In de straten ten noorden van het kanaal Dessel-Schoten en ten westen van de Merksplasseweg geldt momenteel grotendeels een snelheidsbeperking van 70 km/u.
In de loop van het voorbije jaar ontving het bestuur melding van leefbaarheidsproblemen (snelheid, fietsgevoel in het verkeer, verkeer +3,5T dat het doorritverbod negeert, sluipverkeer, ...). Onder de bewoners leeft de vraag om de snelheid verder te beperken en meer aandacht te besteden aan de zwakke weggebruiker.
De oplossing voor deze problematiek is al voorzien in het aspect 'Verkeersluwe buurten en verbindende wegen', één van de zes bouwstenen van onze mobiliteitsvisie opgenomen in het intergemeentelijk mobiliteitsplan, waar deze zone als buitenzone gezien wordt en waar een snelheidsregime van 50 km/u past.
In het mobiliteitsplan is deze zone ingetekend als 'buitengebied' waar een regime 50 km/u aangewezen is.
De Merksplasseweg (N132), Polendam en de Rijkevorselseweg zijn belangrijke verbindingswegen waarlangs we ook doorgaand en vrachtverkeer willen laten gaan. In de woongebieden, die mazen vormen tussen deze verbindingswegen, willen we het doorgaand verkeer maximaal beperken. Zo ontstaan verkeersluwe mazen waar het aangenaam en veilig is voor voetgangers en fietsers.
De lokale industrie willen we sturen naar de verbindingswegen en ontmoedigen de woongebieden aan te doen. Daartoe is in augustus 2022 al een tonnagebeperking (3,5 ton) goedgekeurd.
Een snelheidsbeperking van 50 km/u komt hier de veiligheid van de zwakke weggebruiker ten goede en is hier wenselijk gezien o.a. de verdere verdichting doorheen de jaren en het wegbeeld.
Mevrouw Isabelle Druyts, schepen van Mobiliteit, geeft toelichting bij dit agendapunt.
De Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988.
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Artikel 40 §3 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat de gemeenteraad de gemeentelijke reglementen vaststelt, waaronder de politieverordeningen, in toepassing van de federale wetgeving.
Het Koninklijk Besluit van 16 maart 1968 tot coördinatie van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer.
Het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009.
Het intergemeentelijk mobiliteitsplan dat op 28 april 2022 werd goedgekeurd door de gemeenteraad.
In de straten ten noorden van het kanaal Dessel-Schoten en ten westen van de Merksplasseweg zal zone 50km/u ingevoerd worden, uitgezonderd verbindingswegen Merksplasseweg, Polendam en Rijkevorselseweg. De straten die in de nieuwe zone 50 vallen zijn:
In de volgende straten in dit gebied is momenteel al een snelheidsbeperking:
Artikel 2
De maatregel in artikel 1 wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door middel van het verkeersbord ZC43 "50km/u".
Artikel 3
Het reglement wordt via het Loket voor Lokale Besturen gemeld.
Artikel 4
Een afschrift van dit besluit wordt – na kennisgeving aan de Vlaamse Overheid – overgemaakt aan: