Een omgevingsvergunningsaanvraag voor het bouwen van een meergezinswoning met 21 appartementen, een handelsruimte en een ondergrondse parking over twee verdiepingen werd ingediend. Het project omvat de afschaffing van voetweg nr. 39 en de aanleg van een nieuwe verbinding tussen de Vredestraat en de padenstructuur op het plein De Singel. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om voor de omgevingsvergunningsaanvraag voor het project OMV/2022/076 (nr. omgevingsloket OMV_2021191984) aan de Vredestraat de zaak van de wegen te behandelen.
Onderwerp: | het bouwen van een meergezinswoning met 21 appartementen, een handelsruimte en een ondergrondse parking over twee verdiepingen |
Bevoegde overheid: | college van burgemeester en schepenen |
Procedure: |
gewone procedure |
Aantal bezwaren: |
geen bezwaren |
Uiterste beslissingsdatum: |
3 maart 2023 |
Aanvrager: | DG Woonprojecten |
Adres: | Vredestraat 2-4-6 |
Procedure
DG Woonprojecten diende een omgevingsvergunningsaanvraag in voor het bouwen van een meergezinswoning met 21 appartementen, een handelsruimte en een ondergrondse parking over twee verdiepingen voor een perceel gelegen aan de Vredestraat 2-4-6, kadastraal gekend als afdeling 1 sectie C nrs. 123/2K, 124K en 125E. Deze aanvraag werd op 6 april 2022 ingediend bij het college van burgemeester en schepenen. Op 19 augustus werd het dossier volledig en ontvankelijk verklaard.
Het eerste openbaar onderzoek liep van 24 september tot 23 oktober. Gedurende dit openbaar onderzoek zijn er geen bezwaarschriften ingediend.
Op 12 december heeft de gemeente een nieuwe projectinhoudversie aanvaard. Deze komt tegemoet aan (negatieve) adviezen van de brandweer, Erfgoed en Fluvius, maar bevat ook nieuwe inzichten. Er werd van 14 december tot 12 januari een tweede openbaar onderzoek georganiseerd.
Gedurende het tweede openbaar onderzoek zijn er geen bijkomende bezwaarschriften ingediend. De uiterste beslissingsdatum is 3 maart 2023.
Bestaande toestand
De projectsite is gelegen pal in de dorpskern van Beerse, palend aan de achterzijde aan het (verdwenen) ommuurde kerkhof (park Singel) dat gelegen is rond de parochiekerk Sint-Lambertus.
Aan de voorzijde zijn de percelen gelegen langs de Vredestraat, een enkelrichtingsstraat in grijze betonklinkers met met aan 1 zijde een langsparkeerstrook en voetpad en aan de overzijde een fietssuggestiestrook en voetpad. Deze relatief smalle straat wordt gekenmerkt door aaneengesloten bebouwing in een combinatie van handel (op gelijkvloers) en wonen.
De percelen in kwestie zijn bebouwd met leegstaande (ietwat verloederde) handelspanden. Het gevelbeeld is zeer gesloten, bestaande uit een aaneenschakeling van panden met zeer wisselend gabarit. Aan de zijde van de panden in kwestie vindt men hoofdzakelijk 2 bouwlagen + hellend dak. Aan de overzijde van de straat vindt men gebouwen met 2, 3 en 4 bouwlagen, met verschillende kroonlijsthoogtes en dakvormen. Aan de achterzijde bevindt zich een open groene ruimte (voormalig kerkhof) genaamd ‘Singel’, dat omzoomd wordt:
De Singel is ingericht als een grasweide (met her en der een aantal hoogstambomen) die doorkruist wordt door een aantal wandelpaden die op hun beurt de verschillende zijden (en doorgangen) van/tot het park met elkaar verbinden.
Het aangevraagde project voorziet in de sloop van de aanwezige bebouwing en het bouwen van een meergezinswoning bestaande uit 21 woonentiteiten en een handelspand. Er wordt een trage wegverbinding voorzien via een onderdoorgang van het gebouw die de Vredestraat met de padenstructuur van De Singel verbindt. Deze nieuwe trage wegverbinding is ter vervanging van de, sinds 1955 niet meer aanwezige, voetweg nr. 39, waarvoor een afschaffing wordt aangevraagd. De voetweg had een breedte van 1 meter en was tevens een verbindingsweg tussen de Vredestraat en De Singel.
