In augustus 2014 sloten buurgemeenten Lille en Vosselaar eenzijdig het kruispunt Beerseheide-Lilsedijk af voor het verkeer van en naar de industriezone Beerse Zuid. In functie van de grensbepaling vond op 30 mei 2017 een overleg plaats tussen de gemeenten Beerse, Lille, Vosselaar en de politiezone in het bijzijn van de provinciegouverneur.
In dat overleg werd de consensus bereikt over een wijziging van de verkeerssituatie: de in 2014 geplaatste betonblokken werden verwijderd en middels verbodsborden werden op het betreffende kruispunt afslagbewegingen vanuit Beerseheide naar Lilsedijk en omgekeerd onmogelijk gemaakt. Uitzondering werd gemaakt voor fietsers en bromfietsers klasse A. Deze situatie werd als proefopstelling ingevoerd middels een tijdelijke verkeersmaatregel. Vosselaar is verantwoordelijk voor de signalisatie in de straat Beerseheide; Beerse voor de signalisatie in de Lilsedijk.
Op verzoek van de korpschef werd in de proefopstelling in de Lilsedijk nog het onderbord M3 vervangen door het onderbord M11, zodat het verbod niet gold voor de bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse B en speed pedelecs.
Recent hebben de mobiliteitsambtenaren van de 3 betrokken gemeentes de huidige verkeerssituatie op dit kruispunt geëvalueerd.
Gemeenten Beerse, Vosselaar en Lille ervaren de proefopstelling als geslaagd en wensen deze permanent vast te leggen middels een aanvullend reglement.
Afslaand verkeer tussen Beerseheide en Lilsedijk blijft verboden, met uitzondering voor fietsers, bromfietsers klasse A en B en speed pedelecs.
Mevrouw Isabelle Druyts, schepen van Mobiliteit, geeft toelichting bij dit agendapunt.
De Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988.
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Artikel 40 §3 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat de gemeenteraad de gemeentelijke reglementen vaststelt, waaronder de politieverordeningen, in toepassing van de federale wetgeving.
Het Koninklijk Besluit van 16 maart 1968 tot coördinatie van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer.
Het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Het Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009.
De tijdelijke verkeersmaatregel Lilsedijk, goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen op 26 juni 2017, wordt opgeheven. De gemeenteraad vaardigt met dit besluit een aangepast aanvullend reglement uit.
Artikel 2
Op het kruispunt Lilsedijk-Beerseheide is het voor gemotoriseerd verkeer verboden om af te slaan van Lilsedijk naar Beerseheide en omgekeerd. Het verbod geldt niet voor fietsers, bromfietsers klasse A en B en speed pedelecs.
Artikel 3
Het verbod wordt aangeduid met een verkeersbord C31a met onderbord M3bis (zonder letter), zodat de signalisatie gelijk loopt met die van buurgemeente Vosselaar op Beerseheide.
Artikel 4
De maatregel gaat in vanaf heden.
Artikel 5
Een afschrift van dit besluit wordt – na publicatie op het Loket voor Lokale Besturen – overgemaakt aan: