Op 20 juli 2018 keurde de Vlaamse Regering het voorontwerp decreet basisbereikbaarheid goed, samen met de indeling van de vervoerregio's.
Op 22 juni 2019 trad het decreet Basisbereikbaarheid in werking.
De omzendbrief MOW 2019/01 heeft als doel een aantal bepalingen uit dit decreet te verduidelijken. Hierin wordt onder andere melding gemaakt van de vervoerregioraad en haar opdrachten, de participatie en de hiërarchie van de netwerken.
In februari 2020 keurde de vervoerregio Kempen het uitgewerkte kernnet en aanvullend net goed, onder voorbehoud van de goedkeuring van het plan voor Vervoer op Maat.
De vervoerregio Kempen heeft een Ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan uitgewerkt. Dat plan legt de globale mobiliteitsvisie voor de komende 10 jaar (met een doorkijkperiode van 30 jaar) vast voor de vervoerregio op een strategisch niveau, en dit voor alle vervoerswijzen.
Het openbaar onderzoek loopt van 31 mei tot 29 juli 2023. Aan de gemeenteraden wordt gevraagd advies te geven.
Het voorlopig ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan is (samen met de andere bijlages) terug te vinden via https://www.vlaanderen.be/basisbereikbaarheid/vervoerregios/vervoerregio-kempen/openbaar-onderzoek-vervoerregio-kempen. Het document is te groot om toe te voegen bij dit besluit.
Vlaanderen is opgedeeld in 15 vervoerregio’s waarvoor een regionaal mobiliteitsplan opgemaakt moet worden. Onze gemeente behoort tot de vervoerregio Kempen. Het regionaal mobiliteitsplan legt de visie en ambities van de vervoerregio vast met een tijdshorizon 2030 – 2050.
Het regionaal mobiliteitsplan bevestigt en bekrachtigt de doelstellingen van het gemeentelijk mobiliteitsplan. Voor Beerse, Oud-Turnhout, Turnhout en Vosselaar is dit het stadsregionaal mobiliteitsplan.
Om een duurzame toekomst te verzekeren, zetten we in op vier hoofdindicatoren binnen mobiliteit:
Om deze indicatoren te bereiken, werken we aan vier bouwstenen die de toekomst van onze Kempische mobiliteit uitstippelen:
Steden en dorpen verdichten we kwalitatief met oog op eigenheid en karakter. Wijkcirculatieplannen, ontvlechten van netwerken en een betere doorstroming zorgen voor gezonde en aangename leefomgevingen.
Om deze indicatoren en bouwstenen te verwezenlijken, zetten we als vervoerregio in op een trio aan maatregelen.
De eerste set maatregelen zijn ruimtelijke maatregelen. Ruimtelijk beleid is een belangrijk onderdeel binnen het mobiliteitsplan. Tegelijkertijd zijn er grenzen aan het opstellen van ruimtelijk beleid binnen de mobiliteitscontext. Daarom is er nauwe samenwerking vereist met de ruimtelijke planners. Deze maatregelen zijn in dit beleidsplan onderverdeeld in vier delen met elk hun eigen principes:
De tweede set maatregelen gaat over het inzetten op netwerken. Binnen het mobiliteitsnetwerk bestaan er meerdere netwerken van verschillende vervoersmodi die op elkaar zijn afgestemd om kernen te verbinden. Zo realiseren we een duurzame en bereikbare regio. Binnen de Kempen zetten we in op volgende netwerken:
De laatste set maatregelen werkt flankerend. Deze maatregelen spelen in op het aanmoedigen van zich duurzaam verplaatsen en het ontmoedigen van autogebruik. We moedigen alternatieven aan die eenvoudig te gebruiken zijn. Samen met het voeren van campagnes kunnen deze op een positieve manier mentaliteits- en gedragsverandering teweegbrengen. Tegelijk ontmoedigen we autogebruik en -bezit daar waar mogelijk. Zo zullen Kempenaars minder snel de auto nemen.
Het beleidsplan vervoerregio Kempen is een regionaal mobiliteitsplan waar 28 gemeenten en de bovenlokale partners een consensus hebben over een regionaal mobiliteitsbeleid voor de hele vervoerregio.
De procedure om tot het mobiliteitsplan te komen, kent drie fases: de oriëntatiefase, de uitwerkingsfase en de laatste fase om te komen tot het definitieve beleidsplan en actieplan. De uitkomst van de oriëntatiefase was de oriëntatienota. In deze nota werd de bestaande toestand in kaart gebracht en een SWOT-analyse opgemaakt voor de verschillende vervoersmiddelen. De vervoerregioraad keurde de oriëntatienota goed in juli 2020. De tweede stap in het planproces betrof de opbouw van de strategische visie en operationele doelstellingen. Dit is vertaald in de synthesenota. Gelijktijdig werd ook het ontwerp van regionaal mobiliteitsplan opgemaakt. In maart 2023 werd de synthesenota goedgekeurd en werd het voorlopig ontwerp van regionaal mobiliteitsplan voorlopig vastgesteld door de vervoerregioraad van einde maart 2023.
Aan de gemeenteraden wordt gevraagd om uiterlijk 16 augustus 2023 advies te geven.
Mevrouw Isabelle Druyts, schepen van Mobiliteit, geeft toelichting bij dit agendapunt.
Decreet op de basisbereikbaarheid van 3 april 2019.
Besluit van de Vlaamse Regering van 20 november 2020 over de regionale mobiliteitsplannen met integratie van de milieueffectrapportage.
Omzendbrief MOW 2019/01.
De gemeenteraad geeft een positief advies over het ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan van de vervoerregio Kempen en ontwerp plan-MER.
Artikel 2
Dit besluit wordt overgemaakt aan de vervoerregio Kempen.