Terug
Gepubliceerd op 26/01/2024

Notulen  Raad voor maatschappelijk welzijn

do 21/12/2023 - 20:00 Raadzaal Tempelhof

Samenstelling

Aanwezig

Freddy Smans, voorzitter; Joos De Meyer; Bart Craane, voorzitter van het vast bureau; Isabelle Druyts, lid van het vast bureau; Hans Woestenborghs, lid van het vast bureau; Stefan Poortmans; Ingrid Van Genechten, lid van het vast bureau; Nancy Snels, lid van het vast bureau; Jan Van Dijck; Hans Luyckx; Linda Bosch; Dirk Proost; Ben Bols; Annemie Guns, voorzitter Bijzonder Comité Sociale Dienst; Indra Van Der Steen; Lili Jansen; Inge Blondeel; Bart Smans; Marc Veulemans; Werner Embrechts; Michiel Dockx; Nelly Mols; Elle Verwaest

Verontschuldigd

Hanne Lenaerts; Patrick Otten; Nancy Cruysberghs

Secretaris

Elle Verwaest

Voorzitter

Freddy Smans, voorzitter

Agendapunten

1.

2023_RMW_00048 - Verslag - Zitting raad voor maatschappelijk welzijn 30 november 2023 - Goedkeuring

Datum beslissing: do 21/12/2023 - 20:02
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Freddy Smans, voorzitter; Joos De Meyer; Bart Craane, voorzitter van het vast bureau; Isabelle Druyts, lid van het vast bureau; Hans Woestenborghs, lid van het vast bureau; Stefan Poortmans; Ingrid Van Genechten, lid van het vast bureau; Nancy Snels, lid van het vast bureau; Jan Van Dijck; Hans Luyckx; Linda Bosch; Dirk Proost; Ben Bols; Annemie Guns, voorzitter Bijzonder Comité Sociale Dienst; Indra Van Der Steen; Lili Jansen; Inge Blondeel; Bart Smans; Marc Veulemans; Werner Embrechts; Michiel Dockx; Nelly Mols; Elle Verwaest
Verontschuldigd
Hanne Lenaerts; Patrick Otten; Nancy Cruysberghs
Secretaris
Elle Verwaest
Voorzitter
Freddy Smans, voorzitter
1.

2023_RMW_00048 - Verslag - Zitting raad voor maatschappelijk welzijn 30 november 2023 - Goedkeuring

2023_RMW_00048 - Verslag - Zitting raad voor maatschappelijk welzijn 30 november 2023 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Neemt kennis van het verslag van de zitting van 30 november 2023.

Juridische grond
Artikels 32, 277 en 278 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 beschrijven de werkwijze voor de notulen van de raad.

Besluit

De Raad voor maatschappelijk welzijn keurt eenparig het volgende besluit goed.
De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De raad verleent goedkeuring aan het verslag van de zitting van 30 november 2023.

2.

2023_RMW_00049 - OCMW - Aanpassing meerjarenplan 2020-2025 - Vaststelling

Datum beslissing: do 21/12/2023 - 20:06
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Freddy Smans, voorzitter; Joos De Meyer; Bart Craane, voorzitter van het vast bureau; Isabelle Druyts, lid van het vast bureau; Hans Woestenborghs, lid van het vast bureau; Stefan Poortmans; Ingrid Van Genechten, lid van het vast bureau; Nancy Snels, lid van het vast bureau; Jan Van Dijck; Hans Luyckx; Linda Bosch; Dirk Proost; Ben Bols; Annemie Guns, voorzitter Bijzonder Comité Sociale Dienst; Indra Van Der Steen; Lili Jansen; Inge Blondeel; Bart Smans; Marc Veulemans; Werner Embrechts; Michiel Dockx; Nelly Mols; Elle Verwaest
Verontschuldigd
Hanne Lenaerts; Patrick Otten; Nancy Cruysberghs
Secretaris
Elle Verwaest
Voorzitter
Freddy Smans, voorzitter
2.

2023_RMW_00049 - OCMW - Aanpassing meerjarenplan 2020-2025 - Vaststelling

2023_RMW_00049 - OCMW - Aanpassing meerjarenplan 2020-2025 - Vaststelling

Motivering

Aanleiding en context

Het voorstel van aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025.

