Terug
Gepubliceerd op 01/09/2023

2023_GR_00083 - Vervoerregio Kempen - Ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan en ontwerp plan-MER - Advies

Gemeenteraad
do 29/06/2023 - 20:00 Raadzaal Tempelhof
Datum beslissing: do 29/06/2023 - 20:32
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Freddy Smans, voorzitter; Joos De Meyer; Bart Craane, burgemeester; Isabelle Druyts, schepen; Hans Woestenborghs, schepen; Ingrid Van Genechten, schepen; Nancy Snels, schepen; Jan Van Dijck; Hans Luyckx; Linda Bosch; Dirk Proost; Ben Bols; Annemie Guns, voorzitter Bijzonder Comité Sociale Dienst; Indra Van Der Steen; Lili Jansen; Inge Blondeel; Bart Smans; Patrick Otten; Marc Veulemans; Werner Embrechts; Michiel Dockx; Nelly Mols; Elle Verwaest

Verontschuldigd

Stefan Poortmans; Hanne Lenaerts; Nancy Cruysberghs

Secretaris

Elle Verwaest

Voorzitter

Freddy Smans, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2023_GR_00083 - Vervoerregio Kempen - Ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan en ontwerp plan-MER - Advies

Aanwezig

Freddy Smans, Joos De Meyer, Bart Craane, Isabelle Druyts, Hans Woestenborghs, Ingrid Van Genechten, Nancy Snels, Jan Van Dijck, Hans Luyckx, Linda Bosch, Dirk Proost, Ben Bols, Annemie Guns, Indra Van Der Steen, Lili Jansen, Inge Blondeel, Bart Smans, Patrick Otten, Marc Veulemans, Werner Embrechts, Michiel Dockx, Nelly Mols, Elle Verwaest
Stemmen voor 14
Indra Van Der Steen, Bart Craane, Joos De Meyer, Nancy Snels, Ingrid Van Genechten, Hans Woestenborghs, Dirk Proost, Isabelle Druyts, Marc Veulemans, Annemie Guns, Werner Embrechts, Michiel Dockx, Nelly Mols, Freddy Smans
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 8
Bart Smans, Hans Luyckx, Ben Bols, Linda Bosch, Lili Jansen, Inge Blondeel, Jan Van Dijck, Patrick Otten
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2023_GR_00083 - Vervoerregio Kempen - Ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan en ontwerp plan-MER - Advies 2023_GR_00083 - Vervoerregio Kempen - Ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan en ontwerp plan-MER - Advies

Motivering

Aanleiding en context

Op 20 juli 2018 keurde de Vlaamse Regering het voorontwerp decreet basisbereikbaarheid goed, samen met de indeling van de vervoerregio's.

Op 22 juni 2019 trad het decreet Basisbereikbaarheid in werking.

De omzendbrief MOW 2019/01 heeft als doel een aantal bepalingen uit dit decreet te verduidelijken. Hierin wordt onder andere melding gemaakt van de vervoerregioraad en haar opdrachten, de participatie en de hiërarchie van de netwerken.

In februari 2020 keurde de vervoerregio Kempen het uitgewerkte kernnet en aanvullend net goed, onder voorbehoud van de goedkeuring van het plan voor Vervoer op Maat.

De vervoerregio Kempen heeft een Ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan uitgewerkt. Dat plan legt de globale mobiliteitsvisie voor de komende 10 jaar (met een doorkijkperiode van 30 jaar) vast voor de vervoerregio op een strategisch niveau, en dit voor alle vervoerswijzen.

Het openbaar onderzoek loopt van 31 mei tot 29 juli 2023. Aan de gemeenteraden wordt gevraagd advies te geven.

Het voorlopig ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan is (samen met de andere bijlages) terug te vinden via https://www.vlaanderen.be/basisbereikbaarheid/vervoerregios/vervoerregio-kempen/openbaar-onderzoek-vervoerregio-kempen. Het document is te groot om toe te voegen bij dit besluit.

Argumentatie

Vlaanderen is opgedeeld in 15 vervoerregio’s waarvoor een regionaal mobiliteitsplan opgemaakt moet worden. Onze gemeente behoort tot de vervoerregio Kempen. Het regionaal mobiliteitsplan legt de visie en ambities van de vervoerregio vast met een tijdshorizon 2030 – 2050.

Het regionaal mobiliteitsplan bevestigt en bekrachtigt de doelstellingen van het gemeentelijk mobiliteitsplan. Voor Beerse, Oud-Turnhout, Turnhout en Vosselaar is dit het stadsregionaal mobiliteitsplan.

