De raad neemt kennis van het verslag van de zitting van 26 januari 2023.
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan het verslag van de zitting van 26 januari 2023.
Voor de behandeling van een dringend agendapunt werd een extra gemeenteraadszitting georganiseerd op 16 februari 2023.
De fracties verklaarden zich tijdens de gemeenteraad van 26 januari 2023 mondeling akkoord om de extra zitting te organiseren en daarvoor geen presentiegeld te laten toekennen.
De raadsleden verklaarden zich akkoord om voor deze extra zitting eenmalig geen presentiegeld te laten toekennen.
Artikel 37 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, goedgekeurd op 19 mei 2022, bepaalt dat aan de gemeenteraadsleden presentiegeld wordt toegekend voor elke gemeenteraadszitting.
De gemeenteraad beslist om voor de zitting van 16 februari 2023 geen presentiegeld te laten toekennen.
Artikel 13 §1 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad stelt dat de gemeenteraadsleden het recht hebben om aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schritelijke vragen te stellen.
Artikel 13 §2 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad biedt de het publiek de gelegenheid tot het stellen van vragen aan de raadsleden na afhandeling van de agenda van de openbare zitting.
Er werden geen vragen ontvangen.
Op 27 oktober 2022 stelde de provincieraad het ontwerp van het Provinciaal Beleidsplan Ruimte Antwerpen voorlopig vast. Met het Beleidsplan Ruimte wil de provincie Antwerpen het ruimtegebruik op haar grondgebied herdefiniëren. De gemeenteraad kan een advies formuleren over het ontwerp Provinciaal Beleidsplan Ruimte Antwerpen.
De adviestermijn loopt van 1 december 2022 tot en met 15 maart 2023.
Een ruimtelijk beleidsplan bestaat uit een strategische visie en een of meer beleidskaders die samen het kader aangeven voor de gewenste ruimtelijke ontwikkeling. Het ruimtelijk beleidsplan is erop gericht samenhang te brengen in de voorbereiding, de vaststelling en de uitvoering van beslissingen in de ruimtelijke ordening. Het is realisatiegericht.
De strategische visie omvat een langetermijnvisie voor de ruimtelijke ontwikkeling.
Een beleidskader bevat operationele beleidskeuzes voor de middellange termijn en actieprogramma's voor een thema of voor een gebiedsdeel. Beleidskaders beschrijven onder meer hoe en met wie de gewenste ruimtelijke ontwikkeling wordt gerealiseerd.
Het ruimtelijk beleidsplan maakt deel uit van een cyclisch planningsproces. Dat betekent dat:
1° het door onderzoek onderbouwd wordt;
2° het opgemaakt of herzien wordt met inspraak van de bevolking en via overleg tussen onder meer bestuursniveaus, beleidsdomeinen of diensten en middenveldorganisaties;
3° de uitvoering ervan gemonitord wordt;
4° het in de eerste helft van elke regeer- of bestuursperiode geëvalueerd wordt;
5° het te allen tijde geheel of gedeeltelijk herzien kan worden.
De vaststelling van een strategische visie en een of meer beleidskaders kan worden gevolgd door de vaststelling van aanvullende beleidskaders die vervolgens integraal deel uitmaken van het ruimtelijk beleidsplan.
De strategische visie kan niet worden opgeheven, ze kan alleen geheel of gedeeltelijk worden herzien. Een beleidskader kan worden opgeheven, met inachtneming van de vereisten en de procedure die gelden voor de opmaak of herziening.
Bij de definitieve vaststelling van beleidskaders kan de provincieraad onderdelen van gemeentelijke beleidskaders omschrijven of aanduiden die niet meer geldig zijn (artikel 2.1.8 § 2 lid 2 VCRO).
Het Provinciaal Beleidsplan Ruimte Vlaanderen is een beleidsplan dat hoger geschikt is dan het Gemeentelijk Ruimtelijk Structuurplan of het (inter)gemeentelijk Ruimtelijk Beleidsplan. Het is daarom van belang dat de gemeente een advies uitbrengt omdat het definitief goedgekeurde PBRA een onrechtstreekse doorwerking zal hebben op de uitbouw van het verdere beleid in de gemeente.
Mevrouw Isabelle Druyts, schepen Wonen en Omgeving, geeft toelichting bij dit agendapunt.
Stemmotivatie Fractie N-VA: N-VA zal tegen stemmen omdat de fractie van oordeel is dat ze zich onvoldoende heeft kunnen voorbereiden. Er was geen uitnodiging voor infosessies van de provincie en er werd ook geen raadscommissie georganiseerd over dit onderwerp.
Artikels 2.1.1 tot en met 2.1.4 van hoofdstuk 1 van titel II van de VCRO bepalen de werking van beleidsplannen, artikels 2.1.8 tot en met 2.1.10 de provinciale beleidsplannen.
De gemeenteraad heeft kennis genomen van het voorlopig vastgestelde Beleidsplan Ruimte Provincie Antwerpen en meer bepaald van de strategische visie en de drie beleidskaders: sterke netwerken: ruimte en mobiliteit, levendige kernen en verdichte en ontdichten van de ruimte.
De gemeenteraad sluit zich aan bij het advies in bijlage, dat aan de deputatie van de provincie Antwerpen overgemaakt zal worden.
Tijdens de uitvoering van de wegenis- en rioleringswerken Tempelstraat - Abdijstraat - Pastoriestraat is gebleken dat er omwille van de hoeveelheid leidingen in de ondergrond onvoldoende ruimte is om alle ondergrondse constructies te kunnen plaatsen.
De aankoop van een strook grond, gelegen gemeente Beerse 1ste afdeling sectie C perceel 233P/deel Lot A van 38ca 75dma, is
noodzakelijk voor de uitvoering van de werken.
Beëdigd landmeter-expert Dries Joossens (kantoor ARES bvba) heeft het opmetingsplan en op 16 januari 2023 een schattingsverslag opgemaakt en taxeerde de grond voor een bedrag van 11.310 euro.
De eigenaars van het onroerend goed in onverdeeldheid stemmen in met een vrijwillige verkoop van het afgesplitste deel.
De aankoop van het deel van het perceel is noodzakelijk om de riolering voor openbaar nut te kunnen aanleggen.
Niet overgaan tot de aankoop van deze grond kan leiden tot een stand still van de werken en extra vergoedingen die aan de opdrachtnemer moeten betaald worden voor de stand still.
De hinder veroorzaakt door vertraging van de werken en / of tijdelijke stopzetting zal zeer groot zijn voor de omwonenden.
Het opgemaakte schattingsverslag door de erkend landmeter-expert, Dries Joossens (Ares bvba) voorziet een normale verkoopwaarde van 11.310 euro. Dit betekent dat de vraagprijs aanvaardbaar is.
Mevr. Ingrid Vangenechten , schepen van groen en wegen geeft toelichting bij voorliggend agendapunt.
De gemeenteraad beslist principieel over te gaan tot de aankoop van het perceel grond gelegen te Beerse, hoek Abdijstraat en Pastoriestraat, kadastraal gekend Beerse 1ste afdeling sectie C perceel 233P/deel Lot A met oppervlakte 38ca 75dma voor een bedrag van 11.310 euro + kosten.
Het college wordt belast met de verdere samenstelling van het dossier en het aanduiden van een notaris.
De gemeenteraad beslist om de nodige kredieten te voorzien bij de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan.
Artikel 13 §1 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad stelt dat de gemeenteraadsleden het recht hebben om aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schritelijke vragen te stellen.
Artikel 13 §2 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad biedt de het publiek de gelegenheid tot het stellen van vragen aan de raadsleden na afhandeling van de agenda van de openbare zitting.
De gemeenteraad neemt kennis van volgende vragen en mededelingen:
Raadslid Jan Van Dijck:
Kunnen er gratis reflecterende huisnummers beschikbaar gesteld worden zodat hulpdiensten sneller de juiste locatie kunnen vinden?
Raadslid Bart Smans:
Er zijn opnieuw een aantal diefstallen gebeurd, vandalisme gepleegd aan bushalte in Vlimmeren: kan hier een camera geplaatst worden of kunnen andere maatregelen getroffen worden?
Voorzitter Freddy Smans:
Op 6 februari was er een bijeenkomst met de fractievoorzitters i.v.m. actualiseren deontologische code voor de raadsleden. Een aangepaste versie werd ondertussen rondgestuurd. Er moet ook een commissie opgericht worden. Graag tegen 20 februari 2023 eventuele opmerkingen bezorgen aan stafmedewerker Tim Willekens. Afhankelijk van de opmerkingen zal er mogelijk nog een bijkomend overleg volgen. Zoniet wordt het document ineens op de raad van maart gebracht.