Terug
Gepubliceerd op 31/03/2023

2023_GR_00006 - Baby- en peuteropvang - Opportuniteitsadvies en procedure - Goedkeuring

Gemeenteraad
do 26/01/2023 - 20:15 Raadzaal Tempelhof
Datum beslissing: do 26/01/2023 - 22:33
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Freddy Smans, voorzitter; Joos De Meyer; Bart Craane, burgemeester; Isabelle Druyts, schepen; Hans Woestenborghs, schepen; Stefan Poortmans; Ingrid Van Genechten, schepen; Nancy Snels, schepen; Jan Van Dijck; Hans Luyckx; Linda Bosch; Dirk Proost; Ben Bols; Annemie Guns, voorzitter Bijzonder Comité Sociale Dienst; Indra Van Der Steen; Lili Jansen; Inge Blondeel; Bart Smans; Hanne Lenaerts; Patrick Otten; Marc Veulemans; Werner Embrechts; Michiel Dockx; Nelly Mols; Elle Verwaest

Verontschuldigd

Nancy Cruysberghs

Secretaris

Elle Verwaest

Voorzitter

Freddy Smans, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2023_GR_00006 - Baby- en peuteropvang - Opportuniteitsadvies en procedure - Goedkeuring

Aanwezig

Freddy Smans, Joos De Meyer, Bart Craane, Isabelle Druyts, Hans Woestenborghs, Stefan Poortmans, Ingrid Van Genechten, Nancy Snels, Jan Van Dijck, Hans Luyckx, Linda Bosch, Dirk Proost, Ben Bols, Annemie Guns, Indra Van Der Steen, Lili Jansen, Inge Blondeel, Bart Smans, Hanne Lenaerts, Patrick Otten, Marc Veulemans, Werner Embrechts, Michiel Dockx, Nelly Mols, Elle Verwaest
Stemmen voor 17
Indra Van Der Steen, Bart Craane, Joos De Meyer, Nancy Snels, Ingrid Van Genechten, Stefan Poortmans, Hans Woestenborghs, Dirk Proost, Isabelle Druyts, Marc Veulemans, Annemie Guns, Werner Embrechts, Jan Van Dijck, Patrick Otten, Michiel Dockx, Nelly Mols, Freddy Smans
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 7
Bart Smans, Hanne Lenaerts, Hans Luyckx, Ben Bols, Linda Bosch, Lili Jansen, Inge Blondeel
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2023_GR_00006 - Baby- en peuteropvang - Opportuniteitsadvies en procedure - Goedkeuring 2023_GR_00006 - Baby- en peuteropvang - Opportuniteitsadvies en procedure - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Bij de opstart van een groepsopvang, verhuis van een bestaande locatie en/of uitbreiding van een bestaande locatie van 9 plaatsen, moet een opportuniteitsadvies van het lokaal bestuur toegevoegd worden aan de vergunningsaanvraag bij het Agentschap Opgroeien. Dit is verplicht sinds 1 januari 2022. Het doel van dit advies is een duurzaam opvangaanbod te realiseren. Dit advies creëert ook mogelijkheden tot kennismaking, dialoog en samenwerking tussen de organisator en het lokaal bestuur. 

Het advies is een vorm van ondersteuning voor de organisator: hoe zinvol is het om de voorgestelde opvang te realiseren op de geplande locatie? Op deze manier kan het lokaal bestuur werken aan het ontwikkelen van een duurzaam opvangaanbod met voldoende plaatsen binnen de gemeente. 

Het advies is niet bindend. Het advies wordt opgesteld aan de hand van duidelijke inhoudelijke criteria en een transparante, objectieve procedure. De organisator voegt dit advies en de manier waarop hij omgaat met de opmerkingen uit het advies toe aan de vergunningsaanvraag bij het Agentschap Opgroeien. 

De criteria en de beoordelingsprocedure werden ter advies voorgelegd aan het Lokaal Overleg Kinderopvang.

Argumentatie

Het advies is een vorm van ondersteuning voor de organisator: hoe zinvol is het om de voorgestelde opvang te realiseren op de geplande locatie? Op die manier kan het lokaal bestuur werken aan het ontwikkelen van een duurzaam opvangaanbod met voldoende plaatsen binnen de gemeente. 

Om het advies te kunnen formuleren werkt de dienst kinderopvang samen met de diensten Omgeving, mobiliteit en GIS.

Mevrouw Nancy Snels, schepen Kinderopvang, geeft toelichting bij dit agendapunt.

Juridische grond

De Vlaamse Regering wijzigde op 29 januari 2021 definitief een aantal besluiten met betrekking op kinderopvang en buitenschoolse opvang via het Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van de regelgeving over de voorwaarden en procedure in het kader van de toekenning van een vergunning of subsidie aan een organisator van kinderopvang en buitenschoolse opvangen over voorwaarden voor het lokaal bestuur in het kader van het lokaal beleid kinderopvang, waarbij onder andere ook de voorwaarde dat een organisator die een vergunning aanvraagt of wijzigt, een opportuniteitsadvies moet hebben.

De voorwaarde dat een organisator die een vergunning aanvraagt of wijzigt een opportuniteitsadvies moet hebben, ligt beschreven in:

  • Artikels 2, 3° en 13 van het Besluit van de Vlaamse Regering houdende de vergunningsvoorwaarden en het kwaliteitsbeleid voor gezinsopvang en groepsopvang van baby's en peuters van 22 november 2013;
  • Artikels 8. 1f;  9. 3°C; 10 1b;  12. 4/1 en 52 van het Besluit van de Vlaamse Regering houdende de procedures voor de aanvraag en de toekenning van de vergunning en de subsidies voor gezinsopvang en groepsopvang van baby's en peuters;
  • Artikel 7 van het Besluit van 24 mei 2013 houdende het lokaal beleid kinderopvang: Een organisator moet een opportuniteitsadvies aanvragen voor:
    • de opstart van een groepsopvang (niet voor gezinsopvang);
    • de verhuis van een bestaande locatie binnen de gemeente;
    • de uitbreiding van een bestaande locatie vanaf 9 plaatsen De verplichting geldt dus niet voor een uitbreiding tot 8 plaatsen.

Regelgeving: bevoegdheid

dlb0052

Regelgeving bevoegdheid

G - BURG - Artikel 63 van het decreet lokaal bestuur
<p>Artikel 63 van het decreet lokaal bestuur: Naast zijn bevoegdheden voor de uitvoering van de politiewetten, politiedecreten, politieverordeningen, politiereglementen en politiebesluiten, voor de bestuurlijke politie op het grondgebied van de gemeente en voor dringende politieverordeningen is de burgemeester bevoegd voor de uitvoering van de wetten, de decreten en de uitvoeringsbesluiten van de federale overheid, het gewest of de gemeenschap tenzij die bevoegdheid uitdrukkelijk aan een ander orgaan van de gemeente is opgedragen.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad gaat akkoord met opportuniteitsadvies volgens deze procedure en criteria:


De procedure werd goedgekeurd door het Lokaal Overleg kinderopvang, door het college van burgemeester en schepenen en de gemeenteraad, en wordt gepubliceerd op de website van de gemeente en op de website van stadsregio Turnhout. 

Het is verplicht om contact op te nemen met de Coördinator Opgroeien alvorens de adviesvraag in te dienen. Stuur hiervoor een mail naar karin.vanturnhout@beerse.be.

De procedure verloopt in fases:  

  1. Indienen van de aanvraag  

De aanvraag voor opportuniteitsadvies wordt aangevraagd per e-formulier dat ter beschikking wordt gesteld op de website van gemeente Beerse.

  1. Ontvangstbevestiging 

Binnen 7 dagen na het indienen van de aanvraag voor opportuniteitsadvies, ontvangt de aanvrager een e-mail met de ontvangstbevestiging. De aanvraag is volledig en ontvankelijk als alle velden van het invulformulier correct werden ingevuld. De coördinator Opgroeien vraagt, indien nodig, bijkomende informatie of documenten op om de aanvraag te beoordelen.  

  1. Onderzoek 

De Coördinator Opgroeien onderzoekt het dossier en toetst het aan de vooropgestelde criteria van het lokaal bestuur. Dit gebeurt in samenwerking met het college van burgemeester en schepenen en andere betrokken diensten (bv omgeving, …) 

Het Lokaal Overleg Kinderopvang wordt op de hoogte gebracht van de aanvraag. Zij krijgen 7 dagen de tijd om een advies aan het lokaal bestuur te bezorgen. Het advies is niet bindend, maar kan wel meegenomen worden in het uiteindelijke advies van het lokaal bestuur Beerse. 

  1. Formuleren van het advies 

De coördinator Opgroeien formuleert een gemotiveerd advies op basis van de criteria. Hierbij worden de voorstellen van het LOK in overweging genomen. 

  1. Terugkoppeling 

Het advies wordt binnen 30 kalenderdagen na ontvangst van de aanvraag, via mail aan de organisator bezorgd door de Coördinator Opgroeien. 

  1. Hoorrecht 

De organisator heeft het recht om opmerkingen te formuleren bij het uitgebrachte advies. Hij heeft het recht om de aanvraag toe te lichten en te reageren op het voorgestelde advies. Hij richt zich hiervoor aan het lokaal bestuur binnen 30 dagen na het bezorgen van het advies. De organisator wordt uitgenodigd voor een persoonlijke toelichting. 


Er gelden 4 criteria:

Criterium 1: Spreiding van de opvanglocaties. 

Het bestaande opvangaanbod in de wijk waar het opvanginitiatief gelegen is, wordt bekeken. 

Op dit moment is er een dekkingsgraad van 39% op het volledige grondgebied van gemeente Beerse.
Dat wil zeggen dat er per 100 kinderen 39 opvangplaatsen voorzien zijn. 

Zolang de dekkingsgraad onder de 50% blijft, spreken we van een hoge nood en zullen we dan ook voor elke wijk een gunstig advies leveren voor dit criterium. 

Criterium 2: Bereikbaarheid van het opvanginitiatief. 

Het is belangrijk dat de kinderopvanglocatie gemakkelijk te bereiken is met de fiets, te voet of met het openbaar vervoer.
Ook ruimte voor parkeergelegenheid voor zowel wagen, fiets en wandelwagen is van belang bij dit criterium. 

Criterium 3: Ligging van het opvanginitiatief ten opzichte van andere organisatoren. 

Het is belangrijk om een goede spreiding van het aantal kinderopvangplaatsen te hebben.
Daarom wordt er bekeken in welke straal er zich andere bestaande opvangorganisatoren bevinden.  

Criterium 4: Samenwerking met sociale voorzieningen. 

We vinden het belangrijk dat een kinderopvanginitiatief oog heeft voor de toegankelijkheid voor kwetsbare gezinnen.
Daarom willen we dat kinderopvangaanbieders samenwerken met sociale voorzieningen zoals OCMW, scholen, Huis van het Kind. 

We verwachten dat elke aanbieder actief samenwerkt met het e-loket en enkel aanvragen behandelt die binnenkomen via het e-loket.