Terug
Gepubliceerd op 26/01/2024

2024_RMW_00011 - Formatie - Aanpassing statutaire en tijdelijke formatie - Goedkeuring

Raad voor maatschappelijk welzijn
do 21/12/2023 - 20:00 Raadzaal Tempelhof
Datum beslissing: do 21/12/2023 - 20:10
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Freddy Smans, voorzitter; Joos De Meyer; Bart Craane, voorzitter van het vast bureau; Isabelle Druyts, lid van het vast bureau; Hans Woestenborghs, lid van het vast bureau; Stefan Poortmans; Ingrid Van Genechten, lid van het vast bureau; Nancy Snels, lid van het vast bureau; Jan Van Dijck; Hans Luyckx; Linda Bosch; Dirk Proost; Ben Bols; Annemie Guns, voorzitter Bijzonder Comité Sociale Dienst; Indra Van Der Steen; Lili Jansen; Inge Blondeel; Bart Smans; Marc Veulemans; Werner Embrechts; Michiel Dockx; Nelly Mols; Elle Verwaest

Verontschuldigd

Hanne Lenaerts; Patrick Otten; Nancy Cruysberghs

Secretaris

Elle Verwaest

Voorzitter

Freddy Smans, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2024_RMW_00011 - Formatie - Aanpassing statutaire en tijdelijke formatie - Goedkeuring

Aanwezig

Freddy Smans, Joos De Meyer, Bart Craane, Isabelle Druyts, Hans Woestenborghs, Stefan Poortmans, Ingrid Van Genechten, Nancy Snels, Jan Van Dijck, Hans Luyckx, Linda Bosch, Dirk Proost, Ben Bols, Annemie Guns, Indra Van Der Steen, Lili Jansen, Inge Blondeel, Bart Smans, Marc Veulemans, Werner Embrechts, Michiel Dockx, Nelly Mols, Elle Verwaest
Stemmen voor 21
Bart Smans, Indra Van Der Steen, Bart Craane, Joos De Meyer, Nancy Snels, Hans Luyckx, Ingrid Van Genechten, Stefan Poortmans, Hans Woestenborghs, Dirk Proost, Ben Bols, Linda Bosch, Isabelle Druyts, Marc Veulemans, Annemie Guns, Werner Embrechts, Lili Jansen, Inge Blondeel, Michiel Dockx, Nelly Mols, Freddy Smans
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 1
Jan Van Dijck
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2024_RMW_00011 - Formatie - Aanpassing statutaire en tijdelijke formatie - Goedkeuring 2024_RMW_00011 - Formatie - Aanpassing statutaire en tijdelijke formatie - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

In onze dynamische organisatie werken wij klantgericht en respectvol met mensen voor mensen. We werken samen aan dit doel vanuit vertrouwen & verantwoordelijkheid, vanuit verbinding en met véél goesting! Onze leidende principes zijn van toepassing op zowel medewerkers als op klanten.

Deze organisatievisie vertaalt zich in een organogram. Hierin nemen gemeente en OCMW de dienstverlening samen op. Hieruit zijn 4 grote blokken ontstaan:

  • Ondersteunende diensten
  • Burger & Welzijn
  • Ontspannen & Ontwikkeling
  • Wonen & Werken.

Dit is een organisatie in beweging waarin onze formatie een belangrijk instrument is voor de invulling van ons organogram. Het is een levend document dat regelmatig wordt aangepast aan nieuwe noden, tendensen of keuzes.

We hebben de betrachting dat we één maal per jaar de personeelsnoden in kaart brengen samen met de opmaak van het jaaractieplan en aanpassing van het meerjarenplan. De formatiewijziging wordt mee voorgesteld naar aanleiding van de aanpassing meerjarenplan.

De vorige formatiewijziging dateert van 5 juni 2023.

Argumentatie

De formatie werd besproken tijdens het BOC van 4 december 2023.

Het volledige overzicht van het personeelskader met de wijzigingen is als bijlage toegevoegd aan dit besluit.

Aanpassing functiebenamingen

Er is een wildgroei ontstaan aan functiebenamingen, wat voor verwarring zorgt. Daarom willen we deze, waar mogelijk, gelijk trekken over de ganse organisatie.

