Terug
Gepubliceerd op 31/03/2023

2023_GR_00014 - Aanvraag omgevingsvergunning - Zaak van de wegen - OMV/2022/076 - DG Woonprojecten - Goedkeuring

Gemeenteraad
do 26/01/2023 - 20:15 Raadzaal Tempelhof
Datum beslissing: do 26/01/2023 - 22:18
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Freddy Smans, voorzitter; Joos De Meyer; Bart Craane, burgemeester; Isabelle Druyts, schepen; Hans Woestenborghs, schepen; Stefan Poortmans; Ingrid Van Genechten, schepen; Nancy Snels, schepen; Jan Van Dijck; Hans Luyckx; Linda Bosch; Dirk Proost; Ben Bols; Annemie Guns, voorzitter Bijzonder Comité Sociale Dienst; Indra Van Der Steen; Lili Jansen; Inge Blondeel; Bart Smans; Hanne Lenaerts; Patrick Otten; Marc Veulemans; Werner Embrechts; Michiel Dockx; Nelly Mols; Elle Verwaest

Verontschuldigd

Nancy Cruysberghs

Secretaris

Elle Verwaest

Voorzitter

Freddy Smans, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2023_GR_00014 - Aanvraag omgevingsvergunning - Zaak van de wegen - OMV/2022/076 - DG Woonprojecten - Goedkeuring

Aanwezig

Freddy Smans, Joos De Meyer, Bart Craane, Isabelle Druyts, Hans Woestenborghs, Stefan Poortmans, Ingrid Van Genechten, Nancy Snels, Jan Van Dijck, Hans Luyckx, Linda Bosch, Dirk Proost, Ben Bols, Annemie Guns, Indra Van Der Steen, Lili Jansen, Inge Blondeel, Bart Smans, Hanne Lenaerts, Patrick Otten, Marc Veulemans, Werner Embrechts, Michiel Dockx, Nelly Mols, Elle Verwaest
Stemmen voor 22
Bart Smans, Indra Van Der Steen, Hanne Lenaerts, Bart Craane, Nancy Snels, Hans Luyckx, Ingrid Van Genechten, Stefan Poortmans, Hans Woestenborghs, Dirk Proost, Ben Bols, Linda Bosch, Isabelle Druyts, Marc Veulemans, Annemie Guns, Lili Jansen, Inge Blondeel, Jan Van Dijck, Patrick Otten, Michiel Dockx, Nelly Mols, Freddy Smans
Stemmen tegen 2
Joos De Meyer, Werner Embrechts
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2023_GR_00014 - Aanvraag omgevingsvergunning - Zaak van de wegen - OMV/2022/076 - DG Woonprojecten - Goedkeuring 2023_GR_00014 - Aanvraag omgevingsvergunning - Zaak van de wegen - OMV/2022/076 - DG Woonprojecten - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Een omgevingsvergunningsaanvraag voor het bouwen van een meergezinswoning met 21 appartementen, een handelsruimte en een ondergrondse parking over twee verdiepingen werd ingediend. Het project omvat de afschaffing van voetweg nr. 39 en de aanleg van een nieuwe verbinding tussen de Vredestraat en de padenstructuur op het plein De Singel. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om voor de omgevingsvergunningsaanvraag voor het project OMV/2022/076 (nr. omgevingsloket OMV_2021191984) aan de Vredestraat de zaak van de wegen te behandelen.

Onderwerp:

 het bouwen van een meergezinswoning met 21 appartementen, een handelsruimte en een ondergrondse parking over twee verdiepingen

Bevoegde overheid:

college van burgemeester en schepenen

Procedure:

gewone procedure

Aantal bezwaren:

geen bezwaren

Uiterste beslissingsdatum:

3 maart 2023

Aanvrager:

DG Woonprojecten

Adres: Vredestraat 2-4-6


Procedure

DG Woonprojecten diende een omgevingsvergunningsaanvraag in voor het bouwen van een meergezinswoning met 21 appartementen, een handelsruimte en een ondergrondse parking over twee verdiepingen voor een perceel gelegen aan de Vredestraat 2-4-6, kadastraal gekend als afdeling 1 sectie C nrs. 123/2K, 124K en 125E. Deze aanvraag werd op 6 april 2022 ingediend bij het college van burgemeester en schepenen. Op 19 augustus werd het dossier volledig en ontvankelijk verklaard.

Het eerste openbaar onderzoek liep van 24 september tot 23 oktober. Gedurende dit openbaar onderzoek zijn er geen bezwaarschriften ingediend.

Op 12 december heeft de gemeente een nieuwe projectinhoudversie aanvaard. Deze komt tegemoet aan (negatieve) adviezen van de brandweer, Erfgoed en Fluvius, maar bevat ook nieuwe inzichten. Er werd van 14 december  tot 12 januari  een tweede openbaar onderzoek georganiseerd.

Gedurende het tweede openbaar onderzoek zijn er geen bijkomende bezwaarschriften ingediend. De uiterste beslissingsdatum is 3 maart 2023.

Bestaande toestand

De projectsite is gelegen pal in de dorpskern van Beerse, palend aan de achterzijde aan het (verdwenen) ommuurde kerkhof (park Singel) dat gelegen is rond de parochiekerk Sint-Lambertus.

Aan de voorzijde zijn de percelen gelegen langs de Vredestraat, een enkelrichtingsstraat in grijze betonklinkers met met aan 1 zijde een langsparkeerstrook en voetpad en aan de overzijde een fietssuggestiestrook en voetpad. Deze relatief smalle straat wordt gekenmerkt door aaneengesloten bebouwing in een combinatie van handel (op gelijkvloers) en wonen.

De percelen in kwestie zijn bebouwd met leegstaande (ietwat verloederde) handelspanden. Het gevelbeeld is zeer gesloten, bestaande uit een aaneenschakeling van panden met zeer wisselend gabarit. Aan de zijde van de panden in kwestie vindt men hoofdzakelijk 2 bouwlagen + hellend dak. Aan de overzijde van de straat vindt men gebouwen met 2, 3 en 4 bouwlagen, met verschillende kroonlijsthoogtes en dakvormen. Aan de achterzijde bevindt zich een open groene ruimte (voormalig kerkhof) genaamd ‘Singel’, dat omzoomd wordt:

  • aan de noordzijde door een gemetste tuin(kerkhof)muur (Inventarisgoed)
  • aan de oostzijde door een lange gevel van een basisschool
  • aan de zuidzijde door een groene haag
  • aan de westzijde door de parochiekerk Sint-Lambertus en naastliggende parking

De Singel is ingericht als een grasweide (met her en der een aantal hoogstambomen) die doorkruist wordt door een aantal wandelpaden die op hun beurt de verschillende zijden (en doorgangen) van/tot het park met elkaar verbinden.

Het aangevraagde project voorziet in de sloop van de aanwezige bebouwing en het bouwen van een meergezinswoning bestaande uit 21 woonentiteiten en een handelspand. Er wordt een trage wegverbinding voorzien via een onderdoorgang van het gebouw die de Vredestraat met de padenstructuur van De Singel verbindt. Deze nieuwe trage wegverbinding is ter vervanging van de, sinds 1955 niet meer aanwezige, voetweg nr. 39, waarvoor een afschaffing wordt aangevraagd. De voetweg had een breedte van 1 meter en was tevens een verbindingsweg tussen de Vredestraat en De Singel.

Argumentatie

Adviezen met betrekking tot de zaak van de wegen:

Adviesinstantie: 

Datum advies gevraagd:  

Datum advies ontvangen: 

Advies 

Erfgoed Noorderkempen 13/12/2022 15/12/2022 gunstig


Interne adviezen:

Adviesinstantie: 

Datum advies gevraagd:  

Datum advies ontvangen: 

Advies 

Gemeente Beerse projectbureau

27/09/2022 

24/10/2022 

Voorwaardelijk gunstig

Gemeente Beerse mobiliteit 

27/09/2022 

5/1/2023

 voorwaardelijk gunstig


Zaak van de wegen

Binnen het aangevraagde project wordt enerzijds de afschaffing gevraagd van de voetweg nr. 39, die reeds lange tijd niet meer aanwezig is in de praktijk. Er wordt anderzijds een nieuwe trage wegverbinding voorzien via een onderdoorgang van de nieuw te bouwen meergezinswoning met handelspand binnen het project. 

De voetweg had een breedte van 1 meter en was gelegen tussen de Vredestraat en De Singel, met name dus een verbindingsweg tussen de Vredestraat en De Singel. De nieuwe wegverbinding via een onderdoorgang van het nieuwe gebouw zal de Vredestraat opnieuw met de padenstructuur van De Singel verbinden, 1 à 2m ten westen van de oorspronkelijke voetweg, en over een ruimere breedte. 

Het gaat dus in feite om een verplaatsing en wijziging/verbreding van de gemeenteweg. Gelet op het beoogde openbaar karakter van de nieuwe trage doorsteek moet worden vastgesteld dat er sprake is van een nieuwe gemeenteweg in de zin van artikel 2,6° van het Gemeentewegendecreet. Bijgevolg valt ook deze weg onder de bevoegdheid van de gemeenteraad.

Hiertoe werd een rooilijnplan opgemaakt op 11 augustus 2022 met referentie 'Rooilijnplan_2.0_JHVB.pdf', door SB-V Studiebureau Verhaert. Het ontwerp van rooilijnplan voldoet aan de bij en krachtens het Gemeentewegendecreet gestelde eisen op het vlak van vorm en inhoud van gemeentelijke rooilijnplannen.

De gemeente Beerse zet in op de uitbouw van een sterk en samenhangend netwerk voor zacht verkeer, los van het hoofdwegennet doorheen de kern van Beerse. Dit netwerk legt verbindingen tussen de verschillende gemeenschapsvoorzieningen in de kern, en zorgt op deze manier voor aangename en verkeersveilige verbindingen op de meest intensief gebruikte routes. 

De voetweg had zoals gesteld een breedte van 1 meter. De trage wegverbinding heeft een breedte variërend van 2,70 meter op het park De Singel tot 6,45 meter aan de toegang zijde Singel en 4,31 meter aan de kant van de Vredestraat. De weg wordt uitgevoerd in dolomiet voor het deel dat gelegen is op park De Singel en het pad in de onderdoorgang wordt uitgevoerd in betonklinkers. Qua uitrusting sluit de nieuwe weg aan bij de padenstructuur van De Singel.

De trage wegverbinding zal een openbaar karakter krijgen. De weg zal vrij toegankelijk zijn vanaf de Vredestraat en vormt zoals gesteld een verbinding met de reeds openbaar toegankelijke padenstructuur van De Singel.

De nieuwe trage wegverbinding is er ter vervanging van de deels afgeschafte voetweg nr. 39 die sinds 1955 in ongebruik is geraakt. Door de heropenstelling iets meer ten westen, over een ruimere breedte, wordt de toegankelijkheid langs de Vredestraat opnieuw gevrijwaard. 

De gemeente heeft een realisatieplicht conform het Gemeentewegendecreet. In kwestie wordt er, gezien de ligging als onderdoorgang, voor geopteerd om geen last van gratis grondafstand op te leggen voor de verplaatste weg op private grond, maar wel een erfdienstbaarheid te voorzien. Bij wijziging van een gemeenteweg op privaat terrein geldt de definitieve vaststelling van het rooilijnplan, ook als titel voor de vestiging van een publiekrechtelijke erfdienstbaarheid van doorgang (artikel 26 Gemeentewegendecreet).

Concluderend wordt met de beoogde verplaatsing en wijziging/verbreding de structuur, samenhang toegankelijkheid, veiligheid van de gemeentewegen, in het bijzonder van het trage wegenstelsel ter plaatse, gevrijwaard.


Adviezen

Wat de interne adviezen betreft: het gemeentelijk projectbureau geeft een voorwaardelijk gunstig advies:

Algemeen

  • Wij adviseren voor de werken een plaatsbeschrijving uit te voeren van het openbaar domein en aanpalende gebouwen. Een kopie van deze plaatsbeschrijving openbaar domein (incl. fotodossier) dient aan dienst omgeving lokaal bestuur Beerse overgemaakt te worden.
  • Elke inname van het openbaar domein dient voorafgaandelijk goedgekeurd te worden.
  • Bij het wegnemen van openbare verlichting in afwachting van een definitieve uitvoering nieuwe toestand moet een tijdelijke verlichting voorzien worden om de veiligheid te garanderen. 

Verharding

  • De bestaande verharding op openbaar domein bestaat deels uit rode maatwerk betontegels welke specifiek voor lokaal bestuur Beerse gemaakt zijn.
    →zorgvuldig uitbreken, reinigen en stockeren voor latere aanleg van de verharding in dezelfde zone
             →wanneer het aantal beschikbare tegels ontoereikend is kunnen er via dienst groen en wegen van lokaal bestuur Beerse tegels aangekocht worden tegen dagprijs welke door de fabrikant van de tegels zal opgegeven worden
  • Alle werkzaamheden dienen uitgevoerd te worden volgens de meest recente versie van het standaard bestek TP250 voor wegenbouw.
  • Proeven op funderingen en verhardingen,… te voorzien door de bouwheer of zijn afgevaardigde. Plaatproeven dienen steeds tegensprekelijk uitgevoerd te worden in aanwezigheid van een afgevaardigde van het lokale bestuur (enkel van toepassing op delen openbaar domein of later openbaar domein).
  • De afwateringsinrichting, greppels en boordstenen, zal lokaal dienen aangepast te worden i.f.v. de vergunde werken. Plasvorming na uitvoering van de werken moet voorkomen worden.
  • Alle nutswerken moeten uitgevoerd zijn voor de definitieve verhardingen aangelegd worden.
    Verbindingen tussen openbaar domein en zone privé moeten steeds volledig waterdicht uitgevoerd worden om insluiseffect zand/water tegen te gaan zodat er geen zakkingen gaan optreden.
  • Wij vragen waar mogelijk verhardingen in waterdoorlatende materialen uit te voeren. Een detail van deze opbouw dient ter goedkeuring overgemaakt te worden. Fundering en onderfundering dient hierop afgestemd te zijn (waterdoorlaten, drainerende functie).
    Opritten met niet vervuilde oppervlaktewaters dienen af te wateren in de onverharde berm (niet naar straatriolering).
Aansluiting riolering op openbaar rioleringsstelsel
  • De aanvrager dient de richtlijnen rioleringsnetbeheerder Fluvius te volgen.
  • Bij twijfel contact opnemen met rioleringsnetbeheerder – tel. 078 35 35 34.
  • Het is verboden eender welke werkzaamheden uit te voeren aan het openbaar

Openbare verlichting

  • Eventuele verplaatsing van openbare verlichting dient vooraf aangevraagd te worden bij de netwerkbeheerder Fluvius – tel. 078 35 35 34.
  • De kosten verbonden aan de verplaatsing zijn ten laste van de aanvrager.

Afdekkingsmaterialen voor bermen en taluds

  • De teelaarde afkomstig van de uitgraving wordt afzonderlijk gestockeerd en terug verwerkt in zoverre ze beantwoordt aan de voorschriften van dit artikel. De eventuele tekorten worden als aannemingslast geleverd en verwerkt door de aannemer (overschotten worden eigendom van de aannemer aanvrager van de vergunning).
  • Vastgereden gronden zullen opnieuw 50cm diep losgemaakt worden alvorens de aanvullingen met teelaarde geschieden. 
  • Elke aanvulling wordt in ieder geval vooraf gegaan door de voorgeschreven bewerkingen. Op de te bezaaien oppervlakken is minstens 30 cm teelaarde verplicht. De textuur van de zuivere teelaarde bestaat uit lemig zand.

Groenvoorziening

  • Het rooien van bomen is slechts toegelaten na het bekomen van een vergunning. Compenserende maatregelen dienen uitgevoerd te worden.
  • Het intekenen van de te rooien bomen op het plan is verplicht. Een inventaris hiervan  dient bij de vergunning gevoegd te worden (aantal een nummering volgens plan).
  • bestaande bomenrij is niet ingetekend maar nieuwe bomen
             →leilinden moeten behouden blijven
  • de muurdoorbraak zoals deze nu ingetekend is komt in de bomenrij wat niet ingetekend is
  • op de visualisatie kant Vredestraat zijn de bomen weggelaten terwijl deze er nu wel degelijk staan.
  • bomen hebben nu een soort poorteffect aangezien ze in symmetrie staan met de bomen aan de overkant van de straat

            o   bomen dienen behouden te blijven
→bij het plaatsen van de bronbemaling moet erover gewaakt worden dat de bomen voldoende water blijven krijgen

            o   als de bomen langs kant appartement toch worden gerooid omdat dit niet anders kan bij het realiseren van het project dan moeten alle 4 de bomen vervangen worden
                 door bomen van +/- dezelfde afmeting als op het ogenblik van het rooien van de bomen"


Dienst mobiliteit geeft een voorwaardelijk gunstig advies:

De doorsteek mag enkel toegankelijk zijn voor voetgangers en niet voor fietsers omwille van volgende redenen:

- 2 deuren die naar buiten opendraaien over het pad, met kans op ongevallen als daar net een fietser passeert

- Gevaarlijke situaties in combinatie met de horecafunctie (bediening terras)

- Beperkte toegevoegde waarde van de verbinding voor fietsers omdat ze zowel via het kerkplein als via de parking naast de school naar de Vredestraat kunnen en dan aan kruispunten uitkomen. Deze nieuwe verbinding zou enkel een conflictsituatie meer creëren in de Vredestraat.

Volgende lasten dienen te worden opgelegd:

- Aan beide uiteinden van het paadje moeten paaltjes geplaatst worden met maximumtussenruimte van 1,50 m. Dit wil zeggen aan de kant Vredestraat 2 stuks en aan de kant van park Singel 1 stuk (net ten noorden van het trapje richting horecafunctie).

- Ter hoogte van de paaltjes aan beide uiteinden een bord C3 te plaatsen (Verboden toegang, in beide richtingen, voor bestuurders).


De gemeenteraad sluit zich aan bij de externe en interne adviezen ivm de zaak van de wegen.

Mevrouw Isabelle Druyts, schepen Wonen en Omgeving, geeft toelichting bij dit agendapunt.

Stemmotivatie Groen-Hart v. Beerse: de fractie is absoluut vóór trage wegen, maar wel tegen nutteloze wegen.

Juridische grond

De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening

Het omgevingsvergunningsdecreet van 25 april 2014:

  • Artikel 31§1: Als de aanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, roept het college van burgemeester en schepenen, in voorkomend geval op verzoek van de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, de gemeenteraad samen om te beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg. De gemeenteraad spreekt zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.
  • Artikel 75 tem 77 bepalingen m.b.t. lasten.

Decreet houdende de gemeentewegen van1 september 2019:

  • Artikel 3: Dit decreet heeft tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen.
    Om de doelstelling, vermeld in het eerste lid, te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid, dat onder meer gericht is op:
    1° de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau;
    2° de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak.
  • Artikel 4: Bij beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet wordt minimaal rekening gehouden met de volgende principes:
    1° wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;
    2° een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;
    3° de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen;
    4° wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;
    5° bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.
  • Artikel 8: Niemand kan een gemeenteweg aanleggen, wijzigen, verplaatsen of opheffen zonder voorafgaande goedkeuring van de gemeenteraad
  • Artikel 11, §1: De gemeenten leggen de ligging en de breedte van de gemeentewegen op hun grondgebied vast in gemeentelijke rooilijnplannen, ongeacht de eigenaar van de grond.
  • Artikel 12, §2: In afwijking van artikel 11 kan de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg met overeenkomstige toepassing van artikel 31 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning opgenomen worden in een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen of een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden, voor zover die wijziging past in het kader van de realisatie van de bestemming van de gronden. Die mogelijkheid geldt voor zover het aanvraagdossier een ontwerp van rooilijnplan bevat dat voldoet aan de bij en krachtens dit decreet gestelde eisen op het vlak van de vorm en inhoud van gemeentelijke rooilijnplannen of voor zover het een grafisch plan met aanduiding van de op te heffen rooilijn bevat.
  • afdeling 5: realisatie van gemeentewegen, o.a. artikel 26, §2: In het geval van nieuwe gemeentewegen gaat de gemeente over tot verwerving van de onroerende goederen, vereist voor de realisatie van de gemeenteweg. In afwijking van het eerste lid kan de gemeente met de eigenaars van de gronden waarop de gemeenteweg gelegen is, een overeenkomst sluiten waarbij een erfdienstbaarheid van openbaar nut vastgelegd wordt. Die overeenkomst wordt binnen de termijn van zestig dagen na het verlijden ervan overgeschreven op het hypotheekkantoor van het arrondissement waar de goederen zijn gelegen.
  • Artikel 34: § 1. De gemeente is belast met het beheer van de gemeentewegen en het vrijwaren van de publieke doorgang over de volledige breedte van de gemeenteweg.
    § 2. De gemeente kan, met toepassing van de relevante regelgeving, te allen tijde onderhouds- en herstelwerkzaamheden uitvoeren aan gemeentewegen. Daarin zijn het herstel van het wegdek, het snoeien van overhangende takken, het garanderen van een adequate waterhuishouding en het herstellen van wegzakkende bermen begrepen.
    De gemeente kan te allen tijde versperringen of andere belemmeringen die de toegang, het gebruik of het beheer van de gemeenteweg hinderen of verhinderen, verwijderen of laten verwijderen.
    In voorkomend geval kan de gemeente de kosten terugvorderen van de aansprakelijke.
    § 3. Gemeenten kunnen met derden of met andere overheden een beheerovereenkomst sluiten over de volledige of gedeeltelijke uitvoering van beheerstaken.
    De beheerovereenkomsten, vermeld in het eerste lid, kunnen een vergoeding vaststellen voor de kosten die gemaakt worden voor het beheer van de gemeenteweg. De beheerovereenkomsten kunnen geen afbreuk doen aan de wettelijke beheers- en veiligheidsverantwoordelijkheid van de gemeente.

Regelgeving: bevoegdheid

8a08e59250cb3f8d0150cdc3f02e0023

Regelgeving bevoegdheid

bevoegdheid wordt beschreven in juridische grond
<p>Zie juridische grond.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad verleent goedkeuring aan het rooilijnplan van 11 augustus 2022 met referentie 'Rooilijnplan_2.0_JHVB.pdf', opgesteld door SB-V Studiebureau Verhaert, in het kader van omgevingsvergunningsaanvraag met dossiernummer OMV/2022/076 - OMV_2021191984 toegevoegd in bijlage bij deze beslissing.

Artikel 2

De gemeenteraad verleent goedkeuring aan de verplaatsing en wijziging/verbreding van de weg, met name:

  • enerzijds  de gedeeltelijke afschaffing van voetweg nr. 39, zoals weergegeven op het bijgevoegd rooilijnplan van 11 augustus 2022 met ref. 'Rooilijnplan_2.0_JHVB.pdf', opgesteld door SB-V Studiebureau Verhaert, in het kader van omgevingsvergunningsaanvraag met dossiernummer OMV/2022/076 - OMV_2021191984, en bruin gearceerd op het bijgevoegde rooilijnplan; 
  • anderzijds de aanleg, uitrusting en inrichting van de nieuwe trage weg tussen de Vredestraat en de padenstructuur in De Singel, en beslist dat de nieuwe gemeenteweg en de grond waarop deze wordt aangelegd niet wordt overgedragen naar het openbaar domein, maar om een erfdienstbaarheid van openbaar nut vast te leggen via een notariële akte.

Artikel 3

De gemeenteraad legt volgende lasten op:

  • De kosten voor de aanleg van de trage weg en aanhorigheden zijn voor de aanvrager;
  • De bouwheer / ontwikkelaar dient binnen de twee maanden na de start van de werken een overeenkomst voor de vestiging van een erfdienstbaarheid van openbaar nut af te sluiten. Deze dient notarieel te worden verleden opdat deze kan overgeschreven worden op de afdeling patrimoniumdocumentatie en opdat deze dus tegenstelbaar kan worden aan derden. De notariële kosten zijn ten laste van de bouwheer/ontwikkelaar;
  • De bouwheer / ontwikkelaar dient binnen de twee maanden na de start van de werken een beheersovereenkomst op te stellen in samenspraak met de gemeente.

Artikel 4

Aan de uitrusting van de weg worden volgende voorwaarden gekoppeld:

  • Aan beide uiteinden van het paadje moeten paaltjes geplaatst worden met maximumtussenruimte van 1,50 m. Dit wil zeggen aan de kant Vredestraat 2 stuks en aan de kant van park Singel 1 stuk (net ten noorden van het trapje richting horecafunctie).
  • Ter hoogte van de paaltjes aan beide uiteinden een bord C3 te plaatsen (Verboden toegang, in beide richtingen, voor bestuurders).
  • Proeven op funderingen en verhardingen,… te voorzien door de bouwheer of zijn afgevaardigde. Plaatproeven dienen steeds tegensprekelijk uitgevoerd te worden in aanwezigheid van een afgevaardigde van het lokale bestuur (enkel van toepassing op delen openbaar domein of later openbaar domein).
  • Alle werkzaamheden dienen uitgevoerd te worden volgens de meest recente versie van het standaard bestek TP250 voor wegenbouw.
  • De afwateringsinrichting, greppels en boordstenen, zal lokaal dienen aangepast te worden i.f.v. de vergunde werken. Plasvorming na uitvoering van de werken moet voorkomen worden. 
  • Alle nutswerken moeten uitgevoerd zijn voor de definitieve verhardingen aangelegd worden. Verbindingen tussen openbaar domein en zone privé moeten steeds volledig waterdicht uitgevoerd worden om insluiseffect zand/water tegen te gaan zodat er geen zakkingen gaan optreden. 
  • Eventuele verplaatsing van openbare verlichting dient vooraf aangevraagd te worden bij de netwerkbeheerder Fluvius – tel. 078 35 35 34. 
  • De teelaarde afkomstig van de uitgraving wordt afzonderlijk gestockeerd en terug verwerkt in de toplaag in zoverre ze beantwoordt aan de geldende kwaliteitsnorm van het Vlarebo 2008.
  • Vastgereden gronden zullen opnieuw 50cm diep losgemaakt worden alvorens de aanvullingen met teelaarde geschieden.  
  • Elke aanvulling wordt in ieder geval vooraf gegaan door de voorgeschreven bewerkingen. Op de te bezaaien oppervlakken is minstens 30 cm teelaarde verplicht. De textuur van de zuivere teelaarde bestaat uit lemig zand. 

Artikel 5

Overeenkomstig art 31/1 van het omgevingsvergunningsdecreet kan tegen het besluit van de gemeenteraad over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg in het kader van een schorsend administratief beroep tegen de vergunningsbeslissing een georganiseerd administratief beroep worden ingesteld bij de Vlaamse Regering door de personen of instanties, vermeld in artikel 53 van dat decreet. De vereiste, vermeld in artikel 53, tweede lid van dat decreet, is ook van toepassing op het beroep tegen het besluit van de gemeenteraad.

Het beroep wordt op straffe van onontvankelijkheid met een beveiligde zending ingediend bij de Vlaamse Regering binnen een termijn van dertig dagen, die ingaat op:

1° de dag na de datum van de betekening van de bestreden beslissing voor die personen of instanties aan wie de beslissing betekend wordt;

2° de dag na het verstrijken van de beslissingstermijn als de omgevingsvergunning in eerste administratieve aanleg stilzwijgend geweigerd wordt;

3° de dag na de eerste dag van de aanplakking van de bestreden beslissing in de overige gevallen.

De indiener van het beroep bezorgt op straffe van onontvankelijkheid gelijktijdig met de beveiligde zending van het beroep aan de Vlaamse Regering, een afschrift van het beroepschrift met een beveiligde zending aan het college van burgemeester en schepenen en aan de bevoegde beroepsinstantie, vermeld in artikel 52 van dat decreet.

Artikel 6

Dit besluit van de gemeenteraad is nietig:

(1) wanneer de omgevingsvergunning met dossiernummer OMV/2022/076 - OMV_2021191984 m.b.t. het bouwen van een meergezinswoning met 21 appartementen, een handelsruimte en een ondergrondse parking over twee verdiepingen, gelegen te Vredestraat 2-4-6, met als kadastrale omschrijving (afd. 1) sectie C123/2K, (afd. 1) sectie C124K en (afd. 1) sectie C125E definitief niet wordt verleend, met name, wanneer de vergunning niet wordt verleend en hier geen administratief beroep of jurisdictioneel beroep meer mogelijk is;

(2) wanneer het voorwerp van de omgevingsvergunning niet binnen de in de vergunning voorziene of wettelijke termijn wordt gerealiseerd.