4 een stilstaan- en parkeerverbod ingevoerd.
Artikel 2
De bepaling in artikel 1 wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door middel van verkeerborden E3.
Artikel 3
Een afschrift van dit besluit wordt na publicatie op het loket voor lokale besturen bezorgd aan: