Op het Hei-ende geldt momenteel een snelheidsbeperking van 50 km/u tussen de Antwerpseweg en Beersedijk en van 70 km/u tussen Beersedijk en de grens met Rijkevorsel.
In de zone van 70 km/u bevinden zich 2 belangrijke fietsoversteken over het Hei-ende, namelijk die van de Beersedijk en vanuit den Abt.
De laatste maanden kreeg het lokaal bestuur melding van een veiligheidsrisico aan de fietsoversteek den Abt en de vraag om hier actie te ondernemen. Deze vraag is getoetst aan het intergemeentelijk mobiliteitsplan.
De fietsoversteek Beersedijk over het Hei- ende maakt deel uit van de fietsroute Malle - Beerse - Vosselaar - Turnhout die in het mobiliteitsplan vastgelegd is als één van de 5 sterke fietsroutes die we verder willen uitbouwen. Het beveiligen van deze oversteek maakt deel uit van actie 10 van het gebiedsgericht programma 'zone Noord-West'.
De straat den Abt vormt een T-kruispunt met Hei-ende. Langs Hei-ende liggen aanliggende fietspaden. Om vanuit den Abt het westelijk fietspad te bereiken en vice versa moeten fietsers en voetgangers Hei-ende oversteken. Van deze oversteek wordt regelmatig gebruik gemaakt door bv. scholieren.
Overeenkomstig het mobiliteitsplan wordt het Hei-ende gezien als een verbindende weg, geschikt voor doorgaand verkeer, met aanliggende fietspaden. Voor dergelijke wegen wordt een snelheidsregime van 50 km/u vooropgesteld. Oversteken voor trage weggebruikers moeten veilig ingericht worden (bv. met een midden-eiland), maar de verbindingsweg blijft in de voorrang bij gelijkgrondse kruisingen.
Het is dus sowieso aangewezen om de snelheid op heel Hei-ende te beperken tot 50 km/u. Dit zal de oversteken voor trage weggebruikers aan Beersedijk en den Abt al beveiligen. Op langere termijn dienen bij een eventuele herinrichting van Hei-ende grondigere infrastructurele ingrepen voor het verder beveiligen van de kruisingen genomen te worden.
Mevrouw Isabelle Druyts, schepen mobiliteit, geeft toelichting bij dit agendapunt.
Het Koninklijk Besluit van 16 maart 1968 tot coördinatie van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer.
Het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Het Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
De omzendbrief MOB/2009/01 van 03 april 2009.
De Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988.
Artikel 40 §3 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat de gemeenteraad de gemeentelijke reglementen vaststelt, waaronder de politieverordeningen, in toepassing van de federale wetgeving.
Het intergemeentelijk mobiliteitsplan dat op 28 april 2022 werd goedgekeurd door de gemeenteraad.
Op het Hei-ende zal tussen het kruispunt met Beersedijk de grens met Rijkevorsel een snelheidsbeperking van 50 km/u ingevoerd worden.
Artikel 2
De maatregel in artikel 1 wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door middel van het verkeersbord C43 "50km/u".
Artikel 3
Het reglement wordt via het Loket voor Lokale Besturen gemeld.
Artikel 4
Een afschrift van dit besluit wordt – na kennisgeving aan de Vlaamse Overheid – overgemaakt aan: