Terug
Gepubliceerd op 31/01/2023

2023_GR_00005 - Aanvullend reglement op het wegverkeer - Snelheidsbeperking zone 50km/u - Noordkant Beerse tussen kanaal Dessel-Schoten en Merksplasseweg - Goedkeuring

Gemeenteraad
do 26/01/2023 - 20:15 Raadzaal Tempelhof
Datum beslissing: do 26/01/2023 - 22:21
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Freddy Smans, voorzitter; Joos De Meyer; Bart Craane, burgemeester; Isabelle Druyts, schepen; Hans Woestenborghs, schepen; Stefan Poortmans; Ingrid Van Genechten, schepen; Nancy Snels, schepen; Jan Van Dijck; Hans Luyckx; Linda Bosch; Dirk Proost; Ben Bols; Annemie Guns, voorzitter Bijzonder Comité Sociale Dienst; Indra Van Der Steen; Lili Jansen; Inge Blondeel; Bart Smans; Hanne Lenaerts; Patrick Otten; Marc Veulemans; Werner Embrechts; Michiel Dockx; Nelly Mols; Elle Verwaest

Verontschuldigd

Nancy Cruysberghs

Secretaris

Elle Verwaest

Voorzitter

Freddy Smans, voorzitter
2023_GR_00005 - Aanvullend reglement op het wegverkeer - Snelheidsbeperking zone 50km/u - Noordkant Beerse tussen kanaal Dessel-Schoten en Merksplasseweg - Goedkeuring 2023_GR_00005 - Aanvullend reglement op het wegverkeer - Snelheidsbeperking zone 50km/u - Noordkant Beerse tussen kanaal Dessel-Schoten en Merksplasseweg - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

In de straten ten noorden van het kanaal Dessel-Schoten en ten westen van de Merksplasseweg geldt momenteel grotendeels een snelheidsbeperking van 70 km/u. 

In de loop van het voorbije jaar ontving het bestuur melding van leefbaarheidsproblemen (snelheid, fietsgevoel in het verkeer, verkeer +3,5T dat het doorritverbod negeert, sluipverkeer, ...). Onder de bewoners leeft de vraag om de snelheid verder te beperken en meer aandacht te besteden aan de zwakke weggebruiker. 

De oplossing voor deze problematiek is al voorzien in het aspect 'Verkeersluwe buurten en verbindende wegen', één van de zes bouwstenen van onze mobiliteitsvisie opgenomen in het intergemeentelijk mobiliteitsplan, waar deze zone als buitenzone gezien wordt en waar een snelheidsregime van 50 km/u past.

Argumentatie

In het mobiliteitsplan is deze zone ingetekend als 'buitengebied' waar een regime 50 km/u aangewezen is.

De Merksplasseweg (N132), Polendam en de Rijkevorselseweg zijn belangrijke verbindingswegen waarlangs we ook doorgaand en vrachtverkeer willen laten gaan. In de woongebieden, die mazen vormen tussen deze verbindingswegen, willen we het doorgaand verkeer maximaal beperken. Zo ontstaan verkeersluwe mazen waar het aangenaam en veilig is voor voetgangers en fietsers.

De lokale industrie willen we sturen naar de verbindingswegen en ontmoedigen de woongebieden aan te doen. Daartoe is in augustus 2022 al een tonnagebeperking (3,5 ton) goedgekeurd.

Een snelheidsbeperking van 50 km/u komt hier de veiligheid van de zwakke weggebruiker ten goede en is hier wenselijk gezien o.a. de verdere verdichting doorheen de jaren en het wegbeeld.

Mevrouw Isabelle Druyts, schepen van Mobiliteit, geeft toelichting bij dit agendapunt.

Juridische grond

De Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988.

Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

Artikel 40 §3 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat de gemeenteraad de gemeentelijke reglementen vaststelt, waaronder de politieverordeningen, in toepassing van de federale wetgeving.

Het Koninklijk Besluit van 16 maart 1968 tot coördinatie van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer.

Het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.

Het Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

Het Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.

De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009.

Het intergemeentelijk mobiliteitsplan dat op 28 april 2022 werd goedgekeurd door de gemeenteraad.

Regelgeving: bevoegdheid

8a08e59250cb3f8d0150cdc3f02e0023

Regelgeving bevoegdheid

bevoegdheid wordt beschreven in juridische grond
<p>Zie juridische grond.</p>

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

In de straten ten noorden van het kanaal Dessel-Schoten en ten westen van de Merksplasseweg zal zone 50km/u ingevoerd worden, uitgezonderd verbindingswegen Merksplasseweg, Polendam en Rijkevorselseweg. De straten die in de nieuwe zone 50 vallen zijn:

  • Absheide
  • Biehal
  • Blakheide
  • Duivenhoek
  • Ginnekenshoek
  • Koloniedijk
  • Lage Heide
  • Lemmerstraat
  • Keizershof
  • Ketelaarstraat
  • Meergoorstraat
  • Nijverheidsstraat
  • Ossenweg
  • Vogelenzang
  • Vossebrugstraat

In de volgende straten in dit gebied is momenteel al een snelheidsbeperking:

  • Lange Kwikstraat, Korte Kwikstraat (zone 50)
  • Heldenweg (zone 50)
  • Heidestraat (30 km/u)

Artikel 2

De maatregel in artikel 1 wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door middel van het verkeersbord ZC43 "50km/u".

Artikel 3

Het reglement wordt via het Loket voor Lokale Besturen gemeld.

Artikel 4

Een afschrift van dit besluit wordt – na kennisgeving aan de Vlaamse Overheid – overgemaakt aan:

  • De deputatie van de provincie Antwerpen;
  • Dhr. Griffier van de Rechtbank van Eerste Aanleg te Turnhout;
  • Dhr. Griffier van de Politierechtbank van Turnhout;
  • Dhr. Griffier van het Vredegerecht van Hoogstraten;
  • De Verkeerstechnische cel van de lokale politiezone Regio Turnhout.