De raad neemt kennis van het verslag van de zitting van 22 december 2022.
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan het verslag van de zitting van 22 december 2022.
Artikel 13 §1 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad stelt dat de gemeenteraadsleden het recht hebben om aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schritelijke vragen te stellen.
Artikel 13 §2 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad biedt de het publiek de gelegenheid tot het stellen van vragen aan de raadsleden na afhandeling van de agenda van de openbare zitting.
De gemeenteraad neemt kennis van volgende vragen vanuit het publiek:
Ilse Van Echelpoel van externe poetsdienst:
Op 27 juli 2022 werd een omgevingsvergunningsaanvraag ingediend (dossiernr. V.684) voor het bijstellen van de verkaveling Beekakkerstraat.
Aanvrager: | Interkommunale Ontwikkelingsmaatschappij voor de Kempen (IOK) |
Onderwerp: | Bijstelling van verkaveling Beekakkerstraat |
De aanvraag omvat: | Aanvraag voor wijziging van de vergunde verkaveling |
Dossiernummer: | V.684 |
Adres: | Beekakkerstraat 27 |
Nummer omgevingsloket: | OMV_2022070490 |
Bevoegde overheid: | College van burgemeester en schepenen |
Procedure: | Gewone procedure |
Bestaande toestand:
Het goed waarop de aanvraag betrekking heeft, situeert zich ten noordwesten van de dorpskern van Beerse, op ca. 300 m vogelvlucht van het centrum van de kern. Het betreft een perceel waarop zich 1 vrijstaande eengezinswoning + bijgebouwen bevinden, gericht op de Beekakkerstraat. Aan de achterzijde geeft het lot (niet rechtstreeks) uit op de straat Akkerdries, een rustige en doodlopende (tweerichting)woonstraat in grijze betonstraatstenen met aan weerszijden een voetpad. Het linkeraanpalend perceel aan de Akkerdries (bestemd voor 1 halfopen woning) is momenteel nog braakliggend. Het perceel paalt aan de achterzijde rechtstreeks aan de waterloop Grote Beek, die langsheen haar oever geflankeerd wordt door hoogstammig groen. Ten oosten van de Grote Beek bevindt zich een binnengebied, momenteel open ruimte (Speelplein Boudewijnstraat).
Inhoud van de aanvraag:
De aanvraag omvat de bijstelling van lot 2 (1.570m²) uit de bestaande niet-vervallen verkaveling ref. 006/287 dd. 17/04/1990 waarbij het bestaande lot wordt opgesplitst met het oog op het creëren van 1 bijkomende bouwkavel + het uitvoeren van een gedeelte wegenis i.f.v. ontsluiting van deze bijkomende bouwkavel.
Na de bijstelling heeft dit bestaande lot 2 nog een oppervlakte van 998m². De nieuw te creëren bouwkavel heeft een oppervlakte van 459m² met een diepte van 25,13m.
Er wordt een L-vormige bouwzone ingetekend op 3,00m van de linkerperceelgrens en met een minimale achtertuindiepte van 8,00m. De L-vormige bouwzone bevindt zich net buiten de ingetekende ruimingsstrook van de Grote Beek.
Een deel (114m²) van het bestaande lot 2 wordt ingericht en uitgerust als ontsluitingsweg naar Akkerdries en afgestaan als openbaar domein om zo één geheel te vormen met de bestaande weg Akkerdries die reeds deel uitmaakt van het openbaar domein.
Dit deel (aangeduid als lot 3 van de nieuwe verkaveling) van het bestaande lot is bestemd voor openbare wegenis en openbare groene ruimte. De wegenis van Akkerdries wordt plaatselijk verlengd (over een breedte van 5,00m).
De verkaveling wordt voorzien in twee fases, meer bepaald fase 1 met het reeds bebouwde lot 1 (= lot 2 uit de bestaande niet-vervallen verkaveling ref. 006/287 dd. 17/04/1990) vooraan en fase twee met lot 2 en lot 3 (nieuw te vormen openbaar domein). Op deze manier kunnen de huidige eigenaars het lot 1 op korte termijn verkopen, zonder afhankelijk te zijn van de realisatie van de stedenbouwkundige lasten die verbonden zijn aan de realisatie van lot 2. Voor fase 2 (de nieuw te creëren wegenis en lot 2) wordt als startdatum juni 2023 vooropgesteld.
Procedure
Indiening aanvraag 27/7/2022
volledig- en ontvankelijk 10/10/2022
start openbaar onderzoek 15/10/2022
einde openbaar onderzoek 13/11/2022
gemeenteraad voor wegenwerken 26/1/2023
uiterste beslissingsdatum 24/3/2023
De aanvraag werd onderworpen aan een openbaar onderzoek. Er werd één digitaal bezwaarschrift ingediend. Het bezwaar heeft samengevat betrekking op onderstaande elementen:
- de bouwzone van lot 2 uit de verkavelingsaanvraag met bijhorende verkavelingsvoorschriften zorgen ervoor dat het harmonieus straatbeeld verdwijnt.
- Er werd in het verleden gezegd dat de Akkerdries niet verlengd zou worden voor autoverkeer, enkel voor fietsverkeer. Deze aanvraag zorgt ervoor dat de sluimerende plannen rond het verstedelijken van het speelplein Boudewijnstraat in een verdere fase dreigen te komen. Deze zijn absoluut niet in lijn met de wensen van de omwonenden en zullen zorgen voor verkeersproblemen en bijhorende veiligheidsproblemen voor de kinderen in de verkaveling.
Adviezen met betrekking tot de zaak van de wegen
Externe adviezen:
Adviesinstantie: | Datum advies gevraagd: | Datum advies ontvangen: | Advies |
Brandweerzone Taxandria | 10/10/2022 | 24/10/2022 | gunstig |
Interne adviezen:
Adviesinstantie: | Datum advies gevraagd: | Datum advies ontvangen: | Advies |
Gemeente Beerse Dienst openbare werken | 10/10/2022 | 17/11/2022 | Voorwaardelijk gunstig |
Gemeente Beerse Projectbureau | 10/10/2022 | 20/10/2022 | Voorwaardelijk gunstig |
Zaak van de wegen
De vraag ligt voor om de wegenis van Akkerdries plaatselijk (ter hoogte huisnummer 80) te verlengen. Het gaat dus in feite om de aanleg van een nieuw wegdeel.
Hiertoe werd een rooilijnplan opgemaakt met ref. 24110_RL dd. 23/08/2022, door beëdigd landmeter Lieven Mentens. Het ontwerp van rooilijnplan voldoet aan de bij en krachtens het Gemeentewegendecreet gestelde eisen op het vlak van vorm en inhoud van gemeentelijke rooilijnplannen.
Deze nieuw aan te leggen wegenis staat ten dienste van de ontsluiting van het nieuw te creëren lot. De verlenging past in de realisatie van de bestemming van de gronden en sluit aan bij de doelstellingen en principes van het Gemeentewegendecreet. De ontsluiting en uitrusting van de weg dient voor de bebouwbaarheid van de grond als aangrenzend perceel bij Akkerdries. Met de verlening wordt de bestaande weg doorgetrokken vanuit de bestaande ligging en conform de bestaande breedte van de Akkerdries, om zo als ontsluiting te dienen voor de nieuwe kavel.
De wegenis wordt met name doorgetrokken in grijze betonstraatstenen 22x22x10cm. De stenen worden gelegd in een legbed uit granulaatmengsel, een steenslagfundering met een dikte van 20cm en een onderfundering van 20cm en een geotextiel. De wegenis heeft een breedte van 5,00m en een berijdbare breedte van 4,40m. Naast de wegenis (tot 5,00m uit de as van de weg) wordt er een onverharde zone aangelegd (groenberm). De oppervlakte van het nieuwe wegdeel is ca. 30m². De uitvoering is voorzien volgens het standaardbestek 250 voor de wegenbouw, versie 4.1a. Voor de uitrusting van het nieuwe wegdeel wordt voortgebouwd op de bestaande weg.
De gemeente heeft een realisatieplicht conform het Gemeentewegendecreet. Dit verhindert niet dat een last van gratis grondafstand kan worden opgelegd (art 26 – 28 Gemeentewegendecreet). Via een last van gratis grondafstand kan het nieuwe wegdeel worden opgenomen in het openbaar domein om zo één geheel te vormen met de Akkerdries, die reeds tot het openbaar domein behoort.
Hierdoor wordt de structuur, samenhang, toegankelijkheid en veiligheid van de gemeenteweg gevrijwaard.
Bezwaar
Enkel het tweede punt uit het bezwaar heeft betrekking op de wegenaanleg en wordt daarom verder besproken.
Het uitbreiden van de Akkerdries met ca. 30 m² richting de Grote Beek is nodig voor de goede ontsluiting van lot 2. De uitrusting van de weg dient voor de latere bebouwbaarheid ervan. Artikel 4.3.5§1 van de VCRO bepaalt immers dat een omgevingsvergunning voor het bouwen van een gebouw slechts kan worden afgeleverd voor een stuk grond die gelegen is aan een voldoende uitgeruste weg.
De bezwaarindiener stelt dat deze aanvraag ervoor zorgt dat de sluimerende plannen rond het verstedelijken van het speelplein Boudewijnstraat in een verdere fase dreigen te komen door deze aanvraag. De wegenis biedt inderdaad ook mogelijkheden voor de ontsluiting van het binnengebied langsheen de Grote Beek bij een eventuele toekomstige ontwikkeling. Deze bezorgdheid is echter niet relevant in het kader van de voorliggende aanvraag aangezien deze aanvraag enkel een ontwikkeling van één bebouwbaar lot betreft. Wanneer de plannen van het binnengebied klaar zijn zullen deze ook de omgevingsvergunningsprocedure dienen te volgen met bijhorend openbaar onderzoek en gemeenteraadsbeslissing betreffende de wegenaanleg. De bezorgdheden zijn dan ook voorbarig en hebben geen betrekking op de voorliggende aanvraag.
Adviezen
Wat de interne adviezen betreft: de gemeentelijke dienst Openbare werken gaf hetzelfde voorwaardelijk gunstig advies als het gemeentelijk projectbureau:
Algemeen
Wij adviseren voor de werken een plaatsbeschrijving uit te voeren van het openbaar domein en aanpalende gebouwen. Een kopie van deze plaatsbeschrijving openbaar domein (incl. fotodossier) dient aan dienst omgeving lokaal bestuur Beerse overgemaakt te worden.
Elke inname van het openbaar domein dient voorafgaandelijk goedgekeurd te worden.
Bij het wegnemen van openbare verlichting in afwachting van een definitieve uitvoering nieuwe toestand moet een tijdelijke verlichting voorzien worden om de veiligheid te garanderen.
Verharding
Alle werkzaamheden dienen uitgevoerd te worden volgens de meest recente versie van het standaard bestek TP250 voor wegenbouw.
Proeven op funderingen en verhardingen,… te voorzien door de bouwheer of zijn afgevaardigde. Plaatproeven dienen steeds tegensprekelijk uitgevoerd te worden in aanwezigheid van een afgevaardigde van het lokale bestuur (enkel van toepassing op delen openbaar domein of later openbaar domein).
De afwateringsinrichting, greppels en boordstenen, zal lokaal dienen aangepast te worden i.f.v. de vergunde werken. Plasvorming na uitvoering van de werken moet voorkomen worden.
Alle nutswerken moeten uitgevoerd zijn voor de definitieve verhardingen aangelegd worden.
Verbindingen tussen openbaar domein en zone privé moeten steeds volledig waterdicht uitgevoerd worden om insluiseffect zand/water tegen te gaan zodat er geen zakkingen gaan optreden.
Wij vragen waar mogelijk verhardingen in waterdoorlatende materialen uit te voeren. Een detail van deze opbouw dient ter goedkeuring overgemaakt te worden. Fundering en onderfundering dient hierop afgestemd te zijn (waterdoorlaten, drainerende functie).
Opritten met niet vervuilde oppervlaktewaters dienen af te wateren in de onverharde berm (niet naar straatriolering).
Aansluiting riolering op openbaar rioleringsstelsel
De aanvrager dient de richtlijnen rioleringsnetbeheerder Fluvius te volgen.
Bij twijfel contact opnemen met rioleringsnetbeheerder – tel. 078 35 35 34.
Het is verboden eender welke werkzaamheden uit te voeren aan het openbaar rioleringsstelsel.
Het perceel is niet aansluitbaar op het bestaande rioleringsstelsel. Een uitbreiding van het stelsel is noodzakelijk. De kosten voor deze uitbreiding zijn ten laste van de verkavellaar.
Aansluitingen bij voorkeur tot een minimum aantal reduceren. Bij het bepalen van de locatie dient ermee rekening gehouden te worden dat wortelzones van bestaande bomen moeten gevrijwaard blijven.
Waterloop “Grote Beek”
Het perceel is gelegen lang een openbare waterloop “Grote Beek” – advies Provincie dienst waterlopen moet gerespecteerd worden.
Openbare verlichting
Eventuele verplaatsing van openbare verlichting dient vooraf aangevraagd te worden bij de netwerkbeheerder Fluvius – tel. 078 35 35 34.
De kosten verbonden aan de verplaatsing zijn ten laste van de aanvrager.
Afdekkingsmaterialen voor bermen en taluds
De teelaarde afkomstig van de uitgraving wordt afzonderlijk gestockeerd en terug verwerkt in zoverre ze beantwoordt aan de voorschriften van dit artikel. De eventuele tekorten worden als aannemingslast geleverd en verwerkt door de aannemer (overschotten worden eigendom van de aannemer aanvrager van de vergunning).
Vastgereden gronden zullen opnieuw 50cm diep losgemaakt worden alvorens de aanvullingen met teelaarde geschieden.
Elke aanvulling wordt in ieder geval vooraf gegaan door de voorgeschreven bewerkingen. Op de te bezaaien oppervlakken is minstens 30 cm teelaarde verplicht. De textuur van de zuivere teelaarde bestaat uit lemig zand.
Groenvoorziening
Het rooien van bomen is slechts toegelaten na het bekomen van een vergunning. Compenserende maatregelen dienen uitgevoerd te worden.
Het intekenen van de te rooien bomen op het plan is verplicht. Een inventaris hiervan dient bij de vergunning gevoegd te worden (aantal een nummering volgens plan).
Bij adviseren een beheersplan op te maken voor het onderhouden van groenzones en poelen.
Trage wegverbinding langs waterloop
De bestaande trage wegverbinding welke reeds bestaande is dient mogelijk doorgetrokken te worden richting Beekakkersstraat.
Door de perceelsgrenzen van lot 2 volgens de huidige contouren goed te keuren is dit niet meer mogelijk.
De gemeenteraad sluit zich aan bij de externe en interne adviezen i.v.m. de zaak van de wegen.
Mevrouw Isabelle Druyts, schepen Wonen en Omgeving, geeft toelichting bij dit agendapunt.
De Vlaamse Codex ruimtelijke ordening:
Het omgevingsvergunningsdecreet van 25 april 2014:
Artikel 31§1: Als de aanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing, of opheffing van een gemeenteweg omvat, roept het college van burgemeester en schepenen, in voorkomend geval op verzoek van de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, de gemeenteraad samen om te beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg. De gemeenteraad spreekt zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.
Artikel 75 tem 77 bepalingen m.b.t. de lasten
Het decreet houdende de gemeentewegen van 1 september 2019:
Artikel 11, §1: De gemeenten leggen de ligging en de breedte van de gemeentewegen op hun grondgebied vast in gemeentelijke rooilijnplannen, ongeacht de eigenaar van de grond.
Artikel 12, §2: In afwijking van artikel 11 kan de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg met overeenkomstige toepassing van artikel 31 van het decreet van 25 april 2014 beftreffende de omgevingsvergunning openomen worden in een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen of een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden, voor zover die wijziging past in het kader van de realisatie van de bestemming van de gronden. Die mogelijkheid geldt voor zover het aanvraagdossier een rooilijnplan bevat dat voldoet aan de bij en krachtens dit decreet gestelde eisen op het vlak van de vorm en inhoud van gemeentelijke rooilijnplannen of voor zover het een grafisch plan met aanduiding van de op te heffen rooilijn bevat.
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan het rooilijnplan ‘Verlenging Akkerdries ter hoogte van huisnummer 80’ met ref. 24110_RL dd. 23/08/2022, opgemaakt door beëdigd landmeter Lieven Mentens dat op 27 juli 2022 werd opgeladen in het omgevingsloket en wordt toegevoegd als bijlage bij deze beslissing en de aanleg van het nieuwe wegdeel - verlenging van Akkerdries ter hoogte van huisnummer 80.
Artikel 2
De gemeenteraad legt volgende lasten op:
Artikel 3
Aan de uitrusting van de weg worden volgende voorwaarden gekoppeld:
Artikel 4
In geval van niet-naleving van de opgelegde lasten en/of niet voltooien van de bouwwerken met definitieve oplevering binnen de termijnen decretaal voorzien, kan het gemeentebestuur in de plaats treden van de vergunninghouder. Daartoe kan het gemeentebestuur de waarborg aanwenden om de voorziene werken uit te voeren.
Deze schikking schaadt geenszins het recht van het gemeentebestuur de vergunninghouder voor de bevoegde rechter te dagen, teneinde hem te dwingen te voldoen aan alle verplichtingen. De ingebrekestelling gebeurt door een eenvoudig schrijven aan de vergunninghouder.
Artikel 5
De gemeenteraad beslist dat lot 3, zoals weergegeven op bijgevoegd verkavelingsplan (en 326C deel volgens het rooilijnplan met een oppervlakte van 114m²), gratis, vrij en onbelast overgedragen wordt naar het openbaar domein van de gemeente Beerse binnen de 6 maanden na de definitieve oplevering. Een volledig dossier van kosteloze grondafstand bestaat uit: notariële ontwerpakte, opmetingsplan met aanduiding van de over te dragen grond, een bodemattest en een hypothecaire staat. Het dossier moet uiterlijk zes maanden na de definitieve oplevering van de werken worden bezorgd aan de gemeente (secretariaat@beerse.be – omgeving@beerse.be – project@beerse.be).
Artikel 6
Overeenkomstig art 31/1 van het omgevingsvergunningsdecreet kan tegen het besluit van de gemeenteraad over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg in het kader van een schorsend administratief beroep tegen de vergunningsbeslissing een georganiseerd administratief beroep worden ingesteld bij de Vlaamse Regering door de personen of instanties, vermeld in artikel 53 van dat decreet. De vereiste, vermeld in artikel 53, tweede lid van dat decreet, is ook van toepassing op het beroep tegen het besluit van de gemeenteraad.
Het beroep wordt op straffe van onontvankelijkheid met een beveiligde zending ingediend bij de Vlaamse Regering binnen een termijn van dertig dagen, die ingaat op:
1° de dag na de datum van de betekening van de bestreden beslissing voor die personen of instanties aan wie de beslissing betekend wordt;
2° de dag na het verstrijken van de beslissingstermijn als de omgevingsvergunning in eerste administratieve aanleg stilzwijgend geweigerd wordt;
3° de dag na de eerste dag van de aanplakking van de bestreden beslissing in de overige gevallen.
De indiener van het beroep bezorgt op straffe van onontvankelijkheid gelijktijdig met de beveiligde zending van het beroep aan de Vlaamse Regering, een afschrift van het beroepschrift met een beveiligde zending aan het college van burgemeester en schepenen en aan de bevoegde beroepsinstantie, vermeld in artikel 52 van dat decreet.
Artikel 7
Dit besluit van de gemeenteraad is nietig:
(1) wanneer de omgevingsvergunning met dossiernummer V.684 - OMV_2022070490 m.b.t. bijstellen van een verkaveling Beekakkerstraat, met als kadastrale omschrijving (afd. 1) sectie A 326c, definitief niet wordt verleend, met name, wanneer de vergunning niet wordt verleend en hier geen administratief beroep of jurisdictioneel beroep meer tegen mogelijk is;
(2) wanneer het voorwerp van de omgevingsvergunning niet binnen de in de vergunning voorziene of wettelijke termijn wordt gerealiseerd.
Een omgevingsvergunningsaanvraag voor het bouwen van een meergezinswoning met 21 appartementen, een handelsruimte en een ondergrondse parking over twee verdiepingen werd ingediend. Het project omvat de afschaffing van voetweg nr. 39 en de aanleg van een nieuwe verbinding tussen de Vredestraat en de padenstructuur op het plein De Singel. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om voor de omgevingsvergunningsaanvraag voor het project OMV/2022/076 (nr. omgevingsloket OMV_2021191984) aan de Vredestraat de zaak van de wegen te behandelen.
Onderwerp: | het bouwen van een meergezinswoning met 21 appartementen, een handelsruimte en een ondergrondse parking over twee verdiepingen |
Bevoegde overheid: | college van burgemeester en schepenen |
Procedure: |
gewone procedure |
Aantal bezwaren: |
geen bezwaren |
Uiterste beslissingsdatum: |
3 maart 2023 |
Aanvrager: | DG Woonprojecten |
Adres: | Vredestraat 2-4-6 |
Procedure
DG Woonprojecten diende een omgevingsvergunningsaanvraag in voor het bouwen van een meergezinswoning met 21 appartementen, een handelsruimte en een ondergrondse parking over twee verdiepingen voor een perceel gelegen aan de Vredestraat 2-4-6, kadastraal gekend als afdeling 1 sectie C nrs. 123/2K, 124K en 125E. Deze aanvraag werd op 6 april 2022 ingediend bij het college van burgemeester en schepenen. Op 19 augustus werd het dossier volledig en ontvankelijk verklaard.
Het eerste openbaar onderzoek liep van 24 september tot 23 oktober. Gedurende dit openbaar onderzoek zijn er geen bezwaarschriften ingediend.
Op 12 december heeft de gemeente een nieuwe projectinhoudversie aanvaard. Deze komt tegemoet aan (negatieve) adviezen van de brandweer, Erfgoed en Fluvius, maar bevat ook nieuwe inzichten. Er werd van 14 december tot 12 januari een tweede openbaar onderzoek georganiseerd.
Gedurende het tweede openbaar onderzoek zijn er geen bijkomende bezwaarschriften ingediend. De uiterste beslissingsdatum is 3 maart 2023.
Bestaande toestand
De projectsite is gelegen pal in de dorpskern van Beerse, palend aan de achterzijde aan het (verdwenen) ommuurde kerkhof (park Singel) dat gelegen is rond de parochiekerk Sint-Lambertus.
Aan de voorzijde zijn de percelen gelegen langs de Vredestraat, een enkelrichtingsstraat in grijze betonklinkers met met aan 1 zijde een langsparkeerstrook en voetpad en aan de overzijde een fietssuggestiestrook en voetpad. Deze relatief smalle straat wordt gekenmerkt door aaneengesloten bebouwing in een combinatie van handel (op gelijkvloers) en wonen.
De percelen in kwestie zijn bebouwd met leegstaande (ietwat verloederde) handelspanden. Het gevelbeeld is zeer gesloten, bestaande uit een aaneenschakeling van panden met zeer wisselend gabarit. Aan de zijde van de panden in kwestie vindt men hoofdzakelijk 2 bouwlagen + hellend dak. Aan de overzijde van de straat vindt men gebouwen met 2, 3 en 4 bouwlagen, met verschillende kroonlijsthoogtes en dakvormen. Aan de achterzijde bevindt zich een open groene ruimte (voormalig kerkhof) genaamd ‘Singel’, dat omzoomd wordt:
De Singel is ingericht als een grasweide (met her en der een aantal hoogstambomen) die doorkruist wordt door een aantal wandelpaden die op hun beurt de verschillende zijden (en doorgangen) van/tot het park met elkaar verbinden.
Het aangevraagde project voorziet in de sloop van de aanwezige bebouwing en het bouwen van een meergezinswoning bestaande uit 21 woonentiteiten en een handelspand. Er wordt een trage wegverbinding voorzien via een onderdoorgang van het gebouw die de Vredestraat met de padenstructuur van De Singel verbindt. Deze nieuwe trage wegverbinding is ter vervanging van de, sinds 1955 niet meer aanwezige, voetweg nr. 39, waarvoor een afschaffing wordt aangevraagd. De voetweg had een breedte van 1 meter en was tevens een verbindingsweg tussen de Vredestraat en De Singel.
Adviezen met betrekking tot de zaak van de wegen:
Adviesinstantie: |
Datum advies gevraagd: |
Datum advies ontvangen: |
Advies |
Erfgoed Noorderkempen | 13/12/2022 | 15/12/2022 | gunstig |
Interne adviezen:
Adviesinstantie: |
Datum advies gevraagd: |
Datum advies ontvangen: |
Advies |
Gemeente Beerse projectbureau |
27/09/2022 |
24/10/2022 |
Voorwaardelijk gunstig |
Gemeente Beerse mobiliteit |
27/09/2022 |
5/1/2023 |
voorwaardelijk gunstig |
Zaak van de wegen
Binnen het aangevraagde project wordt enerzijds de afschaffing gevraagd van de voetweg nr. 39, die reeds lange tijd niet meer aanwezig is in de praktijk. Er wordt anderzijds een nieuwe trage wegverbinding voorzien via een onderdoorgang van de nieuw te bouwen meergezinswoning met handelspand binnen het project.
De voetweg had een breedte van 1 meter en was gelegen tussen de Vredestraat en De Singel, met name dus een verbindingsweg tussen de Vredestraat en De Singel. De nieuwe wegverbinding via een onderdoorgang van het nieuwe gebouw zal de Vredestraat opnieuw met de padenstructuur van De Singel verbinden, 1 à 2m ten westen van de oorspronkelijke voetweg, en over een ruimere breedte.
Het gaat dus in feite om een verplaatsing en wijziging/verbreding van de gemeenteweg. Gelet op het beoogde openbaar karakter van de nieuwe trage doorsteek moet worden vastgesteld dat er sprake is van een nieuwe gemeenteweg in de zin van artikel 2,6° van het Gemeentewegendecreet. Bijgevolg valt ook deze weg onder de bevoegdheid van de gemeenteraad.
Hiertoe werd een rooilijnplan opgemaakt op 11 augustus 2022 met referentie 'Rooilijnplan_2.0_JHVB.pdf', door SB-V Studiebureau Verhaert. Het ontwerp van rooilijnplan voldoet aan de bij en krachtens het Gemeentewegendecreet gestelde eisen op het vlak van vorm en inhoud van gemeentelijke rooilijnplannen.
De gemeente Beerse zet in op de uitbouw van een sterk en samenhangend netwerk voor zacht verkeer, los van het hoofdwegennet doorheen de kern van Beerse. Dit netwerk legt verbindingen tussen de verschillende gemeenschapsvoorzieningen in de kern, en zorgt op deze manier voor aangename en verkeersveilige verbindingen op de meest intensief gebruikte routes.
De voetweg had zoals gesteld een breedte van 1 meter. De trage wegverbinding heeft een breedte variërend van 2,70 meter op het park De Singel tot 6,45 meter aan de toegang zijde Singel en 4,31 meter aan de kant van de Vredestraat. De weg wordt uitgevoerd in dolomiet voor het deel dat gelegen is op park De Singel en het pad in de onderdoorgang wordt uitgevoerd in betonklinkers. Qua uitrusting sluit de nieuwe weg aan bij de padenstructuur van De Singel.
De trage wegverbinding zal een openbaar karakter krijgen. De weg zal vrij toegankelijk zijn vanaf de Vredestraat en vormt zoals gesteld een verbinding met de reeds openbaar toegankelijke padenstructuur van De Singel.
De nieuwe trage wegverbinding is er ter vervanging van de deels afgeschafte voetweg nr. 39 die sinds 1955 in ongebruik is geraakt. Door de heropenstelling iets meer ten westen, over een ruimere breedte, wordt de toegankelijkheid langs de Vredestraat opnieuw gevrijwaard.
De gemeente heeft een realisatieplicht conform het Gemeentewegendecreet. In kwestie wordt er, gezien de ligging als onderdoorgang, voor geopteerd om geen last van gratis grondafstand op te leggen voor de verplaatste weg op private grond, maar wel een erfdienstbaarheid te voorzien. Bij wijziging van een gemeenteweg op privaat terrein geldt de definitieve vaststelling van het rooilijnplan, ook als titel voor de vestiging van een publiekrechtelijke erfdienstbaarheid van doorgang (artikel 26 Gemeentewegendecreet).
Concluderend wordt met de beoogde verplaatsing en wijziging/verbreding de structuur, samenhang toegankelijkheid, veiligheid van de gemeentewegen, in het bijzonder van het trage wegenstelsel ter plaatse, gevrijwaard.
Adviezen
Wat de interne adviezen betreft: het gemeentelijk projectbureau geeft een voorwaardelijk gunstig advies:
Algemeen
Verharding
Openbare verlichting
Afdekkingsmaterialen voor bermen en taluds
Groenvoorziening
o bomen dienen behouden te blijven
→bij het plaatsen van de bronbemaling moet erover gewaakt worden dat de bomen voldoende water blijven krijgen
o als de bomen langs kant appartement toch worden gerooid omdat dit niet anders kan bij het realiseren van het project dan moeten alle 4 de bomen vervangen worden
door bomen van +/- dezelfde afmeting als op het ogenblik van het rooien van de bomen"
Dienst mobiliteit geeft een voorwaardelijk gunstig advies:
De doorsteek mag enkel toegankelijk zijn voor voetgangers en niet voor fietsers omwille van volgende redenen:
- 2 deuren die naar buiten opendraaien over het pad, met kans op ongevallen als daar net een fietser passeert
- Gevaarlijke situaties in combinatie met de horecafunctie (bediening terras)
- Beperkte toegevoegde waarde van de verbinding voor fietsers omdat ze zowel via het kerkplein als via de parking naast de school naar de Vredestraat kunnen en dan aan kruispunten uitkomen. Deze nieuwe verbinding zou enkel een conflictsituatie meer creëren in de Vredestraat.