Adviezen met betrekking tot de zaak van de wegen:
Adviesinstantie: |
Datum advies gevraagd: |
Datum advies ontvangen: |
Advies |
Erfgoed Noorderkempen | 13/12/2022 | 15/12/2022 | gunstig |
Interne adviezen:
Adviesinstantie: |
Datum advies gevraagd: |
Datum advies ontvangen: |
Advies |
Gemeente Beerse projectbureau |
27/09/2022 |
24/10/2022 |
Voorwaardelijk gunstig |
Gemeente Beerse mobiliteit |
27/09/2022 |
5/1/2023 |
voorwaardelijk gunstig |
Zaak van de wegen
Binnen het aangevraagde project wordt enerzijds de afschaffing gevraagd van de voetweg nr. 39, die reeds lange tijd niet meer aanwezig is in de praktijk. Er wordt anderzijds een nieuwe trage wegverbinding voorzien via een onderdoorgang van de nieuw te bouwen meergezinswoning met handelspand binnen het project.
De voetweg had een breedte van 1 meter en was gelegen tussen de Vredestraat en De Singel, met name dus een verbindingsweg tussen de Vredestraat en De Singel. De nieuwe wegverbinding via een onderdoorgang van het nieuwe gebouw zal de Vredestraat opnieuw met de padenstructuur van De Singel verbinden, 1 à 2m ten westen van de oorspronkelijke voetweg, en over een ruimere breedte.
Het gaat dus in feite om een verplaatsing en wijziging/verbreding van de gemeenteweg. Gelet op het beoogde openbaar karakter van de nieuwe trage doorsteek moet worden vastgesteld dat er sprake is van een nieuwe gemeenteweg in de zin van artikel 2,6° van het Gemeentewegendecreet. Bijgevolg valt ook deze weg onder de bevoegdheid van de gemeenteraad.
Hiertoe werd een rooilijnplan opgemaakt op 11 augustus 2022 met referentie 'Rooilijnplan_2.0_JHVB.pdf', door SB-V Studiebureau Verhaert. Het ontwerp van rooilijnplan voldoet aan de bij en krachtens het Gemeentewegendecreet gestelde eisen op het vlak van vorm en inhoud van gemeentelijke rooilijnplannen.
De gemeente Beerse zet in op de uitbouw van een sterk en samenhangend netwerk voor zacht verkeer, los van het hoofdwegennet doorheen de kern van Beerse. Dit netwerk legt verbindingen tussen de verschillende gemeenschapsvoorzieningen in de kern, en zorgt op deze manier voor aangename en verkeersveilige verbindingen op de meest intensief gebruikte routes.
De voetweg had zoals gesteld een breedte van 1 meter. De trage wegverbinding heeft een breedte variërend van 2,70 meter op het park De Singel tot 6,45 meter aan de toegang zijde Singel en 4,31 meter aan de kant van de Vredestraat. De weg wordt uitgevoerd in dolomiet voor het deel dat gelegen is op park De Singel en het pad in de onderdoorgang wordt uitgevoerd in betonklinkers. Qua uitrusting sluit de nieuwe weg aan bij de padenstructuur van De Singel.
De trage wegverbinding zal een openbaar karakter krijgen. De weg zal vrij toegankelijk zijn vanaf de Vredestraat en vormt zoals gesteld een verbinding met de reeds openbaar toegankelijke padenstructuur van De Singel.
De nieuwe trage wegverbinding is er ter vervanging van de deels afgeschafte voetweg nr. 39 die sinds 1955 in ongebruik is geraakt. Door de heropenstelling iets meer ten westen, over een ruimere breedte, wordt de toegankelijkheid langs de Vredestraat opnieuw gevrijwaard.
De gemeente heeft een realisatieplicht conform het Gemeentewegendecreet. In kwestie wordt er, gezien de ligging als onderdoorgang, voor geopteerd om geen last van gratis grondafstand op te leggen voor de verplaatste weg op private grond, maar wel een erfdienstbaarheid te voorzien. Bij wijziging van een gemeenteweg op privaat terrein geldt de definitieve vaststelling van het rooilijnplan, ook als titel voor de vestiging van een publiekrechtelijke erfdienstbaarheid van doorgang (artikel 26 Gemeentewegendecreet).
Concluderend wordt met de beoogde verplaatsing en wijziging/verbreding de structuur, samenhang toegankelijkheid, veiligheid van de gemeentewegen, in het bijzonder van het trage wegenstelsel ter plaatse, gevrijwaard.