Om een duurzame toekomst te verzekeren, zetten we in op vier hoofdindicatoren binnen mobiliteit:

  • een gewenste modal split van 60/40;
  • een daling van 15% van het aantal gereden kilometers;
  • nul verkeersdoden in de regio;
  • het verbeteren van de verkeersleefbaarheid.

Om deze indicatoren te bereiken, werken we aan vier bouwstenen die de toekomst van onze Kempische mobiliteit uitstippelen:

  • we creëren leefbare kernen en mobiliteitskamers;
  • we zetten volop in op duurzame verplaatsingen;
  • we investeren in de fiets;
  • we versterken het openbaar vervoersnet.

Steden en dorpen verdichten we kwalitatief met oog op eigenheid en karakter. Wijkcirculatieplannen, ontvlechten van netwerken en een betere doorstroming zorgen voor gezonde en aangename leefomgevingen.

Om deze indicatoren en bouwstenen te verwezenlijken, zetten we als vervoerregio in op een trio aan maatregelen.

De eerste set maatregelen zijn ruimtelijke maatregelen. Ruimtelijk beleid is een belangrijk onderdeel binnen het mobiliteitsplan. Tegelijkertijd zijn er grenzen aan het opstellen van ruimtelijk beleid binnen de mobiliteitscontext. Daarom is er nauwe samenwerking vereist met de ruimtelijke planners. Deze maatregelen zijn in dit beleidsplan onderverdeeld in vier delen met elk hun eigen principes:

  • Groene regio met robuuste natuurgebieden;
  • Sterke woonkernen;
  • Bedrijvenzones en locatiebeleid;
  • Attractoren voor personen.

De tweede set maatregelen gaat over het inzetten op netwerken. Binnen het mobiliteitsnetwerk bestaan er meerdere netwerken van verschillende vervoersmodi die op elkaar zijn afgestemd om kernen te verbinden. Zo realiseren we een duurzame en bereikbare regio. Binnen de Kempen zetten we in op volgende netwerken:

  • Voetgangersnetwerken;
  • Fietsnetwerken;
  • Gelaagd openbaar vervoer;
  • Wegennetwerk;
  • Netwerk voor vrachtvervoer;
  • Waterwegen.

De laatste set maatregelen werkt flankerend. Deze maatregelen spelen in op het aanmoedigen van zich duurzaam verplaatsen en het ontmoedigen van autogebruik. We moedigen alternatieven aan die eenvoudig te gebruiken zijn. Samen met het voeren van campagnes kunnen deze op een positieve manier mentaliteits- en gedragsverandering teweegbrengen. Tegelijk ontmoedigen we autogebruik en -bezit daar waar mogelijk. Zo zullen Kempenaars minder snel de auto nemen.

Het beleidsplan vervoerregio Kempen is een regionaal mobiliteitsplan waar 28 gemeenten en de bovenlokale partners een consensus hebben over een regionaal mobiliteitsbeleid voor de hele vervoerregio.

De procedure om tot het mobiliteitsplan te komen, kent drie fases: de oriëntatiefase, de uitwerkingsfase en de laatste fase om te komen tot het definitieve beleidsplan en actieplan. De uitkomst van de oriëntatiefase was de oriëntatienota. In deze nota werd de bestaande toestand in kaart gebracht en een SWOT-analyse opgemaakt voor de verschillende vervoersmiddelen. De vervoerregioraad keurde de oriëntatienota goed in juli 2020. De tweede stap in het planproces betrof de opbouw van de strategische visie en operationele doelstellingen. Dit is vertaald in de synthesenota. Gelijktijdig werd ook het ontwerp van regionaal mobiliteitsplan opgemaakt. In maart 2023 werd de synthesenota goedgekeurd en werd het voorlopig ontwerp van regionaal mobiliteitsplan voorlopig vastgesteld door de vervoerregioraad van einde maart 2023.

Aan de gemeenteraden wordt gevraagd om uiterlijk 16 augustus 2023 advies te geven.

Mevrouw Isabelle Druyts, schepen van Mobiliteit, geeft toelichting bij dit agendapunt.

Juridische grond

Decreet op de basisbereikbaarheid van 3 april 2019.

Besluit van de Vlaamse Regering van 20 november 2020 over de regionale mobiliteitsplannen met integratie van de milieueffectrapportage.

Omzendbrief MOW 2019/01.

Regelgeving: bevoegdheid

8a08e59250cb3f8d0150cdc3f02e0023

Regelgeving bevoegdheid

bevoegdheid wordt beschreven in juridische grond
<p>Zie juridische grond.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad geeft een positief advies over het ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan van de vervoerregio Kempen en ontwerp plan-MER. 

Artikel 2

Dit besluit wordt overgemaakt aan de vervoerregio Kempen.