Terug
Gepubliceerd op 31/01/2023

2023_GR_00003 - Personeel - Arbeidsreglement - Goedkeuring

Gemeenteraad
do 26/01/2023 - 20:15 Raadzaal Tempelhof
Datum beslissing: do 26/01/2023 - 22:39
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Personeelsreglement.

Samenstelling

Aanwezig

Freddy Smans, voorzitter; Joos De Meyer; Bart Craane, burgemeester; Isabelle Druyts, schepen; Hans Woestenborghs, schepen; Stefan Poortmans; Ingrid Van Genechten, schepen; Nancy Snels, schepen; Jan Van Dijck; Hans Luyckx; Linda Bosch; Dirk Proost; Ben Bols; Annemie Guns, voorzitter Bijzonder Comité Sociale Dienst; Indra Van Der Steen; Lili Jansen; Inge Blondeel; Bart Smans; Hanne Lenaerts; Patrick Otten; Marc Veulemans; Werner Embrechts; Michiel Dockx; Nelly Mols; Elle Verwaest

Verontschuldigd

Nancy Cruysberghs

Secretaris

Elle Verwaest

Voorzitter

Freddy Smans, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2023_GR_00003 - Personeel - Arbeidsreglement - Goedkeuring

Aanwezig

Freddy Smans, Joos De Meyer, Bart Craane, Isabelle Druyts, Hans Woestenborghs, Stefan Poortmans, Ingrid Van Genechten, Nancy Snels, Jan Van Dijck, Hans Luyckx, Linda Bosch, Dirk Proost, Ben Bols, Annemie Guns, Indra Van Der Steen, Lili Jansen, Inge Blondeel, Bart Smans, Hanne Lenaerts, Patrick Otten, Marc Veulemans, Werner Embrechts, Michiel Dockx, Nelly Mols, Elle Verwaest
Stemmen voor 22
Bart Smans, Indra Van Der Steen, Hanne Lenaerts, Bart Craane, Joos De Meyer, Nancy Snels, Hans Luyckx, Ingrid Van Genechten, Stefan Poortmans, Hans Woestenborghs, Dirk Proost, Ben Bols, Linda Bosch, Isabelle Druyts, Marc Veulemans, Annemie Guns, Werner Embrechts, Lili Jansen, Inge Blondeel, Michiel Dockx, Nelly Mols, Freddy Smans
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 2
Jan Van Dijck, Patrick Otten
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2023_GR_00003 - Personeel - Arbeidsreglement - Goedkeuring 2023_GR_00003 - Personeel - Arbeidsreglement - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Elke organisatie is verplicht een up to date en met de sociale partners onderhandeld arbeidsreglement te hebben.

Het arbeidsreglement van lokaal bestuur Beerse dat hier ter goedkeuring voorligt is tot stand gekomen door een samenwerking tussen de juridische dienst van sociaal secretariaat SD Worx, consultancy van Novare, de representatieve vakorganisaties en de personeelsdienst.

Het arbeidsreglement vormt samen met de Rechtspositieregelingen en de sociale wetgeving de basis van alle rechten en plichten binnen een lokaal bestuur.

Argumentatie

De Arbeidswetgeving verplicht elke werkgever van het hebben van een goedgekeurd arbeidsreglement.

De heer Hans Woestenborghs, schepen Personeel en Organisatie, geeft toelichting bij dit agendapunt.

Juridische grond

Naargelang de sector, privé of publiek, en de betrokken materie, zal het arbeidsreglement de algemene arbeidsvoorwaarden vaststellen en/of aan de werknemers informatie geven over de werking en de organisatie van het werk binnen de onderneming of binnen de instelling die hen tewerkstelt. De inhoud van het reglement, de draagwijdte ervan, de procedure voor het opstellen het wijzigen, worden vastgesteld door de wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen.

Alle werkgevers die binnen het toepassingsgebied vallen van de wet tot instelling van de arbeidsreglementen moeten een arbeidsreglement opstellen en dit los van het aantal werknemers dat ze tewerkstellen. Sedert 1 juli 2003 is quasi de ganse openbare sector eveneens onderworpen aan de wet van 8 april 1965 als gevolg van de inwerkingtreding van de wet van 18 december 2002. Het arbeidsreglement is van toepassing op de werkgever en al zijn werknemers (met uitzondering van enkele uitgesloten categorieën, bepaald in artikel 2). In elk geval kunnen afzonderlijke reglementen worden opgesteld voor de verschillende categorieën van werknemers (b.v.: arbeiders/bedienden; statutairen/contractuelen) en voor de verschillende afdelingen binnen de onderneming.

Aangezien de procedures en de organen in het kader van het syndicaal statuut van de openbare sector verschillend zijn van deze voor de privé-sector, werd een artikel 19bis ingevoegd in de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel (= het syndicaal statuut) door de wet van 6 juli 1989, teneinde de Koning de mogelijkheid te geven om bepaalde procedures vastgesteld door de wet van 8 april 1965 te wijzigen, zodat zij zouden kunnen worden toegepast op de onderhandeling- en overlegcomités opgericht door de wet van 19 december 1974.

Regelgeving: bevoegdheid

8a08e59250cb3f8d0150cdc3f02e0023

Adviezen

Bijzonder Onderhandelingcomité Gunstig advies

Gunstig advies op 5 december 2022, zie goedgekeurd protocol-akkoord in bijlage bij het besluit.

Regelgeving bevoegdheid

bevoegdheid wordt beschreven in juridische grond
<p>Zie juridische grond.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De raad keurt het arbeidsreglement goed, waarvan de tekst en het protocol van akkoord is toegevoegd als bijlage bij dit besluit.