Adviezen
Wat de interne adviezen betreft: het gemeentelijk projectbureau geeft een voorwaardelijk gunstig advies:
Algemeen
Verharding
Openbare verlichting
Afdekkingsmaterialen voor bermen en taluds
Groenvoorziening
o bomen dienen behouden te blijven
→bij het plaatsen van de bronbemaling moet erover gewaakt worden dat de bomen voldoende water blijven krijgen
o als de bomen langs kant appartement toch worden gerooid omdat dit niet anders kan bij het realiseren van het project dan moeten alle 4 de bomen vervangen worden
door bomen van +/- dezelfde afmeting als op het ogenblik van het rooien van de bomen"
Dienst mobiliteit geeft een voorwaardelijk gunstig advies:
De doorsteek mag enkel toegankelijk zijn voor voetgangers en niet voor fietsers omwille van volgende redenen:
- 2 deuren die naar buiten opendraaien over het pad, met kans op ongevallen als daar net een fietser passeert
- Gevaarlijke situaties in combinatie met de horecafunctie (bediening terras)
- Beperkte toegevoegde waarde van de verbinding voor fietsers omdat ze zowel via het kerkplein als via de parking naast de school naar de Vredestraat kunnen en dan aan kruispunten uitkomen. Deze nieuwe verbinding zou enkel een conflictsituatie meer creëren in de Vredestraat.
Volgende lasten dienen te worden opgelegd:
- Aan beide uiteinden van het paadje moeten paaltjes geplaatst worden met maximumtussenruimte van 1,50 m. Dit wil zeggen aan de kant Vredestraat 2 stuks en aan de kant van park Singel 1 stuk (net ten noorden van het trapje richting horecafunctie).
- Ter hoogte van de paaltjes aan beide uiteinden een bord C3 te plaatsen (Verboden toegang, in beide richtingen, voor bestuurders).
De gemeenteraad sluit zich aan bij de externe en interne adviezen ivm de zaak van de wegen.
Mevrouw Isabelle Druyts, schepen Wonen en Omgeving, geeft toelichting bij dit agendapunt.
Stemmotivatie Groen-Hart v. Beerse: de fractie is absoluut vóór trage wegen, maar wel tegen nutteloze wegen.
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening
Het omgevingsvergunningsdecreet van 25 april 2014:
Decreet houdende de gemeentewegen van1 september 2019:
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan het rooilijnplan van 11 augustus 2022 met referentie 'Rooilijnplan_2.0_JHVB.pdf', opgesteld door SB-V Studiebureau Verhaert, in het kader van omgevingsvergunningsaanvraag met dossiernummer OMV/2022/076 - OMV_2021191984 toegevoegd in bijlage bij deze beslissing.
Artikel 2
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan de verplaatsing en wijziging/verbreding van de weg, met name:
Artikel 3
De gemeenteraad legt volgende lasten op:
Artikel 4
Aan de uitrusting van de weg worden volgende voorwaarden gekoppeld:
Artikel 5
Overeenkomstig art 31/1 van het omgevingsvergunningsdecreet kan tegen het besluit van de gemeenteraad over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg in het kader van een schorsend administratief beroep tegen de vergunningsbeslissing een georganiseerd administratief beroep worden ingesteld bij de Vlaamse Regering door de personen of instanties, vermeld in artikel 53 van dat decreet. De vereiste, vermeld in artikel 53, tweede lid van dat decreet, is ook van toepassing op het beroep tegen het besluit van de gemeenteraad.
Het beroep wordt op straffe van onontvankelijkheid met een beveiligde zending ingediend bij de Vlaamse Regering binnen een termijn van dertig dagen, die ingaat op:
1° de dag na de datum van de betekening van de bestreden beslissing voor die personen of instanties aan wie de beslissing betekend wordt;
2° de dag na het verstrijken van de beslissingstermijn als de omgevingsvergunning in eerste administratieve aanleg stilzwijgend geweigerd wordt;
3° de dag na de eerste dag van de aanplakking van de bestreden beslissing in de overige gevallen.
De indiener van het beroep bezorgt op straffe van onontvankelijkheid gelijktijdig met de beveiligde zending van het beroep aan de Vlaamse Regering, een afschrift van het beroepschrift met een beveiligde zending aan het college van burgemeester en schepenen en aan de bevoegde beroepsinstantie, vermeld in artikel 52 van dat decreet.
Artikel 6
Dit besluit van de gemeenteraad is nietig:
(1) wanneer de omgevingsvergunning met dossiernummer OMV/2022/076 - OMV_2021191984 m.b.t. het bouwen van een meergezinswoning met 21 appartementen, een handelsruimte en een ondergrondse parking over twee verdiepingen, gelegen te Vredestraat 2-4-6, met als kadastrale omschrijving (afd. 1) sectie C123/2K, (afd. 1) sectie C124K en (afd. 1) sectie C125E definitief niet wordt verleend, met name, wanneer de vergunning niet wordt verleend en hier geen administratief beroep of jurisdictioneel beroep meer mogelijk is;
(2) wanneer het voorwerp van de omgevingsvergunning niet binnen de in de vergunning voorziene of wettelijke termijn wordt gerealiseerd.