Volgende lasten dienen te worden opgelegd:
- Aan beide uiteinden van het paadje moeten paaltjes geplaatst worden met maximumtussenruimte van 1,50 m. Dit wil zeggen aan de kant Vredestraat 2 stuks en aan de kant van park Singel 1 stuk (net ten noorden van het trapje richting horecafunctie).
- Ter hoogte van de paaltjes aan beide uiteinden een bord C3 te plaatsen (Verboden toegang, in beide richtingen, voor bestuurders).
De gemeenteraad sluit zich aan bij de externe en interne adviezen ivm de zaak van de wegen.
Mevrouw Isabelle Druyts, schepen Wonen en Omgeving, geeft toelichting bij dit agendapunt.
Stemmotivatie Groen-Hart v. Beerse: de fractie is absoluut vóór trage wegen, maar wel tegen nutteloze wegen.
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening
Het omgevingsvergunningsdecreet van 25 april 2014:
Decreet houdende de gemeentewegen van1 september 2019:
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan het rooilijnplan van 11 augustus 2022 met referentie 'Rooilijnplan_2.0_JHVB.pdf', opgesteld door SB-V Studiebureau Verhaert, in het kader van omgevingsvergunningsaanvraag met dossiernummer OMV/2022/076 - OMV_2021191984 toegevoegd in bijlage bij deze beslissing.
Artikel 2
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan de verplaatsing en wijziging/verbreding van de weg, met name:
Artikel 3
De gemeenteraad legt volgende lasten op:
Artikel 4
Aan de uitrusting van de weg worden volgende voorwaarden gekoppeld:
Artikel 5
Overeenkomstig art 31/1 van het omgevingsvergunningsdecreet kan tegen het besluit van de gemeenteraad over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg in het kader van een schorsend administratief beroep tegen de vergunningsbeslissing een georganiseerd administratief beroep worden ingesteld bij de Vlaamse Regering door de personen of instanties, vermeld in artikel 53 van dat decreet. De vereiste, vermeld in artikel 53, tweede lid van dat decreet, is ook van toepassing op het beroep tegen het besluit van de gemeenteraad.
Het beroep wordt op straffe van onontvankelijkheid met een beveiligde zending ingediend bij de Vlaamse Regering binnen een termijn van dertig dagen, die ingaat op:
1° de dag na de datum van de betekening van de bestreden beslissing voor die personen of instanties aan wie de beslissing betekend wordt;
2° de dag na het verstrijken van de beslissingstermijn als de omgevingsvergunning in eerste administratieve aanleg stilzwijgend geweigerd wordt;
3° de dag na de eerste dag van de aanplakking van de bestreden beslissing in de overige gevallen.
De indiener van het beroep bezorgt op straffe van onontvankelijkheid gelijktijdig met de beveiligde zending van het beroep aan de Vlaamse Regering, een afschrift van het beroepschrift met een beveiligde zending aan het college van burgemeester en schepenen en aan de bevoegde beroepsinstantie, vermeld in artikel 52 van dat decreet.
Artikel 6
Dit besluit van de gemeenteraad is nietig:
(1) wanneer de omgevingsvergunning met dossiernummer OMV/2022/076 - OMV_2021191984 m.b.t. het bouwen van een meergezinswoning met 21 appartementen, een handelsruimte en een ondergrondse parking over twee verdiepingen, gelegen te Vredestraat 2-4-6, met als kadastrale omschrijving (afd. 1) sectie C123/2K, (afd. 1) sectie C124K en (afd. 1) sectie C125E definitief niet wordt verleend, met name, wanneer de vergunning niet wordt verleend en hier geen administratief beroep of jurisdictioneel beroep meer mogelijk is;
(2) wanneer het voorwerp van de omgevingsvergunning niet binnen de in de vergunning voorziene of wettelijke termijn wordt gerealiseerd.
In de straten ten noorden van het kanaal Dessel-Schoten en ten westen van de Merksplasseweg geldt momenteel grotendeels een snelheidsbeperking van 70 km/u.
In de loop van het voorbije jaar ontving het bestuur melding van leefbaarheidsproblemen (snelheid, fietsgevoel in het verkeer, verkeer +3,5T dat het doorritverbod negeert, sluipverkeer, ...). Onder de bewoners leeft de vraag om de snelheid verder te beperken en meer aandacht te besteden aan de zwakke weggebruiker.
De oplossing voor deze problematiek is al voorzien in het aspect 'Verkeersluwe buurten en verbindende wegen', één van de zes bouwstenen van onze mobiliteitsvisie opgenomen in het intergemeentelijk mobiliteitsplan, waar deze zone als buitenzone gezien wordt en waar een snelheidsregime van 50 km/u past.
In het mobiliteitsplan is deze zone ingetekend als 'buitengebied' waar een regime 50 km/u aangewezen is.
De Merksplasseweg (N132), Polendam en de Rijkevorselseweg zijn belangrijke verbindingswegen waarlangs we ook doorgaand en vrachtverkeer willen laten gaan. In de woongebieden, die mazen vormen tussen deze verbindingswegen, willen we het doorgaand verkeer maximaal beperken. Zo ontstaan verkeersluwe mazen waar het aangenaam en veilig is voor voetgangers en fietsers.
De lokale industrie willen we sturen naar de verbindingswegen en ontmoedigen de woongebieden aan te doen. Daartoe is in augustus 2022 al een tonnagebeperking (3,5 ton) goedgekeurd.
Een snelheidsbeperking van 50 km/u komt hier de veiligheid van de zwakke weggebruiker ten goede en is hier wenselijk gezien o.a. de verdere verdichting doorheen de jaren en het wegbeeld.
Mevrouw Isabelle Druyts, schepen van Mobiliteit, geeft toelichting bij dit agendapunt.
De Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988.
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Artikel 40 §3 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat de gemeenteraad de gemeentelijke reglementen vaststelt, waaronder de politieverordeningen, in toepassing van de federale wetgeving.
Het Koninklijk Besluit van 16 maart 1968 tot coördinatie van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer.
Het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009.
Het intergemeentelijk mobiliteitsplan dat op 28 april 2022 werd goedgekeurd door de gemeenteraad.
In de straten ten noorden van het kanaal Dessel-Schoten en ten westen van de Merksplasseweg zal zone 50km/u ingevoerd worden, uitgezonderd verbindingswegen Merksplasseweg, Polendam en Rijkevorselseweg. De straten die in de nieuwe zone 50 vallen zijn:
In de volgende straten in dit gebied is momenteel al een snelheidsbeperking:
Artikel 2
De maatregel in artikel 1 wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door middel van het verkeersbord ZC43 "50km/u".
Artikel 3
Het reglement wordt via het Loket voor Lokale Besturen gemeld.
Artikel 4
Een afschrift van dit besluit wordt – na kennisgeving aan de Vlaamse Overheid – overgemaakt aan:
Het lokaal bestuur van Beerse wenst het gebouwenpatrimonium te verduurzamen door o.a. in te zetten op het plaatsen van zonnepanelen.
Voor het plaatsen van zonnepanelen is het mogelijk om een stroomafnameovereenkomst af te sluiten, waarbij een derde partij de financiering, de installatie en het onderhoud van de pv-installatie op zich neemt. De gemeente betaalt gedurende de contractperiode een maandelijkse energiekost die aanzienlijk lager is dan de huidige elektriciteitsfactuur. Het lokaal bestuur moet hierdoor geen investeringsbudget voorzien en wordt na de contractuele periode volledig eigenaar van de installatie.
Het lokaal bestuur Beerse kan gebruik maken van de diensten van het Vlaams EnergieBedrijf (VEB). Het VEB is een extern verzelfstandigd agentschap (EVA), opgericht door de Vlaamse overheid. Het VEB heeft een mededingingsprocedure uitgeschreven met ref: EE_2019_0_013 en met voorwerp 'Energy Supply Contracting EE, waarbij een raamovereenkomst is afgesloten met Campina Energie cv, Dageraadstraat 16, 2300 Turnhout, BTW BE 0606.976.015 voor zonne-energie in de provincie Antwerpen.
Campina Energie is een Kempense coöperatie die door middel van burgerparticipatie wil investeren in hernieuwbare energie en energiebesparingen in de Kempen.
Campina Energie cv heeft voor een aantal OCMW- en gemeentelijke gebouwen een haalbaarheidsstudie opgemaakt. Voor volgende gebouwen is een dergelijke installatie rendabel: woonzorgcentrum & serviceflats en Basisschool Albertstraat.
Omdat de pv-installatie op de gemeentelijke gebouwen gedurende de contractperiode eigendom blijven van Campina Energie is het noodzakelijk om hiervoor een overeenkomst tot vestiging van een concessie op te maken.
De heer Hans Woestenborghs, schepen Patrimonium, geeft toelichting bij dit agendapunt.
De wet van 7 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies.
Artikels 2, 6° en 36 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, en artikel 47 §2 dat de aanbestedende overheden vrijstelt van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren wanneer ze een beroep doen op een aankoopcentrale.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten in klassieke sectoren.
Goedkeuring wordt verleend aan de overeenkomsten tot vestiging van een concessie tussen gemeente Beerse en Campina Energie cv, met zetel te Dageraadstraat 16 te 2300 Turnhout, voor het plaatsen van een pv-installatie op het dak van de basisschool Albertstraat.
Artikel 2
De voorzitter van de raad en de algemeen directeur worden gemachtigd de overeenkomst namens het lokaal bestuur te ondertekenen.
Bij de opstart van een groepsopvang, verhuis van een bestaande locatie en/of uitbreiding van een bestaande locatie van 9 plaatsen, moet een opportuniteitsadvies van het lokaal bestuur toegevoegd worden aan de vergunningsaanvraag bij het Agentschap Opgroeien. Dit is verplicht sinds 1 januari 2022. Het doel van dit advies is een duurzaam opvangaanbod te realiseren. Dit advies creëert ook mogelijkheden tot kennismaking, dialoog en samenwerking tussen de organisator en het lokaal bestuur.
Het advies is een vorm van ondersteuning voor de organisator: hoe zinvol is het om de voorgestelde opvang te realiseren op de geplande locatie? Op deze manier kan het lokaal bestuur werken aan het ontwikkelen van een duurzaam opvangaanbod met voldoende plaatsen binnen de gemeente.
Het advies is niet bindend. Het advies wordt opgesteld aan de hand van duidelijke inhoudelijke criteria en een transparante, objectieve procedure. De organisator voegt dit advies en de manier waarop hij omgaat met de opmerkingen uit het advies toe aan de vergunningsaanvraag bij het Agentschap Opgroeien.
De criteria en de beoordelingsprocedure werden ter advies voorgelegd aan het Lokaal Overleg Kinderopvang.
Het advies is een vorm van ondersteuning voor de organisator: hoe zinvol is het om de voorgestelde opvang te realiseren op de geplande locatie? Op die manier kan het lokaal bestuur werken aan het ontwikkelen van een duurzaam opvangaanbod met voldoende plaatsen binnen de gemeente.
Om het advies te kunnen formuleren werkt de dienst kinderopvang samen met de diensten Omgeving, mobiliteit en GIS.
Mevrouw Nancy Snels, schepen Kinderopvang, geeft toelichting bij dit agendapunt.
De Vlaamse Regering wijzigde op 29 januari 2021 definitief een aantal besluiten met betrekking op kinderopvang en buitenschoolse opvang via het Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van de regelgeving over de voorwaarden en procedure in het kader van de toekenning van een vergunning of subsidie aan een organisator van kinderopvang en buitenschoolse opvangen over voorwaarden voor het lokaal bestuur in het kader van het lokaal beleid kinderopvang, waarbij onder andere ook de voorwaarde dat een organisator die een vergunning aanvraagt of wijzigt, een opportuniteitsadvies moet hebben.
De voorwaarde dat een organisator die een vergunning aanvraagt of wijzigt een opportuniteitsadvies moet hebben, ligt beschreven in:
De gemeenteraad gaat akkoord met opportuniteitsadvies volgens deze procedure en criteria:
De procedure werd goedgekeurd door het Lokaal Overleg kinderopvang, door het college van burgemeester en schepenen en de gemeenteraad, en wordt gepubliceerd op de website van de gemeente en op de website van stadsregio Turnhout.
Het is verplicht om contact op te nemen met de Coördinator Opgroeien alvorens de adviesvraag in te dienen. Stuur hiervoor een mail naar karin.vanturnhout@beerse.be.
De procedure verloopt in fases:
Indienen van de aanvraag
De aanvraag voor opportuniteitsadvies wordt aangevraagd per e-formulier dat ter beschikking wordt gesteld op de website van gemeente Beerse.
Ontvangstbevestiging
Binnen 7 dagen na het indienen van de aanvraag voor opportuniteitsadvies, ontvangt de aanvrager een e-mail met de ontvangstbevestiging. De aanvraag is volledig en ontvankelijk als alle velden van het invulformulier correct werden ingevuld. De coördinator Opgroeien vraagt, indien nodig, bijkomende informatie of documenten op om de aanvraag te beoordelen.
Onderzoek
De Coördinator Opgroeien onderzoekt het dossier en toetst het aan de vooropgestelde criteria van het lokaal bestuur. Dit gebeurt in samenwerking met het college van burgemeester en schepenen en andere betrokken diensten (bv omgeving, …)
Het Lokaal Overleg Kinderopvang wordt op de hoogte gebracht van de aanvraag. Zij krijgen 7 dagen de tijd om een advies aan het lokaal bestuur te bezorgen. Het advies is niet bindend, maar kan wel meegenomen worden in het uiteindelijke advies van het lokaal bestuur Beerse.
Formuleren van het advies
De coördinator Opgroeien formuleert een gemotiveerd advies op basis van de criteria. Hierbij worden de voorstellen van het LOK in overweging genomen.
Terugkoppeling
Het advies wordt binnen 30 kalenderdagen na ontvangst van de aanvraag, via mail aan de organisator bezorgd door de Coördinator Opgroeien.
De organisator heeft het recht om opmerkingen te formuleren bij het uitgebrachte advies. Hij heeft het recht om de aanvraag toe te lichten en te reageren op het voorgestelde advies. Hij richt zich hiervoor aan het lokaal bestuur binnen 30 dagen na het bezorgen van het advies. De organisator wordt uitgenodigd voor een persoonlijke toelichting.
Er gelden 4 criteria:
Criterium 1: Spreiding van de opvanglocaties.
Het bestaande opvangaanbod in de wijk waar het opvanginitiatief gelegen is, wordt bekeken.
Op dit moment is er een dekkingsgraad van 39% op het volledige grondgebied van gemeente Beerse.
Dat wil zeggen dat er per 100 kinderen 39 opvangplaatsen voorzien zijn.
Zolang de dekkingsgraad onder de 50% blijft, spreken we van een hoge nood en zullen we dan ook voor elke wijk een gunstig advies leveren voor dit criterium.
Criterium 2: Bereikbaarheid van het opvanginitiatief.
Het is belangrijk dat de kinderopvanglocatie gemakkelijk te bereiken is met de fiets, te voet of met het openbaar vervoer.
Ook ruimte voor parkeergelegenheid voor zowel wagen, fiets en wandelwagen is van belang bij dit criterium.
Criterium 3: Ligging van het opvanginitiatief ten opzichte van andere organisatoren.
Het is belangrijk om een goede spreiding van het aantal kinderopvangplaatsen te hebben.
Daarom wordt er bekeken in welke straal er zich andere bestaande opvangorganisatoren bevinden.
Criterium 4: Samenwerking met sociale voorzieningen.
We vinden het belangrijk dat een kinderopvanginitiatief oog heeft voor de toegankelijkheid voor kwetsbare gezinnen.
Daarom willen we dat kinderopvangaanbieders samenwerken met sociale voorzieningen zoals OCMW, scholen, Huis van het Kind.
We verwachten dat elke aanbieder actief samenwerkt met het e-loket en enkel aanvragen behandelt die binnenkomen via het e-loket.
In het toeristisch infokantoor worden streek(gebonden) producten aangeboden.
Beers Vlierke
Omdat de streekdrank Beers Vlierke afgelopen najaar een nieuwe verpakking kreeg en de minimale verkoopprijzen door de leverancier werden opgetrokken, is het nodig om het retributiereglement aan te passen. Vaart stelt voor om de adviesverkoopprijs van de leverancier te volgen.
De aankoopprijs van de borrelglaasjes bedraagt 2 euro per stuk. Vaart stelt voor om deze te verkopen aan 2,5 euro aangezien we ook de nodige verpakkingsmaterialen zullen moeten voorzien om de borrelglaasjes niet te beschadigen.
Buitengewoon Lekker Box
De prijs voor de Beerse Box wordt aangepast aan de inflatie en met 10% verhoogd.
De retributie wordt voorgesteld uit overwegingen van billijkheid ten aanzien van het gedeelte van de inwoners dat geen gebruik wenst te maken van de geleverde diensten. Het gaat om een redelijke vergoeding van de prestaties die zoveel mogelijk de werkingskosten dekt.
Mevrouw Isabelle Druyts, schepen van Vaart, geeft toelichting bij dit agendapunt.
Beers Vlierke | |
Beers Vlierke - 20 cl | 9,45 euro |
Beers Vlierke - 70 cl | 20,95 euro |
borrelglas | 2,5 euro/stuk |
Vaartketsers Gin | |
per fles | 40 euro |
Buitengewoon Lekker Box | |
Vlier, Vlier NA of Bier | 35,75 euro |
Elke organisatie is verplicht een up to date en met de sociale partners onderhandeld arbeidsreglement te hebben.
Het arbeidsreglement van lokaal bestuur Beerse dat hier ter goedkeuring voorligt is tot stand gekomen door een samenwerking tussen de juridische dienst van sociaal secretariaat SD Worx, consultancy van Novare, de representatieve vakorganisaties en de personeelsdienst.
Het arbeidsreglement vormt samen met de Rechtspositieregelingen en de sociale wetgeving de basis van alle rechten en plichten binnen een lokaal bestuur.
De Arbeidswetgeving verplicht elke werkgever van het hebben van een goedgekeurd arbeidsreglement.
De heer Hans Woestenborghs, schepen Personeel en Organisatie, geeft toelichting bij dit agendapunt.
Naargelang de sector, privé of publiek, en de betrokken materie, zal het arbeidsreglement de algemene arbeidsvoorwaarden vaststellen en/of aan de werknemers informatie geven over de werking en de organisatie van het werk binnen de onderneming of binnen de instelling die hen tewerkstelt. De inhoud van het reglement, de draagwijdte ervan, de procedure voor het opstellen het wijzigen, worden vastgesteld door de wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen.
Alle werkgevers die binnen het toepassingsgebied vallen van de wet tot instelling van de arbeidsreglementen moeten een arbeidsreglement opstellen en dit los van het aantal werknemers dat ze tewerkstellen. Sedert 1 juli 2003 is quasi de ganse openbare sector eveneens onderworpen aan de wet van 8 april 1965 als gevolg van de inwerkingtreding van de wet van 18 december 2002. Het arbeidsreglement is van toepassing op de werkgever en al zijn werknemers (met uitzondering van enkele uitgesloten categorieën, bepaald in artikel 2). In elk geval kunnen afzonderlijke reglementen worden opgesteld voor de verschillende categorieën van werknemers (b.v.: arbeiders/bedienden; statutairen/contractuelen) en voor de verschillende afdelingen binnen de onderneming.
Aangezien de procedures en de organen in het kader van het syndicaal statuut van de openbare sector verschillend zijn van deze voor de privé-sector, werd een artikel 19bis ingevoegd in de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel (= het syndicaal statuut) door de wet van 6 juli 1989, teneinde de Koning de mogelijkheid te geven om bepaalde procedures vastgesteld door de wet van 8 april 1965 te wijzigen, zodat zij zouden kunnen worden toegepast op de onderhandeling- en overlegcomités opgericht door de wet van 19 december 1974.
Gunstig advies op 5 december 2022, zie goedgekeurd protocol-akkoord in bijlage bij het besluit.
De raad keurt het arbeidsreglement goed, waarvan de tekst en het protocol van akkoord is toegevoegd als bijlage bij dit besluit.
De rechtspositieregeling van de gemeente wordt aangepast wat de hospitalisatieverzekering betreft (Titel VIII. De toelagen, vergoedingen en sociale voordelen - Hoofdstuk VI. De sociale voordelen - Afdeling II. De hospitalisatieverzekering - Artikel 382 tem 384).
De artikelen worden enerzijds uitgebreid met betere omschrijving op basis van de teksten van AXA, anderzijds wordt een verstrenging doorgevoerd voor personeelsleden in dienst vanaf 1 januari 2023.
In het kader van het herstelplan wordt aan personeelsleden in dienst vanaf 1 januari 2023 de hospitalisatieverzekering stopgezet op het moment dat zij met pensioen gaan.
De heer Hans Woestenborghs, schepen Personeel en Organisatie, geeft toelichting bij dit agendapunt.
Artikel 186 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat de gemeenteraad de rechtspositieregeling van het gemeentepersoneel vaststelt, en de raad voor maatschappelijk welzijn die van het OCMW.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, en de wijziging via het besluit van de Vlaamse Regering van 23 november 2012.
De gemeenteraad keurde op 25 juni 2009 de rechtspositieregeling voor het gemeentepersoneel goed die daarna verschillende keren gewijzigd werd. De laatste wijziging dateert van 27 januari 2022.
De OCMW-raad keurde op 22 november 2011 de rechtspositieregelingen voor het OCMW-personeel goed die daarna verschillende keren gewijzigd werd. De laatste wijziging dateert van 27 januari 2022.
Gunstig advies op 5 december 2022, zie goedgekeurd protocol-akkoord in bijlage.
De raad wijzigt de rechtspositieregeling als volgt:
Art. 382. §1. Het Lokaal Bestuur sluit een collectieve hospitalisatieverzekering af voor:
1° de statutaire personeelsleden;
2° de personeelsleden met een arbeidsovereenkomst van onbepaalde duur.
3° contractuele personeelsleden met een contract voor bepaalde duur of met een contract voor een bepaalde opdracht worden betrokken in de collectieve hospitalisatieverzekering vanaf een gecumuleerde tewerkstelling van één jaar.
Het Lokaal Bestuur neemt de premie voor de hospitalisatieverzekering voor de personeelsleden, vermeld in punt 1°, 2° en 3°, die voltijds, halftijds of meer dan halftijds werken volledig ten laste.
