Aan het begin van de beleidsperiode neemt de raad een huishoudelijk reglement aan, waarin zijn werking verder wordt verduidelijkt. Bepaalde verplichtingen en keuzemogelijkheden volgen uit het decreet lokaal bestuur, andere zijn vrije keuze van de raad.
De vorige raad voor maatschappelijk welzijn nam een huishoudelijk reglement aan op 29 augustus 2019. Die versie was gebaseerd op het ontwerpreglement van de VVSG en het vroegere reglement, zoals besproken met de fractieleiders op 24 juni 2019.
Op 19 mei 2022 werd het huishoudelijk reglement aangevuld met een passage over digitaal en hybride vergaderen, op 28 november 2024 met een passage over digitaal stemmen.
Het decreet lokaal bestuur vermeldt dat de raad aan het begin van de zittingsperiode een huishoudelijk reglement vaststelt.
Om de raad de kans te bieden om het huishoudelijk reglement bij te sturen waar nodig, wordt voorgesteld om in eerste instantie het vorige huishoudelijk reglement integraal over te nemen, maar binnen het halfjaar overleg te organiseren met de verschillende fractievoorzitters en vervolgens een - al dan niet bijgestuurd - huishoudelijk reglement voor de rest van de zittingsperiode voor te leggen aan de raad.
De gemeenteraad besliste op 19 december 2024 om zijn vorige huishoudelijk reglement op één punt aan te passen, namelijk het aantal leden per gemeenteraadscommissie. Aangezien de raad voor maatschappelijk welzijn geen commissies kan inrichten, is die aanpassing hier niet van toepassing.
In het huishoudelijk reglement is, net als in de recente sjablonen van de VVSG, nog sprake van de 'OCMW-raad'. In ons lokaal bestuur en ook in het decreet lokaal bestuur wordt intussen het synoniem 'raad voor maatschappelijk welzijn' gebruikt. Voorgesteld wordt om die aanpassing door te voeren tijdens een volgende bijsturing van het huishoudelijk reglement.
Waar in de tekst twee kolommen voorkomen, betreft de tekst die wordt goedgekeurd als huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn telkens enkel de rechtse kolom, met opschrift 'huishoudelijk reglement OCMW-raad'.
De tekst van het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn blijft dus momenteel ongewijzigd.
De heer Hans Luyckx, voorzitter van de raad, geeft toelichting bij dit agendapunt.
Artikel 38 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat de gemeenteraad bij de aanvang van de zittingsperiode een huishoudelijk reglement vaststelt waarin aanvullende maatregelen worden opgenomen voor de werking van de raad en waarin minstens bepalingen worden opgenomen over:
1° de vergaderingen waarvoor presentiegeld wordt verleend, het bedrag van het presentiegeld en de nadere regels voor de eventuele terugbetaling van specifieke kosten die verband houden met de uitoefening van het mandaat van gemeenteraadslid of lid van het college van burgemeester en schepenen;
2° de wijze van verzending van de oproeping en de terbeschikkingstelling van het dossier aan de gemeenteraadsleden, alsook de wijze waarop de algemeen directeur of de door hem aangewezen personeelsleden, aan de raadsleden die erom verzoeken, technische inlichtingen verstrekken over die stukken;
3° de wijze waarop de plaats, de dag, het tijdstip en de agenda van de vergaderingen van de gemeenteraad openbaar worden gemaakt;
4° de voorwaarden voor het inzagerecht en het recht van afschrift voor gemeenteraadsleden en de voorwaarden voor het bezoekrecht aan de instellingen en diensten die de gemeente opricht en beheert;
5° de voorwaarden waaronder de gemeenteraadsleden hun recht uitoefenen om aan de burgemeester en aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen;
6° de wijze van notulering en de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ter beschikking worden gesteld van de gemeenteraadsleden;
7° de nadere regels voor de samenstelling en de werking van de commissies en de fracties;
8° de wijze waarop en de persoon door wie de stukken van de gemeente, vermeld in artikel 279, worden ondertekend;
9° ...
10° de wijze van het ter kennis brengen van de beslissingen, vermeld in artikel 50, vijfde lid;
11° de keuze om digitaal of hybride te vergaderen en de wijze waarop;
12° de uitzonderlijke omstandigheden waaronder de gemeenteraad digitaal kan vergaderen, als het huishoudelijk reglement de mogelijkheid van digitaal vergaderen opneemt;
13° de uitzonderlijke omstandigheden waaronder de gemeenteraad hybride kan vergaderen, als het huishoudelijk reglement de mogelijkheid van hybride vergaderen opneemt.
Ook op verschillende andere plaatsen verwijst het decreet lokaal bestuur naar de verplichting of mogelijkheid zaken op te nemen in het huishoudelijk reglement van de raad.
Artikel 74 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat artikels 18 tot en met 39 ook van toepassing zijn voor de raad voor maatschappelijk welzijn, waarbij weliswaar de organen van de gemeente gelezen moeten worden als de organen van het OCMW.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurde op 29 augustus 2019 het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn goed en vulde het aan op 19 mei 2022 en 28 november 2024.
Het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn, toegevoegd als bijlage, wordt goedgekeurd. Waar in de tekst twee kolommen voorkomen, betreft de tekst die wordt goedgekeurd als huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn telkens enkel de rechtse kolom, met opschrift 'huishoudelijk reglement OCMW-raad'.
Artikel 2
De raad voor maatschappelijk welzijn vraagt de algemeen directeur om overleg te organiseren met de verschillende fracties van de raad, om binnen het half jaar een - al dan niet bijgestuurde - versie van het huishoudelijk reglement ter goedkeuring voor te leggen.