In deze aanpassing van het meerjarenplan:

  • wordt het resultaat van jaarrekening 2022 verwerkt;
  • worden aanpassingen doorgevoerd aan de kredieten van 2023 naar aanleiding van nieuwe beschikbare informatie;
  • worden de kredieten voor 2024  bepaald;
  • worden de ramingen van 2025 aangepast naar aanleiding van nieuwe beschikbare informatie
  • worden de ramingen van 2026 toegevoegd.

Op basis van art. 257 §1 van het decreet lokaal bestuur zijn er 2 mogelijkheden om het krediet 2025 vast te stellen: 

Mogelijkheid 1

  • De besturen stellen met een aanpassing van hun meerjarenplan de beginkredieten voor 2025 nog in 2024 vast vóór de installatie van de nieuwe raad.

Mogelijkheid 2

  • De besturen stellen de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 voor de vaststelling van de beginkredieten 2025 uit tot na de installatie van de nieuwe raden.

Op het moment dat de nieuwe bewindsploegen aantreden, moeten ze het beleid voor 2025 immers nog bepalen. Ook dan moeten de besturen echter vlot kunnen blijven werken. Daarom bepaalt de regelgeving dat de besturen ook al meteen vanaf 1 januari 2025 over kredieten kunnen beschikken als de nieuwe raden de aanpassing van het meerjarenplan voor de vaststelling van de beginkredieten voor 2025 maar in 2025 kunnen vaststellen.

In die situatie worden de kredieten voor 2025 op 1 januari 2025 automatisch vastgesteld op basis van de ramingen die voor dat boekjaar zijn opgenomen in de financiële nota van de meest recente aanpassing van het meerjarenplan die de raad heeft vastgesteld. Bij een aanpassing van het meerjarenplan om de kredieten voor 2025 vast te stellen of te wijzigen, geldt ook de verplichting niet om het resultaat van de jaarrekening over het boekjaar 2024 te verwerken om het financieel evenwicht te kunnen aantonen. Die voorwaarde geldt immers niet voor het laatste jaar van het meerjarenplan. De nieuwe bestuursploeg moet de kredieten voor 2025, die nog door de vorige raad of automatisch zijn vastgesteld, op elk moment vlot kunnen aanpassen.

Als bijlage zijn ook een aantal extra, niet-verplichte documenten toegevoegd ter informatie voor de raadsleden:

  • een overzicht van de inhoudelijke wijzigingen aan de doelstellingenboom van de bestuurlijke speerpunten, met de toelichting per doelstelling, actieplan en actie;
  • het jaaractieplan 2024, dat de concrete invulling weergeeft voor het jaar 2024. Over het jaaractieplan wordt ook tussentijds en na afloop van het jaar gerapporteerd aan de raad voor maatschappelijk welzijn.
Argumentatie

De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stemmen over hun deel van elk beleidsrapport. Nadat de raden zo het beleidsrapport elk voor hun deel hebben vastgesteld, keurt de gemeenteraad het deel van het beleidsrapport zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed. Door die goedkeuring wordt het beleidsrapport in zijn geheel geacht definitief vastgesteld te zijn.

De aanpassing meerjarenplan 2020-2025 wordt hierbij vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn. 

De heer Hans Woestenborghs, schepen financiën, geeft toelichting bij dit agendapunt.

Juridische grond

Artikel 78 § 1 4° en artikel 249 § 3 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat de OCMW-raad het meerjarenplan voor haar deel vaststelt en deze ter goedkeuring voorlegt aan de gemeenteraad.

Artikel  257, § 1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat minstens 1 keer per jaar het meerjarenplan wordt aangepast , waarbij in elk geval de kredieten voor het volgende boekjaar worden vastgesteld. Als dat nodig is, kunnen daarbij ook de kredieten voor het lopende boekjaar worden aangepast. Als voor 1 januari van het jaar dat volgt op de gemeenteraadsverkiezingen de kredieten voor dat boekjaar nog niet werden vastgesteld, worden, in afwijking van het eerste lid, op die datum de kredieten voor dat boekjaar automatisch vastgesteld op basis van de ramingen voor dat boekjaar in de financiële nota van het meerjarenplan.

Het Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.

Het Ministerieel Besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels  en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen

Omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 van 18 september 2020 over de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus

Regelgeving: bevoegdheid
dlb0063
Adviezen
kernMAT Gunstig advies
Regelgeving bevoegdheid
O - RMW - Artikel 78 §1 4° van het decreet lokaal bestuur
<p>Artikel 78 &sect;1 4&deg; van het decreet lokaal bestuur: De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het vast bureau worden toevertrouwd: het vaststellen van de beleidsrapporten van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, vermeld in artikel 249 (meerjarenplan, aanpassing van het meerjarenplan, jaarrekening)</p> <div data-extension-version="1.0.4" id="ConnectiveDocSignExtentionInstalled">&nbsp;</div>

Besluit

De Raad voor maatschappelijk welzijn keurt eenparig het volgende besluit goed.
De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De raad voor maatschappelijk welzijn stelt de aanpassing meerjarenplan 2020-2025, deel OCMW, in bijlage vast.

3.

2024_RMW_00011 - Formatie - Aanpassing statutaire en tijdelijke formatie - Goedkeuring

Datum beslissing: do 21/12/2023 - 20:10
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Freddy Smans, voorzitter; Joos De Meyer; Bart Craane, voorzitter van het vast bureau; Isabelle Druyts, lid van het vast bureau; Hans Woestenborghs, lid van het vast bureau; Stefan Poortmans; Ingrid Van Genechten, lid van het vast bureau; Nancy Snels, lid van het vast bureau; Jan Van Dijck; Hans Luyckx; Linda Bosch; Dirk Proost; Ben Bols; Annemie Guns, voorzitter Bijzonder Comité Sociale Dienst; Indra Van Der Steen; Lili Jansen; Inge Blondeel; Bart Smans; Marc Veulemans; Werner Embrechts; Michiel Dockx; Nelly Mols; Elle Verwaest
Verontschuldigd
Hanne Lenaerts; Patrick Otten; Nancy Cruysberghs
Secretaris
Elle Verwaest
Voorzitter
Freddy Smans, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2024_RMW_00011 - Formatie - Aanpassing statutaire en tijdelijke formatie - Goedkeuring
Aanwezig
Freddy Smans, Joos De Meyer, Bart Craane, Isabelle Druyts, Hans Woestenborghs, Stefan Poortmans, Ingrid Van Genechten, Nancy Snels, Jan Van Dijck, Hans Luyckx, Linda Bosch, Dirk Proost, Ben Bols, Annemie Guns, Indra Van Der Steen, Lili Jansen, Inge Blondeel, Bart Smans, Marc Veulemans, Werner Embrechts, Michiel Dockx, Nelly Mols, Elle Verwaest
Stemmen voor 21
Bart Smans, Indra Van Der Steen, Bart Craane, Joos De Meyer, Nancy Snels, Hans Luyckx, Ingrid Van Genechten, Stefan Poortmans, Hans Woestenborghs, Dirk Proost, Ben Bols, Linda Bosch, Isabelle Druyts, Marc Veulemans, Annemie Guns, Werner Embrechts, Lili Jansen, Inge Blondeel, Michiel Dockx, Nelly Mols, Freddy Smans
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 1
Jan Van Dijck
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
3.

2024_RMW_00011 - Formatie - Aanpassing statutaire en tijdelijke formatie - Goedkeuring

2024_RMW_00011 - Formatie - Aanpassing statutaire en tijdelijke formatie - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

In onze dynamische organisatie werken wij klantgericht en respectvol met mensen voor mensen. We werken samen aan dit doel vanuit vertrouwen & verantwoordelijkheid, vanuit verbinding en met véél goesting! Onze leidende principes zijn van toepassing op zowel medewerkers als op klanten.

Deze organisatievisie vertaalt zich in een organogram. Hierin nemen gemeente en OCMW de dienstverlening samen op. Hieruit zijn 4 grote blokken ontstaan:

  • Ondersteunende diensten
  • Burger & Welzijn
  • Ontspannen & Ontwikkeling
  • Wonen & Werken.

Dit is een organisatie in beweging waarin onze formatie een belangrijk instrument is voor de invulling van ons organogram. Het is een levend document dat regelmatig wordt aangepast aan nieuwe noden, tendensen of keuzes.

We hebben de betrachting dat we één maal per jaar de personeelsnoden in kaart brengen samen met de opmaak van het jaaractieplan en aanpassing van het meerjarenplan. De formatiewijziging wordt mee voorgesteld naar aanleiding van de aanpassing meerjarenplan.

De vorige formatiewijziging dateert van 5 juni 2023.

Argumentatie

De formatie werd besproken tijdens het BOC van 4 december 2023.

Het volledige overzicht van het personeelskader met de wijzigingen is als bijlage toegevoegd aan dit besluit.

Aanpassing functiebenamingen

Er is een wildgroei ontstaan aan functiebenamingen, wat voor verwarring zorgt. Daarom willen we deze, waar mogelijk, gelijk trekken over de ganse organisatie.

Bij de aanpassing volgden we deze redenering:

  • Clustercoördinator: hoofd cluster X&Y 
  • Leidinggevenden van een dienst: diensthoofd X  
  • Leidinggevenden van een ploeg of team (deel van een dienst vb. ploeg gebouwen/team schoonmaak en logistiek: teamleider 
  • Stafmedewerker: blijft stafmedewerker 
  • Niet-leidinggevende 'deskundigen/coördinatoren/experten over verschillende niveaus:  
  • Coördinator voor functies waarbij de regierol belangrijker is dan de inhoudelijke deskundigheid 
  • Expert/deskundigen voor functies waarbij de vakexpertise het uitgangspunt van de deskundigheid is 
  • Medewerker onthaal en administratie of administratief medewerker - onthaal worden in het organogram overal Onthaal - administratief medewerker
  • C1-3 (administratief): administratief medewerker 
  • C4-5 (administratief): ? administratief deskundige X  
  • C1-3 (schrijnwerker, theatertechniek, elektricien, …) & C4-5 (technisch verantwoordelijken/ploegbazen): technisch expert X (geen leidinggevende)/teamleider (leidinggevende)
    >> uitzondering: functienaam helpdeskmedewerker ICT op niveau C i.p.v. technieker
  • D1-3 (technisch medewerkers/geschoolde werkmannen): technisch medewerker 
  • E1-3 (ongeschoolde werkmannen, logistiek mw, zaalwachter, …): ? logistiek medewerker 
  • Functienamen functies die onder IFIC vallen: zitten ook onder andere RPR, bij voorkeur dezelfde naam zoals IFIC het benoemt, anders gelijk trekken met bovenstaande afspraken 
  • We geven de benaming in het organogram weer zonder 'dienst/team' in de benaming (behalve als de regelgever het voorschrijft).
    Bij leidinggevenden vermelden we dit wel.
    Bij experten/coördinatoren: soms dienst/teamnaam - soms naam deskundigheid
  • Bij administratieve/technische functies: standaard niet, behalve als daarvoor technische kennis is vereist die niet op korte termijn kan worden aangeleerd

 

Opmaak organogram

Het organogram kreeg in zijn geheel een nieuwe lay-out en werd aangepast aan de realiteit, bijvoorbeeld bij de ondersteunende diensten: onthaal & communicatie, beleidsondersteuning (samenvoeging van secretariaat en organisatieontwikkeling), de verschuiving van de functie projectcoördinator naar beleidsondersteuning, verschuivingen binnen Vaart, de opdeling van Openbare werken in ‘Patrimonium’, ‘Groen en wegen’ en ‘Projectbureau’. 


Aanpassing formatie

Op positief advies van het MAT en het college voorzien we een aantal toevoegingen/opschalingen in het organogram die nodig zijn om het werk uit te kunnen voeren en om deze functies ook op het juiste niveau te voorzien:

  • Chauffeur vrachtwagen wegen: van D1-3 naar D4-5
  • Verschuivingen binnen Vaart (-0,2 VTE contractueel op niveau B1-B3, +0,2 VTE contractueel op niveau C1-C3, bibliothecaris : -0,5 VTE statutair op niveau B4-B5, nieuwe functie: 0,5 VTE contractueel op niveau C1-C3)
  • Teamleider balie: van C1-3 naar C4-5
  • Sociale dienst: + 1 VTE medewerker sociale dienst (met de afspraak om geen vervangingen te voorzien bij komende afwezigheden en om een halftijds functie bij pensionering later niet opnieuw in te vullen)
  • Teamleider schoonmaak en logistiek; van D4-5 naar C4-5
  • Administratief medewerker onderwijs (P&O)+ 0,1 VTE
  • Administratief medewerker secretariaat (Beleidsondersteuning): +0.5 VTE door gedeeltelijke verschuiving kwaliteitscoördinator naar projectbeheer/programmamanagement (advies is op college geweest)

De heer Hans Woestenborghs, schepen Personeel en Organisatie geeft toelichting bij dit agendapunt.

Juridische grond

Artikel 161 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn het gezamenlijke organogram van de diensten vaststellen.

Het besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen van 20 januari 2023.

Artikel 3 van de rechtspositieregeling voor het OCMW-personeel, goedgekeurd door de OCMW-raad van 22 november 2011.

Regelgeving: bevoegdheid
8a08e59250cb3f8d0150cdc3f02e0023
Adviezen
kernMAT Gunstig advies

Het aangepaste organogram werd opgemaakt, besproken en bekrachtigd door het kernMAT.

Het kernMAT gaf op 27 september positief advies over de voorgestelde aanpassingen aan de formatie.

Regelgeving bevoegdheid
bevoegdheid wordt beschreven in juridische grond
<p>Zie juridische grond.</p>

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

Aanpassingen / wijzigingen zoals aangeduid in de bijlage bij dit besluit worden aangepast in de formatie van het OCMW.

4.

2024_RMW_00012 - Personeel - Aanpassing en toevoeging bijlages arbeidsreglement - Goedkeuring

Datum beslissing: do 21/12/2023 - 20:15
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Freddy Smans, voorzitter; Joos De Meyer; Bart Craane, voorzitter van het vast bureau; Isabelle Druyts, lid van het vast bureau; Hans Woestenborghs, lid van het vast bureau; Stefan Poortmans; Ingrid Van Genechten, lid van het vast bureau; Nancy Snels, lid van het vast bureau; Jan Van Dijck; Hans Luyckx; Linda Bosch; Dirk Proost; Ben Bols; Annemie Guns, voorzitter Bijzonder Comité Sociale Dienst; Indra Van Der Steen; Lili Jansen; Inge Blondeel; Bart Smans; Marc Veulemans; Werner Embrechts; Michiel Dockx; Nelly Mols; Elle Verwaest
Verontschuldigd
Hanne Lenaerts; Patrick Otten; Nancy Cruysberghs
Secretaris
Elle Verwaest
Voorzitter
Freddy Smans, voorzitter
4.

2024_RMW_00012 - Personeel - Aanpassing en toevoeging bijlages arbeidsreglement - Goedkeuring

2024_RMW_00012 - Personeel - Aanpassing en toevoeging bijlages arbeidsreglement - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Elke organisatie is verplicht een up to date en met de sociale partners onderhandeld arbeidsreglement te hebben.

Het arbeidsreglement vormt samen met de Rechtspositieregelingen en de sociale wetgeving de basis van alle rechten en plichten binnen een lokaal bestuur.

Argumentatie
  • De bestaande bijlage 3 over de flex- en telewerkpolicy is niet meer in overeenstemming met de praktijk.
  • Ondanks dat het recht op  deconnectie uit de Wet Arbeidsdeal (Wet 03.10.2022 houdende diverse arbeidsbepalingen, art. 29-33) niet van toepassing is op werkgevers uit de openbare sector, is het toch aangewezen om dit te voorzien via een nieuwe bijlage 8.
  • Het is aangewezen om de fietsleasepolicy ook als bijlage 9 bij het arbeidsreglement te voorzien

Deze bijlages aan het arbeidsreglement kregen positief advies op het bijzonder onderhandelingscomité van 4 december 2023.

De heer Hans Woestenborghs, schepen Personeel en Organisatie geeft toelichting bij dit agendapunt.

Juridische grond

Beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 26 januari 2023 over de goedkeuring van het arbeidsreglement voor lokaal bestuur Beerse.

Beslissing van het vast bureau van 11 september 2023 over de fietsleasepolicy en van 30 november 2023 over de aangepaste fietsleasepolicy.

Regelgeving: bevoegdheid
8a08e59250cb3f8d0150cdc3f02e0023
Adviezen
Bijzonder Onderhandelingcomité Gunstig advies

Gunstig advies op 4 december 2023

Regelgeving bevoegdheid
bevoegdheid wordt beschreven in juridische grond
<p>Zie juridische grond.</p>

Besluit

De Raad voor maatschappelijk welzijn keurt eenparig het volgende besluit goed.
De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De raad keurt de bijlages aan het arbeidsreglement goed, waarvan de tekst is toegevoegd als bijlage bij dit besluit:

  • Tele- en flexwerkpolicy (aangepast) (bijlage 3)
  • Recht op deconnectie (bijlage 8)
  • Fietsleasepolicy (bijlage 9)