Bij de aanpassing volgden we deze redenering:

  • Clustercoördinator: hoofd cluster X&Y 
  • Leidinggevenden van een dienst: diensthoofd X  
  • Leidinggevenden van een ploeg of team (deel van een dienst vb. ploeg gebouwen/team schoonmaak en logistiek: teamleider 
  • Stafmedewerker: blijft stafmedewerker 
  • Niet-leidinggevende 'deskundigen/coördinatoren/experten over verschillende niveaus:  
  • Coördinator voor functies waarbij de regierol belangrijker is dan de inhoudelijke deskundigheid 
  • Expert/deskundigen voor functies waarbij de vakexpertise het uitgangspunt van de deskundigheid is 
  • Medewerker onthaal en administratie of administratief medewerker - onthaal worden in het organogram overal Onthaal - administratief medewerker
  • C1-3 (administratief): administratief medewerker 
  • C4-5 (administratief): ? administratief deskundige X  
  • C1-3 (schrijnwerker, theatertechniek, elektricien, …) & C4-5 (technisch verantwoordelijken/ploegbazen): technisch expert X (geen leidinggevende)/teamleider (leidinggevende)
    >> uitzondering: functienaam helpdeskmedewerker ICT op niveau C i.p.v. technieker
  • D1-3 (technisch medewerkers/geschoolde werkmannen): technisch medewerker 
  • E1-3 (ongeschoolde werkmannen, logistiek mw, zaalwachter, …): ? logistiek medewerker 
  • Functienamen functies die onder IFIC vallen: zitten ook onder andere RPR, bij voorkeur dezelfde naam zoals IFIC het benoemt, anders gelijk trekken met bovenstaande afspraken 
  • We geven de benaming in het organogram weer zonder 'dienst/team' in de benaming (behalve als de regelgever het voorschrijft).
    Bij leidinggevenden vermelden we dit wel.
    Bij experten/coördinatoren: soms dienst/teamnaam - soms naam deskundigheid
  • Bij administratieve/technische functies: standaard niet, behalve als daarvoor technische kennis is vereist die niet op korte termijn kan worden aangeleerd

 

Opmaak organogram

Het organogram kreeg in zijn geheel een nieuwe lay-out en werd aangepast aan de realiteit, bijvoorbeeld bij de ondersteunende diensten: onthaal & communicatie, beleidsondersteuning (samenvoeging van secretariaat en organisatieontwikkeling), de verschuiving van de functie projectcoördinator naar beleidsondersteuning, verschuivingen binnen Vaart, de opdeling van Openbare werken in ‘Patrimonium’, ‘Groen en wegen’ en ‘Projectbureau’. 


Aanpassing formatie

Op positief advies van het MAT en het college voorzien we een aantal toevoegingen/opschalingen in het organogram die nodig zijn om het werk uit te kunnen voeren en om deze functies ook op het juiste niveau te voorzien:

  • Chauffeur vrachtwagen wegen: van D1-3 naar D4-5
  • Verschuivingen binnen Vaart (-0,2 VTE contractueel op niveau B1-B3, +0,2 VTE contractueel op niveau C1-C3, bibliothecaris : -0,5 VTE statutair op niveau B4-B5, nieuwe functie: 0,5 VTE contractueel op niveau C1-C3)
  • Teamleider balie: van C1-3 naar C4-5
  • Sociale dienst: + 1 VTE medewerker sociale dienst (met de afspraak om geen vervangingen te voorzien bij komende afwezigheden en om een halftijds functie bij pensionering later niet opnieuw in te vullen)
  • Teamleider schoonmaak en logistiek; van D4-5 naar C4-5
  • Administratief medewerker onderwijs (P&O)+ 0,1 VTE
  • Administratief medewerker secretariaat (Beleidsondersteuning): +0.5 VTE door gedeeltelijke verschuiving kwaliteitscoördinator naar projectbeheer/programmamanagement (advies is op college geweest)

De heer Hans Woestenborghs, schepen Personeel en Organisatie geeft toelichting bij dit agendapunt.

Juridische grond

Artikel 161 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn het gezamenlijke organogram van de diensten vaststellen.

Het besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen van 20 januari 2023.

Artikel 3 van de rechtspositieregeling voor het OCMW-personeel, goedgekeurd door de OCMW-raad van 22 november 2011.

Regelgeving: bevoegdheid

8a08e59250cb3f8d0150cdc3f02e0023

Adviezen

kernMAT Gunstig advies

Het aangepaste organogram werd opgemaakt, besproken en bekrachtigd door het kernMAT.

Het kernMAT gaf op 27 september positief advies over de voorgestelde aanpassingen aan de formatie.

Regelgeving bevoegdheid

bevoegdheid wordt beschreven in juridische grond
<p>Zie juridische grond.</p>

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

Aanpassingen / wijzigingen zoals aangeduid in de bijlage bij dit besluit worden aangepast in de formatie van het OCMW.