Art. 383. De hospitalisatieverzekering wordt ook aangeboden aan de volgende nevenverzekerden:
Personeelsleden die in dienst zijn getreden bij het Lokaal Bestuur vanaf 1 januari 2023 worden vanaf hun uitdiensttreding omwille van (vervroegde) pensionering afgesloten van de hospitalisatieverzekering.
Bij overlijden van een bij deze polis aangesloten persoon, die het recht tot aansluiting heeft geopend, blijven de echtgenoot(-genote) of daarmee gelijkgestelde partner en zijn/haar kinderen die op hetzelfde adres gedomicilieerd zijn, van de waarborgen van deze polis genieten, zolang hij/zij niet hertrouwt of een daarmee gelijkgestelde verbintenis aangaat.
De premie voor deze categorieën wordt geheel ten laste genomen van het Lokaal Bestuur.
Art. 384. Het personeelslid ontvangt tijdig de nodige informatie in verband met toepassingsvoorwaarden van de hospitalisatieverzekering.
Fractie N-VA wenst een agendapunt toe te voegen aan de gemeenteraad met betrekking tot het 'probeerpakket' van vervoermaatschappij De Lijn bij verhuizen:
De Lijn biedt Vlamingen die verhuizen voortaan een gratis ‘probeerpakket’ aan. Het gaat om een maandabonnement voor tram en bus van De Lijn, de abonnementskosten voor twee maanden deelwagens van Cambio en een jaarabonnement voor de deelfietsen van Blue-bike.
Met het gratis aanbod wil De Lijn nieuwe inwoners aanmoedigen om zich duurzaam te verplaatsen. Voor de vervaldatum van de abonnementen krijgen gebruikers een voorstel om op eigen kosten een abonnement aan te kopen. Het project werd eerder uitgetest in vier proefgemeenten en wordt nu na een positieve evaluatie uitgebreid naar alle gemeenten in Vlaanderen die daar specifiek moeten op intekenen.
Door Beerse aan te sluiten kunnen we burgers die binnen de gemeentegrenzen of naar onze gemeente verhuizen de mogelijkheid bieden om de mobiliteit van en naar hun nieuwe woning gratis te onderzoeken via De Lijn, Cambio en Blue Bike.
Openbaar vervoer promoten
Tijdens de evaluatie van het proefproject in september werd duidelijk dat 8% van de gebruikers hun maandabonnement van De Lijn verlengde en 70% van de gebruikers nog nooit een abonnement had gehad bij De Lijn. (schriftelijke vraag nr. 150 van BERT MAERTENS datum: 25 oktober 2022 aan minister Lydia Peeters)
De cijfers tonen dus aan dat door te kunnen proeven van het openbaar vervoer, inwoners sneller geneigd zijn om er de voordelen van in te zien. Bovendien kadert het aanmoedigen van openbaar vervoer perfect binnen de doelstellingen van het gemeentelijk mobiliteitsplan.
Besparingsplan Gemeente Beerse
In het besparingsplan en aanpassing van het meerjarenplan zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op de raad van december 2023 kwam de aangepaste actie ‘Stopzetten onthaalpakketten nieuwe inwoners’ voor.
De gemeente schrapt deze pakketten en voorziet een verwelkomingsbrief van de burgemeester, lidmaatschap van de bib en twee zwemkaartjes. Hoewel we de schrapping niet ondersteunen willen we wel bijdragen aan een groter pakket voor onze nieuwe inwoners. Vandaar dat deze actie van De Lijn, waar de gemeente zich kosteloos kan aansluiten, een mooie aanvulling zou zijn.
Let op dat deze actie ook geldt voor inwoners die binnen de gemeentegrenzen verhuizen en mogelijks geen ‘nieuwe inwoners’ pakket krijgen. Zij moeten ook op de hoogte worden gebracht van de voordelen van het pakket.
Meer informatie over de verhuisactie kan bekomen worden via volgende url:
Verhuisactie – Vragen & Contact – De Lijn
Artikel 1
Beerse tekent in op de verhuisactie van De Lijn.
Artikel 2
Beerse biedt inwoners die naar Beerse of binnen de gemeentegrenzen verhuizen de mogelijkheid in te tekenen op de verhuisactie van De Lijn.
Bij nieuwe inwoners wordt de actie toegelicht in het nieuwe inwonerspakket, bij inwoners die binnen de gemeentegrenzen verhuizen via een aparte brief.
Artikel 3
Beerse bezorgt jaarlijks een overzicht aan de gemeenteraad over het gebruik van de actie.
Het toegevoegd agendapunt werd tijdig overgemaakt aan de voorzitter van de gemeenteraad.
Raadslid Ben Bols geeft toelichting bij dit agendapunt.
Artikel 21, Afdeling 2, Deel I van het Decreet Lokaal Bestuur stelt dat gemeenteraadsleden uiterlijk vijf dagen vóór de vergadering punten aan de agenda kunnen toevoegen. De gemeenteraadsleden bezorgen daarvoor hun toegelicht voorstel van beslissing aan de algemeen directeur, die de voorstellen bezorgt aan de voorzitter van de gemeenteraad.
De algemeen directeur deelt de aanvullende agendapunten zoals vastgesteld door de voorzitter van de gemeenteraad onmiddellijk mee aan de gemeenteraadsleden, samen met de bijbehorende toegelichte voorstellen.
De gemeenteraad neemt akte van het toegevoegde punt van N-VA.
De gemeenteraad tekent in op de verhuisactie van De Lijn.
Beerse biedt inwoners die naar Beerse of binnen de gemeentegrenzen verhuizen de mogelijkheid in te tekenen op de verhuisactie van De Lijn.
Bij nieuwe inwoners wordt de actie toegelicht door dienst burgerzaken bij de aangifte van de verhuis.
Er wordt jaarlijks een overzicht aan de gemeenteraad bezorgd over het gebruik van de actie.
Artikel 13 §1 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad stelt dat de gemeenteraadsleden het recht hebben om aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schritelijke vragen te stellen.
Artikel 13 §2 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad biedt de het publiek de gelegenheid tot het stellen van vragen aan de raadsleden na afhandeling van de agenda van de openbare zitting.
De gemeenteraad neemt kennis van volgende vragen en mededelingen:
Raadslid Patrick Otten
Vraag naar de mogelijkheid om het jaagpad (stukje fietspad tussen brug 4 en brug 5) sneeuwvrij te maken in de winter. Schepen Druyts vermoedt dat dit geen eigendom van de gemeente is maar van de Vlaamse Waterweg en zal daar de vraag stellen.
Raadslid Jan Van Dijck
Daarnaast vermeldt het raadslid ook zijn deelname aan de provincieraad.
Raadslid Ben Bols
Raadslid Bart Smans heeft eerder een schriftelijke vraag gesteld over rioleringswerken en heeft daarop een antwoord ontvangen. Vraagt naar wat er in het meerjarenplan is opgenomen en wat niet, en vraagt of dit nog kan overgemaakt worden. Schepen Hans Woestenborghs zegt dat de informatie aangevuld en bezorgd zal worden.
Raadslid Joos De Meyer
Raadslid Werner Embrechts
Vraag over de stand van zaken van het Hoppinpunt in Beerse aan Janssen (inclusief fietsenstalling, deelauto's, cambio-project,...)
Schepen Isabelle Druyts licht toe dat er met RIT een overleg zal gepland worden met Janssen Pharmaceutica die dit Hoppinpunt op hun terrein gaat ontwikkelen. Raadslid Embrechts vraagt of het klopt dat dit project eind dit jaar/begin volgend jaar van start gaat. Schepen Druyts bevestigt dat Janssen vragende partij is om niet te lang te wachten.