Neemt kennis van het verslag van de zitting van 30 november 2023.
De raad verleent goedkeuring aan het verslag van de zitting van 30 november 2023.
Het voorstel van aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025.
In deze aanpassing van het meerjarenplan:
Op basis van art. 257 §1 van het decreet lokaal bestuur zijn er 2 mogelijkheden om het krediet 2025 vast te stellen:
Mogelijkheid 1
Mogelijkheid 2
Op het moment dat de nieuwe bewindsploegen aantreden, moeten ze het beleid voor 2025 immers nog bepalen. Ook dan moeten de besturen echter vlot kunnen blijven werken. Daarom bepaalt de regelgeving dat de besturen ook al meteen vanaf 1 januari 2025 over kredieten kunnen beschikken als de nieuwe raden de aanpassing van het meerjarenplan voor de vaststelling van de beginkredieten voor 2025 maar in 2025 kunnen vaststellen.
In die situatie worden de kredieten voor 2025 op 1 januari 2025 automatisch vastgesteld op basis van de ramingen die voor dat boekjaar zijn opgenomen in de financiële nota van de meest recente aanpassing van het meerjarenplan die de raad heeft vastgesteld. Bij een aanpassing van het meerjarenplan om de kredieten voor 2025 vast te stellen of te wijzigen, geldt ook de verplichting niet om het resultaat van de jaarrekening over het boekjaar 2024 te verwerken om het financieel evenwicht te kunnen aantonen. Die voorwaarde geldt immers niet voor het laatste jaar van het meerjarenplan. De nieuwe bestuursploeg moet de kredieten voor 2025, die nog door de vorige raad of automatisch zijn vastgesteld, op elk moment vlot kunnen aanpassen.
Als bijlage zijn ook een aantal extra, niet-verplichte documenten toegevoegd ter informatie voor de raadsleden:
De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stemmen over hun deel van elk beleidsrapport. Nadat de raden zo het beleidsrapport elk voor hun deel hebben vastgesteld, keurt de gemeenteraad het deel van het beleidsrapport zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed. Door die goedkeuring wordt het beleidsrapport in zijn geheel geacht definitief vastgesteld te zijn.
De aanpassing meerjarenplan 2020-2025 wordt hierbij vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn.
De heer Hans Woestenborghs, schepen financiën, geeft toelichting bij dit agendapunt.
Artikel 78 § 1 4° en artikel 249 § 3 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat de OCMW-raad het meerjarenplan voor haar deel vaststelt en deze ter goedkeuring voorlegt aan de gemeenteraad.
Artikel 257, § 1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat minstens 1 keer per jaar het meerjarenplan wordt aangepast , waarbij in elk geval de kredieten voor het volgende boekjaar worden vastgesteld. Als dat nodig is, kunnen daarbij ook de kredieten voor het lopende boekjaar worden aangepast. Als voor 1 januari van het jaar dat volgt op de gemeenteraadsverkiezingen de kredieten voor dat boekjaar nog niet werden vastgesteld, worden, in afwijking van het eerste lid, op die datum de kredieten voor dat boekjaar automatisch vastgesteld op basis van de ramingen voor dat boekjaar in de financiële nota van het meerjarenplan.
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.
Het Ministerieel Besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen
Omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 van 18 september 2020 over de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus
De raad voor maatschappelijk welzijn stelt de aanpassing meerjarenplan 2020-2025, deel OCMW, in bijlage vast.
In onze dynamische organisatie werken wij klantgericht en respectvol met mensen voor mensen. We werken samen aan dit doel vanuit vertrouwen & verantwoordelijkheid, vanuit verbinding en met véél goesting! Onze leidende principes zijn van toepassing op zowel medewerkers als op klanten.
Deze organisatievisie vertaalt zich in een organogram. Hierin nemen gemeente en OCMW de dienstverlening samen op. Hieruit zijn 4 grote blokken ontstaan:
Dit is een organisatie in beweging waarin onze formatie een belangrijk instrument is voor de invulling van ons organogram. Het is een levend document dat regelmatig wordt aangepast aan nieuwe noden, tendensen of keuzes.
We hebben de betrachting dat we één maal per jaar de personeelsnoden in kaart brengen samen met de opmaak van het jaaractieplan en aanpassing van het meerjarenplan. De formatiewijziging wordt mee voorgesteld naar aanleiding van de aanpassing meerjarenplan.
De vorige formatiewijziging dateert van 5 juni 2023.
De formatie werd besproken tijdens het BOC van 4 december 2023.
Het volledige overzicht van het personeelskader met de wijzigingen is als bijlage toegevoegd aan dit besluit.
Aanpassing functiebenamingen
Er is een wildgroei ontstaan aan functiebenamingen, wat voor verwarring zorgt. Daarom willen we deze, waar mogelijk, gelijk trekken over de ganse organisatie.
Bij de aanpassing volgden we deze redenering:
Opmaak organogram
Het organogram kreeg in zijn geheel een nieuwe lay-out en werd aangepast aan de realiteit, bijvoorbeeld bij de ondersteunende diensten: onthaal & communicatie, beleidsondersteuning (samenvoeging van secretariaat en organisatieontwikkeling), de verschuiving van de functie projectcoördinator naar beleidsondersteuning, verschuivingen binnen Vaart, de opdeling van Openbare werken in ‘Patrimonium’, ‘Groen en wegen’ en ‘Projectbureau’.
Aanpassing formatie
Op positief advies van het MAT en het college voorzien we een aantal toevoegingen/opschalingen in het organogram die nodig zijn om het werk uit te kunnen voeren en om deze functies ook op het juiste niveau te voorzien:
De heer Hans Woestenborghs, schepen Personeel en Organisatie geeft toelichting bij dit agendapunt.
Artikel 161 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn het gezamenlijke organogram van de diensten vaststellen.
Het besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen van 20 januari 2023.
Artikel 3 van de rechtspositieregeling voor het OCMW-personeel, goedgekeurd door de OCMW-raad van 22 november 2011.
Het aangepaste organogram werd opgemaakt, besproken en bekrachtigd door het kernMAT.
Het kernMAT gaf op 27 september positief advies over de voorgestelde aanpassingen aan de formatie.
Aanpassingen / wijzigingen zoals aangeduid in de bijlage bij dit besluit worden aangepast in de formatie van het OCMW.
Elke organisatie is verplicht een up to date en met de sociale partners onderhandeld arbeidsreglement te hebben.
Het arbeidsreglement vormt samen met de Rechtspositieregelingen en de sociale wetgeving de basis van alle rechten en plichten binnen een lokaal bestuur.
Deze bijlages aan het arbeidsreglement kregen positief advies op het bijzonder onderhandelingscomité van 4 december 2023.
De heer Hans Woestenborghs, schepen Personeel en Organisatie geeft toelichting bij dit agendapunt.
Beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 26 januari 2023 over de goedkeuring van het arbeidsreglement voor lokaal bestuur Beerse.
Beslissing van het vast bureau van 11 september 2023 over de fietsleasepolicy en van 30 november 2023 over de aangepaste fietsleasepolicy.
Gunstig advies op 4 december 2023
De raad keurt de bijlages aan het arbeidsreglement goed, waarvan de tekst is toegevoegd als bijlage bij dit besluit: