Fractie N-VA verzoekt om bij agendapunt 5 van het verslag nog toe te voegen dat zij het punt goedkeuren maar de noodzakelijkheid van de knip nog steeds in vraag stellen.
De opmerking wordt opgenomen in het verslag.
De raad neemt kennis van het verslag van de zitting van 26 oktober 2023.
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan het verslag van de zitting van 26 oktober 2023.
Artikel 13 §1 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad stelt dat de gemeenteraadsleden het recht hebben om aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schritelijke vragen te stellen.
Artikel 13 §2 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad biedt de het publiek de gelegenheid tot het stellen van vragen aan de raadsleden na afhandeling van de agenda van de openbare zitting.
Er werden geen vragen ontvangen vanuit het publiek.
Op 9 oktober 2012 werd het uitgebreid bosbeheerplan van de openbare bossen in Beerse goedgekeurd door het Agentschap voor Natuur en Bos. Het bosbeheerplan heeft nummer UBBP/AN/12/10. Het bosbeheerplan werd goedgekeurd voor een periode van 20 jaar.
Het bosbeheerplan is een document dat aangeeft waar men met het beheer van het bos heen wil. Het is een uitgebreid document waarin een duurzaam beheer van het bos voor de komende 20 jaar (na datum goedkeuring) wordt beschreven alsook het toegankelijkheidsreglement.
Het beheerplan geeft meer inzichten in de kwaliteiten en de mogelijkheden van het bos en legt de ecologische, economische, sociale, educatieve, milieubeschermende en wetenschappelijke doelstellingen vast die men met het bos wenst te bereiken. Het beheerplan somt ook alle werkzaamheden en handelingen op die nodig zijn om de beheerdoelstellingen zo efficiënt mogelijk te realiseren. Het gaat om volgende gebieden in de gemeente: Blakheide, Ginnekenshoek-Vogelzang, de Huffelen, Velderheide, Paepenheide, Gemeenteheide, Waterblok, Baanse Heide, De Enden, Kongo, Laakvallei, Epelaar-Vlimmeren, De Schrieken, Akkerschoot en Zilvereind.
In 2017 keurde de Vlaamse Regering de uitvoeringsbesluiten over de nieuwe beheerplannen en de subsidies voor natuurbeheer definitief goed. Het opmaken van natuurbeheerplannen en subsidiëring volgens de nieuwe regeling werd mogelijk vanaf 28 oktober 2017.
Er werd een eenvoudige procedure voorzien om met minimale inspanning de nog lopende bosbeheerplannen en beheerplannen van natuurreservaten en bosreservaten om te zetten naar een natuurbeheerplan. Deze omzetting wordt gedaan door ANB. Voor het gemeentelijk bosbeheerplan van Beerse is deze procedure nog lopende, maar ze is al wel in een vergevorderd stadium.
De gemeente is verantwoordelijk voor de uitvoering van het bosbeheerplan, maar krijgt hiervoor ondersteuning van het Agentschap voor Natuur en Bos.
Wanneer het bosbeheerplan wordt omgezet in het natuurbeheerplan, valt de ondersteuning die de gemeente voorheen kreeg van het Agentschap voor Natuur en Bos voor de uitvoering van het bosbeheerplan weg. De gemeente heeft twee keuzes:
Aangezien de opbrengsten uit het bos de komende jaren zeer gering zullen zijn (veel hout is er niet meer te oogsten), en de kosten eerder zullen toenemen dan afnemen (bv. nog extra heide op de Blakheide, intensief beheer van heidelandschappen), lijkt een beheeroverdracht voor de gemeente Beerse een verstandige keuze. Daarbij beschikt de gemeente Beerse niet over alle (natuur)kennis die noodzakelijk is om alle werken uit het natuurbeheerplan deskundig op te volgen. Indien er gekozen wordt om het technisch beheer niet over te dragen, dient een extern bureau gezocht te worden dat hierin ondersteuning kan bieden. Dat betekent ook een groot kostenplaatje dat niet gesubsidieerd kan worden.
Jarenlang heeft de gemeente Beerse in goede verstandhouding gewerkt met ANB. De beheersovereenkomst voorziet ook dat er minstens één keer per jaar een beheeroverleg wordt georganiseerd. De gemeente kan op dit overleg steeds voorstellen lanceren indien er wijzigingen aan het natuurbeheerplan wenselijk zijn, bijvoorbeeld voor hondenlosloopzone, speelbos, enzovoort.
In de praktijk zal er naar inspraak van de gemeente niet veel veranderen, aangezien het natuurbeheerplan vastligt voor de komende jaren. Voorheen was het ook al zo dat wijzigingen van dit plan steeds voorgelegd en goedgekeurd dienden te worden door het Agentschap voor Natuur en Bos.
Voor de gemeentelijke bossen die niet vervat zitten in het bosbeheerplan/natuurbeheerplan of die niet mee overgedragen worden aan ANB werd op de gemeenteraad van 31 augustus 2023 al beslist dat de gemeente hiervoor op ondersteuning kan rekenen van de Bosgroep Kempen Noord.
Mevrouw Isabelle Druyts, schepen van Wonen en Omgeving, geeft toelichting bij dit agendapunt.
Fractie Groen-Hart v. Beerse vraagt om te bekijken of er bereidheid is om de hut (vroegere sanitaire blok) die nu niet wordt overgedragen, in de toekomst toe te wijzen aan lokale speler Natuurpunt (via erfpacht of andere formule) zodat zij in kunnen staan voor het onderhoud ervan en om hun eigen werking er te kunnen blijven organiseren.
Artikel 107 van het decreet van 9 mei 2014 tot wijziging van de regelgeving inzake natuur en bos - wijzigingsdecreet.
Afdeling 5 artikel 12 decies van het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu.
Artikel 41 5° van het decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat de gemeenteraad bevoegd is voor het goedkeuren van beheersovereenkomsten en samenwerkingsovereenkomsten
De gemeenteraad geeft goedkeuring aan de volledige beheeroverdracht van de openbare bossen naar het Agentschap voor Natuur en Bos volgens de overeenkomst in bijlage.
Sinds 2019 heeft ons Lokaal Bestuur de ambitie uitgesproken om aan duurzamer patrimoniumbeheer te doen, onder begeleiding van het consortium SURE2050. We willen zo afstappen van ad hoc-onderhoud, patrimoniumbeslissingen beter onderbouwen en de route naar een koolstofvrij 2050 helder maken. Op 26 augustus 2021 zijn deze ambities bevestigd door de gemeenteraad, bij de goedkeuring van de Visie 2340 - Visie op Patrimonium.
Het consortium SURE 2050 bestaat uit verschillende partners (o.a. de provincie, Kamp C, Fluvius, het VEB, het Facilitair Bedrijf) die de Vlaamse steden en gemeenten willen ondersteunen in het toekomstbestendig maken van hun publiek patrimonium.
Het sluitstuk van deze begeleiding is de opmaak van het Strategisch VastgoedPlan (SVP): een document met algemene richtlijnen, regels en doelstellingen waaraan we toekomstige beslissingen zullen toetsen. Het geeft dus aan hoe we de ambities van de Visie 2340 willen realiseren, zowel qua organisatie (bv. interne taakverdeling, eigenaarsvormen, ...) als naar maatstaven die we zullen hanteren om bijvoorbeeld de energetische doelstellingen te halen.
Het SVP is in die zin een tussenstap tussen de Visie 2340 en het Patrimoniumplan, waarin voor elk gebouw beslist wordt wat de toekomst ervan zal zijn en waarvan al een eerste aanzet besproken is op de gemeenteraadscommissie grondgebonden zaken van 5 oktober 2022 en 29 augustus 2023.
De opmaak van een strategisch vastgoedplan maakt deel uit van een professioneel vastgoedbeleid en beheer. Het strategisch vastgoedplan wordt gebruikt om duidelijkheid te verschaffen aan alle betrokkenen in de gemeente over de strategische visie van het bestuur over het vastgoed, over de acties en planning om die visie te realiseren en over de respectievelijke verantwoordelijkheden en te vervullen taken van alle betrokken beleidsafdelingen en de patrimoniumdienst.
De opmaak van een strategisch vastgoedplan en de acties die hier uit volgen zijn een gelegenheid om het gemeentelijk patrimonium terug te brengen tot een kernportefeuille waarbij de maatschappelijke en financiële waarde van deze kernportefeuille sterk wordt verhoogd en de kosten voor het beheer ervan worden beperkt. De kernportefeuille bestaat uit gebouwen die een direct beleidsdoel dienen en uit gebouwen die de gemeente wil behouden om hun erfgoedwaarde of andere waarde voor de gemeente.
Energetische maatregelen en diepgaande energetische renovatie geven eveneens de gelegenheid om bijkomende voordelen te realiseren op het gebied van de uitstraling van waar de gemeente voor staat en het comfort van het gebouw.
Het proces is ook een gelegenheid om het vastgoedbeleid en -beheer naar een hoger professioneel niveau te brengen.
Een goed uitgewerkt strategisch vastgoedplan is ook een sterk instrument om subsidies op Vlaams en Europees niveau te verkrijgen. Deze subsidies zullen in de komende jaren fors toenemen, net als de concurrentie om hiervoor in aanmerking te komen.
We spreken af waartoe het eigen patrimonium dient. We denken en handelen vooral vanuit de gemeenschapsgedachte, waar patrimonium kan ondersteunen of stimuleren voor de werking van het verenigingsleven, zorg en welzijn, onderwijs en andere beleidsdomeinen.
Patrimonium krijgt in principe geen commerciële of financiële doelstelling, met uitzondering van een eventuele erfpacht. Dit houdt in dat er geen patrimonium in bezit is dat enkel als doel heeft om inkomsten te genereren uit exploitatie of huurgeld, zonder of met weinig maatschappelijke meerwaarde.
De ontwerptekst van het SVP is in mei en juni 2023 voorgesteld aan de verschillende betrokken adviesraden (wijkraad, cultuurraad, jeugdraad, sportraad, Gecoro, gemeenteraadscommissie). Op 14 juni 2023 vond ook een info-avond plaats i.v.m. opslagruimtes voor verenigingen. Hierop zijn de verenigingen uitgenodigd die gebruik maken van de opslagruimtes aan de Jan Vaertenacademie en IBO Heidijk in Vlimmeren.
De versie in bijlage is de laatste versie, die waar nodig en mogelijk is aangepast aan de opmerkingen van de adviesraden.
Mijnheer Hans Woestenborghs, Schepen van Patrimonium, geeft toelichting bij dit agendapunt.
Via een mail van fractie N-VA vroegen de oppositiepartijen om een aantal aanpassingen te doen omtrent de rol van de gemeenteraad en de gemeenteraadscommissie. Ook ter zitting wordt er nog een bijkomende aanpassing gedaan aan het voorliggende document. De aanpassingen zijn aangeduid met een rode tekstkleur in de bijlage bij dit besluit. De raadsleden verklaren zich unaniem akkoord om over de aangepaste tekst te stemmen.
De gemeenteraad gaat akkoord om over het geamendeerde Strategisch Vastgoedplan te stemmen. De aanpassingen ten opzichte van het oorspronkelijke document staan aangeduid in een rode tekstkleur.
Artikel 2
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan het voorliggende geamendeerde Strategisch Vastgoedplan, toegevoegd als bijlage bij dit besluit.
In de praktijk werkt Vaart nu al regelmatig samen met verschillende partners om het podiumprogramma vorm te geven. Op deze samenwerkingen wordt in de toekomst nog meer ingezet: niet alleen krijgen we regelmatig de vraag van een aantal commerciële partners, ook voor Vaart biedt het meer kansen om een gevarieerd podiumaanbod samen te stellen.
Vaart stelde hier enkele vaste samenwerkingsmodellen voor op. Afhankelijk van het soort samenwerking wordt meer of minder ondersteuning geboden aan de organiserende partner en moet de activiteit en de toegekende kortingen meer of minder in de lijn liggen van de visie van Vaart.
Meer uitleg over de verschillende modellen is weergegeven in de presentatie die deel uitmaakt van dit reglement.
De tarieven en kortingen worden per seizoen vastgelegd in een apart retributiereglement.
Op dit moment wordt aan organisatoren al een gebruikerskost aangerekend, op basis van een mondelinge afspraak in het verleden. Deze afspraak werd echter nooit bekrachtigd. Daar brengen we met dit besluit verandering in.
We kiezen er voor om de kost zo laag mogelijk te houden, maar om deze wel aan te rekenen aan de ticketkoper en niet aan de organisator. Dit is de meest efficiënte manier van werken.
Het is opportuun om een deel van de onkosten voor deze dienstverlening te verhalen via een billijke administratieve kost per ticket.
Mevrouw Isabelle Druyts, schepen van Vaart, geeft toelichting bij dit agendapunt.
De gemeenteraad neemt kennis van de verschillende samenwerkingsmodellen.
Artikel 2
Met ingang van 1 december 2023 en voor een termijn eindigend op 31 december 2025 wordt bij de verkoop van tickets voor activiteiten van derden volgens model B en C (verenigingen, organisaties, commerciële partners, ...) een administratiekost van 0,5 euro per ticket aangerekend.
Artikel 3
De administratieve kost is verschuldigd door de koper van het ticket.
Artikel 4
Deze retributie is niet van toepassing op activiteiten binnen model A (co-creatie) van de samenwerkingsmodellen voor professionele podiumactiviteiten van Vaart.
Naast een gemeenschappelijke prijszetting is er ook ruimte voor een lokale retributiebepaling, die vandaag nood heeft aan een update.
Een bibliotheek is ook een ontmoetingsruimte, waar mensen de krant of andere werken komen lezen, iets komen opzoeken, enz. Het is ook een plek waar (digitaal) kwetsbare burgers terecht kunnen bij het digipunt en toegang tot internet en printer kunnen krijgen. Vandaag bieden we koffie en thee aan voor 1 euro. Om onze toegankelijkheid te verhogen, met name naar kwetsbare bezoekers, en gezien de geringe opbrengst zich niet verhoudt tot de administratieve kosten en personeelsinzet, wensen we deze service gratis aan te bieden.
Plastiek hoesjes en mapjes om lidkaarten in te bewaren worden nog zelden gevraagd en halen we uit ons assortiment.
Plastiek zakjes mogen we wettelijk niet meer aanbieden. Samen met biblink verdelen we een herbruikbare draagtas.
Een fax sturen schrappen we uit de retributie.
Interbibliothecair leenverkeer binnen het samenwerkingsverband is goedkoper dan leenverkeer vanuit een andere bibliotheek.
Geselecteerde producten en afgevoerde werken kunnen met uitpaspunten worden aangekocht.
Medewerkers van het lokaal bestuur kunnen een gratis lidmaatschap krijgen.
Isabelle Druyts, schepen van Vaart, geeft toelichting bij het agendapunt.
Retributiereglement - Samenwerking bibliotheken in de Noorderkempen (BibLiNK 23) + aanvullende lokale retributies bibliotheek Beerse, goedgekeurd op de gemeenteraad van 30 september 2021.
Beheersorgaan VAART 19 oktober 2023 - Retributiereglement BIB:
Bespreking: Beheerraad volgt de voorstellen, er zijn geen opmerkingen.
Besluit: De beheerraad neemt kennis van de voorstellen tot aanpassen retributiereglement en geeft hiervoor een positief advies richting gemeenteraad.
Voor het lenen van materialen en andere diensten binnen BibLiNK 23 gelden volgende regels en retributies:
1. Lidmaatschap en lenen
2. Overschrijden van de uitleentermijn
Er kan een balienota opgemaakt worden indien de lener zelf te kennen geeft dat hij bepaalde materialen beschadigd/verloren heeft. Deze balienota vermeldt: het vergoedingsbedrag, een eventuele boete en een administratieve kost (2 euro).
Een materiaalvergoedingsnota wordt 35 dagen na verstrijken van de inleverdatum opgemaakt: vervangingskost niet ingeleverde materialen + administratieve kost (5 euro) + bedrag boete.
63 dagen na het verstrijken van de uitleentermijn worden de niet afgehandelde uitleningen verwezen naar de financiële dienst. De materialen worden uit de collectie verwijderd en kunnen niet meer ingeleverd worden.
3. Financiële dienst: verdere procedure
De financiële dienst verstuurt een aangetekende brief met het bedrag van de boete, de administratieve kost en de kosten voor de afgevoerde materialen.
Met het oog op de invordering van onbetwiste en opeisbare niet-fiscale schuldvorderingen kan de financieel directeur een dwangbevel uitvaardigen, geviseerd en uitvoerbaar verklaard door het college van burgemeester en schepenen, volgens artikel 177 van het Decreet over het Lokaal Bestuur. Een dergelijk dwangbevel wordt betekend bij deurwaardersexploot.
4. Bibliotheekkaart
5. Reserveren van materialen
Artikel 3
Volgende regels en retributies gelden uitsluitend in de bibliotheek van Beerse:
Artikel 4
De bibliotheek kan, zowel vast als periodiek, producten en diensten inzetten als omruilvoordeel voor gespaarde uitpaspunten.
Artikel 5
Personeelsleden van het lokaal bestuur Beerse (gemeente en OCMW) krijgen een vrijstelling op het jaarlijkse lidgeld, gedurende de duurtijd van hun tewerkstelling.
Artikel 7
Het retributiereglement 'Samenwerking bibliotheken in de Noorderkempen (BibLiNK 23) + aanvullende lokale retributies bibliotheek Beerse ', goedgekeurd door de gemeenteraad op 30 september 2021, wordt opgeheven vanaf 1 januari 2024.
De gemeente is aangesloten bij de intergemeentelijke vereniging Pontes.
Op 14 december 2023 om 19 uur vindt er een buitengewone algemene vergadering plaats van Pontes via het digitaal platform Zoom met volgende agendapunten:Pontes heeft een uitnodiging gestuurd voor de algemene vergadering met opgave van de agenda. Ook werden alle documenten toegevoegd die een toelichting bevatten bij de geagendeerde onderwerpen.
De raad neemt kennis van de uitnodiging en toelichtende documenten ter voorbereiding van de buitengewone algemene vergadering van Pontes op 14 december 2023.
De gemeenteraad heeft in zitting van 28 februari 2019 de heer Marc Veulemans als volmachtdrager van de gemeente voor de algemene vergaderingen van Pontes aangeduid voor de ganse legislatuur. Het mandaat dient evenwel voor elke vergadering bevestigd te worden.
Aangezien er geen bezwaren bestaan ten aanzien van de voorgestelde agenda en ontwerpbesluiten, kan de voorgestelde agenda worden goedgekeurd en het mandaat van de gemeentelijke vertegenwoordiger(s) dienovereenkomstig worden vastgesteld.
Artikel 34, §2, 2°, artikel 41, §2, 4° en 9° en artikel 432 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd voor de aangelegenheden inzake de deelname aan en de vertegenwoordiging in instellingen, verenigingen en ondernemingen, evenals voor de aangelegenheden die het decreet uitdrukkelijk aan de gemeenteraad voorbehoudt.
De gemeenteraden bepalen de afvaardiging en het mandaat van hun vertegenwoordigers in de algemene vergadering van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden.
Tijdens het laatste trimester van elk jaar wordt een algemene vergadering georganiseerd die beraadslaagt over de strategie en de begroting voor het volgende werkingsjaar.
De statuten van Pontes.
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering van de intergemeentelijke vereniging Pontes op 14 december 2023 met volgende agendapunten:
Artikel 2
In uitvoering van het gemeenteraadsbesluit van 28 februari 2019 wordt de heer Marc Veulemans als volmachtdrager bevestigd om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van de intergemeentelijke vereniging Pontes op 14 december 2023.
Artikel 3
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de buitengewone algemene vergadering van de intergemeentelijke vereniging Pontes op 14 december 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) wordt opgedragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake onderhavige aangelegenheid.
Artikel 4
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van de voormelde beslissing en kennisgeving hiervan te verrichten aan de intergemeenteljike vereniging Pontes.
In het kader van de fusie tussen Water-link en Pidpa zal Beerse toetreden tot Water-link/Adelta.
We verwijzen naar het besluit van de gemeenteraad van 24 mei 2023 waarbij goedkeuring werd gehecht aan de Transactie tussen Pidpa en Water-link, inbegrepen de nieuwe statuten van Water-link/Adelta.
Op de algemene vergadering van Water-link/Adelta van 14 december 2023 staat in het kader van deze Transactie de wedersamenstelling van de raad van bestuur geagendeerd.
Aangezien de gemeente per 1 januari 2024 deelnemer wordt in Adelta, evenzeer ten gevolge van de Transactie, heeft zij van Water-link/Adelta per brief van 8 november 2023 de uitnodiging ontvangen om een bestuurder voor te dragen om per 1 januari 2024 te zetelen in de raad van bestuur van Adelta. Daarnaast wordt de gemeente uitgenodigd om een waarnemer te laten deelnemen aan de algemene vergadering van 14 december 2023.
De voordrachten met het oog op de benoemingen van de nieuwe bestuurders dienen te gebeuren overeenkomstig de nieuwe statuten van Water-link/Adelta, zoals die op 5 september 2023 door de algemene vergadering van Waterlink werden goedgekeurd.
Het nieuwe artikel 15 voorziet in dat verband het volgende:
"De Raad van Bestuur bestaat uit vijftien (15) leden, waarvan maximum twee derden (2/3) van hetzelfde geslacht is. De samenstelling ervan is als volgt:
- 7 bestuurders worden benoemd op voordracht van de Stad Antwerpen;
- 3 bestuurders worden benoemd op voordracht van de gemeentelijke deelnemers wiens ambtsgebied valt in het arrondissement Antwerpen (uitgezonderd de Stad Antwerpen);
- 2 bestuurders worden benoemd op voordracht van de gemeentelijke deelnemers wiens ambtsgebied valt in het arrondissement Mechelen;
- 3 bestuurders worden benoemd op voordracht van de gemeentelijke deelnemers wiens ambtsgebied valt in het arrondissement Turnhout.
Minstens één bestuurder wordt benoemd op voordracht van één of meerdere gemeenten behorende tot de helft van de gemeentelijke deelnemers met het laagste bevolkingsaantal.
In de Raad van Bestuur zetelen geen onafhankelijke bestuurders."
Hierbij gelden de volgende regels:
- maximum twee derden (2/3) van de leden van de raad van bestuur mag van hetzelfde geslacht zijn (art. 434,§1 Decreet Lokaal Bestuur); en
- minstens één bestuurder moet worden benoemd op voordracht van één of meerdere gemeenten behorende tot de helft van de gemeentelijke deelnemers met het laagste bevolkingsaantal (artikel 15 statuten Adelta). Hiermee worden de deelnemende gemeenten per 1 januari 2024 bedoeld, dus m.i.v. de gemeente.
De Stad Antwerpen kan 7 bestuurders voordragen. Alle andere steden en gemeenten kunnen ervoor kiezen zelf één of meerdere individuele voordrachten te doen, of afstemmen met andere deelnemers om een gezamenlijke voordracht te doen voor het arrondissement waartoe ze behoren.
Indien de gemeente geen voordracht doet, wordt zij geacht zich aan te sluiten bij de voordrachten gedaan door de andere steden en gemeenten van het arrondissement waartoe de gemeente behoort.
Voor Adelta doen de steden en gemeenten volgende voordrachten:
Op basis van het nieuwe artikel 15 van de statuten van Water-link/Adelta mag de gemeente één of meerdere voordrachten doen of zich aansluiten bij de voordrachten gedaan door de andere steden en gemeenten van het arrondissement waartoe Beerse behoort.
Raadslid Proost geeft toelichting bij dit agendapunt.
Artikel 41, tweede lid, 4° en artikel 434, §2 Decreet Lokaal Bestuur.
De gemeenteraad besluit geen bestuurder voor te dragen in Water-link (Adelta) en zich aan te sluiten bij de voordrachten gedaan door de andere steden en gemeenten:
Artikel 2
De gemeenteraad duidt geen waarnemer aan op de algemene vergadering van Water-link (Adelta) gehouden op 14 december 2023.Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van de voormelde beslissing en kennisgeving hiervan te verrichten aan Water-link, Mechelsesteenweg 66, 2018 Antwerpen.
De gemeente is deelnemer aan de opdrachthoudende vereniging Pidpa.
Op 15 december 2023 om 11.30 uur organiseert Pidpa een buitengewone algemene vergadering in de kantoren van Pidpa, Desguinlei 246 in 2018 Antwerpen.
Voorafgaandelijk
Pidpa en water-link zijn opdrachthoudende verenigingen in de zin van het Decreet van 22 december 2017 over het Lokaal Bestuur. Als opdrachthoudende verenigingen hebben zij beide van verschillende gemeenten uit de Provincie Antwerpen (met inbegrip van de gemeente Beerse) opdrachten gekregen inzake watervoorziening en watersanering op het grondgebied van de aangesloten gemeenten en voeren zij meer in het algemeen taken uit die kaderen in het integraal waterbeleid.
Op 16 juni 2023 resp. 5 september 2023 hebben de algemene vergaderingen van Pidpa resp. water-link hun principiële goedkeuring gegeven aan een Transactie bestaande uit de inkanteling van de watervoorzieningsactiviteit van Pidpa in het huidige water-link en de watersaneringsactiviteit van beide entiteiten in het huidige Pidpa. Daarnaast hebben zij de voor de Transactie vereiste besluiten, die behoren tot hun respectievelijke bevoegdheden, goedgekeurd. In het kader daarvan werd ook een nieuwe tekst van de statuten aangenomen.
Met het oog op de deelname aan deze algemene vergaderingen en de Transactie heeft ook de gemeenteraad de principes van de Transactie, met inbegrip van de verschillende afzonderlijke tussenstappen, goedgekeurd.
Naamswijziging
In aanloop naar de definitieve inwerkingtreding van de fusie, stelt de raad van bestuur nog een beperkte wijziging aan de statuten van Pidpa voor.
Het gaat met name om de wijziging van de juridische benaming van “Pidpa” naar “Adelta.Rio”. De raad van bestuur van Pidpa heeft besloten om de juridische benaming meteen mee aan te passen aan de nieuwe commerciële benaming. Op die manier kan de rioleringstak van het nieuwe fusiebedrijf ook echt van start onder haar nieuwe identiteit.
De betrokken wijziging vereist een wijziging van de statuten van de vereniging, aangezien de juridische benaming een decretaal verplichte melding betreft.
Beschikbaar maken van balansposten voor uitkering
Daarnaast wordt voorgesteld aan de algemene vergadering van Pidpa om nog bepaalde balansposten beschikbaar te maken voor uitkering.
In het kader van de voorgenomen transactie zal de inkanteling van de watervoorzieningsactiviteiten van Pidpa in water-link in eerste instantie door Pidpa zelf gebeuren. Pidpa zal aandelen in water-link ontvangen. Vervolgens zal Pidpa deze aandelen in natura uitkeren aan haar deelnemers, zodat zij rechtstreeks participeren in water-link.
De uitkering van deze aandelen veronderstelt dat de onderliggende eigenvermogensposten uitkeerbaar zijn. Bij de voorbereiding van deze transactiestappen werd vastgesteld dat bepaalde van de aan de watervoorzieningsactiviteit gerelateerde eigenvermogensposten op heden ‘onbeschikbaar’ zijn en aldus niet voor uitkering vatbaar zijn. Bijgevolg zullen nog een aantal posten van het eigen vermogen ‘beschikbaar’ moeten gemaakt voor uitkering om de uitkering van de aandelen water-link aan de Pidpa-deelnemers mogelijk te maken.
Meer concreet zullen aan de buitengewone algemene vergadering de volgende overboekingen ter goedkeuring worden voorgelegd:
Elk van deze overboekingen heeft slechts betrekking op de eigenvermogensposten van de watervoorzieningsactiviteit en niet op die van de rioleringsactiviteit.
Ontslag en benoeming van bestuurders
In de huidige vooropgestelde timing zouden de verschillende tussenstappen van de fusie Pidpa – water-link in de loop van 31 december 2023 in werking treden. Dat geldt ook voor de statutenwijzigingen waartoe de algemene vergaderingen van de beide verenigingen eerder hebben besloten, en in het bijzonder de bepalingen die de samenstelling van de raad van bestuur (incl. de bindende voordrachtrechten) regelen.
Als gevolg van de inwerkingtreding van de fusie Pidpa – water-link zullen de raden van bestuur van Pidpa en water-link niet meer zijn samengesteld conform de bepalingen van de nieuw goedgekeurde statuten.
Bijgevolg zal aan de respectievelijke algemene vergaderingen van beide verenigingen (de kennisname van) het ontslag van alle huidige bestuurders van de verenigingen worden voorgelegd. Tevens zullen de buitengewone algemene vergaderingen moeten overgaan tot benoeming van de nieuwe bestuurders conform de voordrachtregelingen voorzien in de op 16 juni 2023 resp. 5 september 2023 goedgekeurde statutenwijzigingen. Deze besluiten dienen in werking te treden onmiddellijk volgend op de inwerkingtreding van de fusie tussen Pidpa en water-link.
Met het oog op de benoeming van de nieuwe bestuurders zullen de gemeentelijke deelnemers die met ingang van de fusie zullen participeren in Pidpa/Adelta.Rio, voorafgaand aan de algemene vergadering de nodige voordrachten moeten doen overeenkomstig hetgeen voorzien in artikel 15 van de statuten van Pidpa/Adelta.Rio.
Aangezien de gemeente Beerse als gevolg van de Transactie niet langer deelnemer zal zijn van Pidpa/Adelta.Rio, kan zij geen voordracht doen voor de bestuursmandaten binnen Pidpa/Adelta.Rio. Zij kan wel nog meestemmen met het oog op de benoeming van de voorgedragen bestuurders.
Ook het bestuursorgaan van water-link/Adelta dient als gevolg van de Transactie opnieuw te worden samengesteld. Daarbij dienen dezelfde principes te worden gehanteerd. Als (toekomstig) deelnemer van water-link/Adelta, is de gemeente Beerse eveneens gerechtigd om een voordracht te doen voor een bestuursmandaat overeenkomstig hetgeen voorzien in de nieuwe statuten zoals goedgekeurd door de algemene vergadering van water-link.
Begroting 2024
Overeenkomstig artikel 432, laatste lid van het Decreet Lokaal Bestuur dienen opdrachthoudende verenigingen ten minste één buitengewone algemene vergadering te beleggen. Een door de raad van bestuur opgestelde begroting staat op de agenda van die vergadering.
Naast de agendapunten die betrekking hebben op de fusie tussen Pidpa en water-link, zal eveneens de begroting voor 2024 van Pidpa worden besproken.
Buitengewone algemene vergadering
In dit verband heeft Pidpa een buitengewone algemene vergadering samengeroepen op 15 december 2023 te Desguinlei 246, 2018 Antwerpen met volgende agendapunten:
Op 14 september 2023 heeft Pidpa aan de gemeente Beerse een schrijven bezorgd van de voorgestelde statutenwijziging en het beschikbaar maken van bepaalde balansposten, samen met een toelichting bij deze wijzigingen.
Samen met de oproepingsbrief voor de buitengewone algemene vergadering van Pidpa, ontving de gemeente Beerse eveneens een kopie van de begroting voor 2024 en een toelichtende nota in dat verband. Het besluit moet daarom steeds in samenhang met deze documenten gelezen worden.
Op 24 oktober 2023 heeft water-link aan de gemeente Beerse een schrijven bezorgd waarin zij de voordrachtregels voor de bestuursmandaten toelicht en de gemeente Beerse uitnodigt de algemene vergadering van water-link in dat kader bij te wonen.
Opdrachthoudende verenigingen dienen nog minstens één buitengewone algemene vergadering te organiseren in de loop van het laatste trimester van elk jaar, om de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het volgende boekjaar te bespreken. Een door de raad van bestuur opgestelde begroting staat op de agenda van die vergadering.
In zitting van 28 februari 2019 werd de heer Dirk Proost aangeduid als vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van Pidpa.
Raadslid Proost geeft toelichting bij dit agendapunt.
Artikel 427 van het Decreet Lokaal Bestuur stelt dat de wijzigingen in de statuten en in de bijlagen artikelsgewijs aangebracht door de algemene vergadering met een drievierdemeerderheid, zowel voor het geheel van de geldig uitgebrachte stemmen, als voor de geldig uitgebrachte stemmen van de vertegenwoordigde gemeenten, en op voorwaarde dat de gewone meerderheid van het aantal deelnemende gemeenten haar instemming betuigt. Uiterlijk negentig dagen voor de algemene vergadering die de statutenwijzigingen moet beoordelen, wordt een door de raad van bestuur opgesteld ontwerp aan alle deelnemers voorgelegd.
Artikel 432, eerste lid van het Decreet Lokaal Bestuur stelt dat de algemene vergadering is samengesteld uit de vertegenwoordigers van de deelnemers. Deze worden voor de gemeenten rechtstreeks aangewezen door de gemeenteraden uit hun leden. De vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger wordt herhaald voor elke algemene vergadering.
Artikel 432, laatste lid van het Decreet Lokaal Bestuur stelt dat nog opdrachthoudende verenigingen nog minstens één buitengewone algemene vergadering dienen te beleggen in de loop van het laatste trimester van elk jaar, om de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het volgende boekjaar te bespreken. Een door de raad van bestuur opgestelde begroting staat op de agenda van die vergadering.
De gemeenteraad bevestigt de tijdige ontvangst van de oproeping voor de algemene vergadering in buitengewone zitting van Pidpa op 15 december 2023 met bijhorende agenda en stukken.
Artikel 2
De gemeenteraad neemt kennis van de agendapunten van de algemene vergadering in buitengewone zitting van Pidpa op 15 december 2023 en de bijhorende stukken. De in deze stukken opgenomen motivering wordt bijgetreden.De gemeenteraad besluit - met het oog op de benoeming van de bestuurders van water-link/Adelta - zich aan te sluiten bij de gezamenlijke voordracht van alle bestuurders van hun arrondissement.
Artikel 4
De gemeenteraad keurt de statutenwijziging van Pidpa zoals zij haar werd voorgelegd integraal goed.
Artikel 5
De gemeenteraad keurt alle overige handelingen en/of transacties nodig of nuttig in het kader van de voorgenomen Transactie goed.
Artikel 6
In uitvoering van het gemeenteraadsbesluit van 28 februari 2019 wordt de heer Dirk Proost als volmachtdrager bevestigd om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Pidpa op 15 december 2023.
Artikel 7
De gemeenteraad keurt goed om Dirk Proost, gemeenteraadslid, aan te duiden als afgevaardigde op de algemene vergadering in buitengewone zitting van Pidpa, met als plaatsvervanger een ander lid van het college of van de gemeenteraad, waarbij de afgevaardigde handelt volgens de steminstructies van de gemeenteraad. De afgevaardigde kan zijn volmacht tevens laten uitvoeren door enig ander persoon, mits deze handelt volgens de steminstructies van de gemeenteraad.
Artikel 8
De gemeenteraad geeft opdracht aan de afgevaardigde van de gemeente om op de algemene vergadering in buitengewone zitting van Pidpa alle punten van de agenda goed te keuren.
Artikel 9
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van de voormelde beslissing en kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Pidpa, Desguinlei 246 in 2018 Antwerpen.
De gemeente is aangesloten bij IOK, de Intercommunale Ontwikkelingsmaatschappij voor de Kempen.
Op 19 december 2023 om 18 uur vindt er een buitengewone algemene vergadering van IOK plaats in de kantoren van IOK, Antwerpseweg 1 in Geel, met volgende agendapunten:
1. Samenstelling adviescomité ruimtelijke ordening
In de loop van deze legislatuur werden bij de deelnemers enkele personele veranderingen doorgevoerd van de ambten van burgemeester, schepen ruimtelijke ordening en schepen leefmilieu en korpschef van politie. Deze worden nu conform artikel 443 DLB gecoördineerd voorgelegd aan de algemene vergadering.
Adviescomité ruimtelijke ordening
Gemeente | Nieuwe schepen |
Mol | Hans De Groof |
Ravels | Hans Heylen |
2. Activiteitenplan 2024
De raad neemt kennis van het activiteitenplan 2024 en sluit zich hierbij aan.
3. Begroting 2024
De raad neemt kennis van de begroting 2024 en sluit zich hierbij aan.
4. Varia
De raad neemt kennis van de uitnodiging met toelichtende nota (als bijlage) ter voorbereiding van de buitengewone algemene vergadering IOK van 19 december 2023.
In zitting van 28 februari 2019 werd mevrouw Indra Van Der Steen aangeduid als vertegenwoordiger van de gemeente Beerse in de algemene vergaderingen van IOK voor de ganse legislatuur. Het mandaat moet echter bevestigd worden voor iedere vergadering.
Raadslid Indra Van Der Steen, vertegenwoordiger bij IOK, geeft toelichting bij dit agendapunt.
Artikel 41 §1 22° van het decreet lokaal bestuur: De gemeenteraad is bevoegd voor de aan de gemeenteraad toegewezen bevoegdheden, vermeld in deel 3, titel 3 (de intergemeentelijke samenwerking)
Artikel 432 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat de algemene vergadering is samengesteld uit de vertegenwoordigers van de deelnemers. De vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger wordt herhaald voor elke algemene vergadering.
De statutaire bepalingen inzake de organisatie van de algemene vergadering zijn vervat in artikelen 32 e.v. van de statuten van IOK.
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan de voorgestelde wijzigingen in de samenstelling van het adviescomité ruimtelijke ordening.
Artikel 2
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan het activiteitenplan 2024.
Artikel 3
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan de begroting 2024 en de hierin vervatte werkingskosten van de dienstverlenende vereniging IOK.
Artikel 4
In uitvoering van het besluit van de gemeenteraad van 28 februari 2019 wordt mevrouw Indra Van Der Steen als volmachtdrager bevestigd om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van IOK op 19 december 2023.
Artikel 5
De vertegenwoordiger van gemeente Beerse die zal deelnemen aan de buitengewone algemene vergadering van IOK op 19 december 2023 op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de raad van heden inzake voormelde artikelen.
Artikel 6
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van de voormelde beslissing en kennisgeving hiervan te verrichten aan IOK, ter attentie van het secretariaat, p/a Antwerpseweg 1, 2440 Geel.
De gemeente is lid van IOK Afvalbeheer.
Op 19 december 2023 vindt er een buitengewone algemene vergadering plaats om 18.30 uur in het kantoorgebouw van IOK, Antwerpseweg 1, 2440 Geel, met volgende agendapunten:
1. Activiteitenplan 2024
De gemeenteraad neemt kennis van het activiteitenplan 2024 en sluit zich hierbij aan.
2. Begroting 2024
De gemeenteraad neemt kennis van de begroting 2024 en sluit zich hierbij aan.
3. Varia
De raad neemt kennis van de uitnodiging en bijlagen ter voorbereiding van de buitengewone algemene vergadering IOK Afvalbeheer van 19 december 2023.
In zitting van 28 februari 2019 werd mevrouw Indra Van Der Steen aangeduid als vertegenwoordiger van de gemeente Beerse in de algemene vergaderingen van IOK Afvalbeheer voor de ganse legislatuur. Het mandaat moet echter bevestigd worden voor iedere vergadering.
Raadslid Indra Van Der Steen, vertegenwoordiger bij IOK Afvalbeheer, geeft toelichting bij dit agendapunt.
Artikel 41 §1 22° van het decreet lokaal bestuur: De gemeenteraad is bevoegd voor de aan de gemeenteraad toegewezen bevoegdheden, vermeld in deel 3, titel 3 (de intergemeentelijke samenwerking)
Artikel 432 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat de algemene vergadering is samengesteld uit de vertegenwoordigers van de deelnemers. De vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger wordt herhaald voor elke algemene vergadering.
De statutaire bepalingen inzake de organisatie van de algemene vergadering zijn vervat in artikelen 33 e.v. van de statuten van IOK Afvalbeheer.
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan het activiteitenplan 2024.
Artikel 2
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan de begroting 2024 en het hierin vervatte tarievendossier van de opdrachthoudende vereniging IOK Afvalbeheer.
Artikel 3
In uitvoering van het besluit van de gemeenteraad van 28 februari 2019 wordt mevrouw Indra Van Der Steen als volmachtdrager bevestigd om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van IOK Afvalbeheer op 19 december 2023.
Artikel 4
De vertegenwoordiger van de gemeente Beerse die zal deelnemen aan de buitengewone algemene vergadering van IOK Afvalbeheer op 19 december 2023 wordt opgedragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de raad van heden inzake voormelde artikelen.
Artikel 5
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van de voormelde beslissing en kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging IOK Afvalbeheer, ter attentie van het secretariaat, p/a Antwerpseweg 1, 2440 Geel.
De gemeente is aangesloten bij TMVS dv.
Op 12 december 2023 om 14.30 uur vindt er een buitengewone algemene vergadering plaats (met digitale inbelmogelijkheid via Zoom) van TMVS dv in Flanders Expo, Maaltekouter 1, Gent, met volgende agendapunten:
TMVS dv heeft een uitnodiging gestuurd voor de buitengewone algemene vergadering met opgave van de agenda. Ook werden alle documenten toegevoegd die een toelichting bevatten bij de geagendeerde onderwerpen. De documenten betreffende de voorgestelde statutenwijziging werden reeds op 29 augustus 2023 overgemaakt.
De raad neemt kennis van de uitnodiging en toelichtende documenten ter voorbereiding van de buitengewone algemene vergadering van TMVS dv op 12 december 2023.
De gemeenteraad heeft in zitting van 16 december 2021 de heer Bart Craane als volmachtdrager van de gemeente voor de algemene vergaderingen van TMVS dv aangeduid voor de ganse legislatuur. Het mandaat dient evenwel voor elke vergadering bevestigd te worden.
Aangezien er geen bezwaren bestaan ten aanzien van de voorgestelde agenda, kan de voorgestelde agenda worden goedgekeurd en het mandaat van de gemeentelijke vertegenwoordiger(s) dienovereenkomstig worden vastgesteld.
Burgemeester Bart Craane geeft toelichting bij dit agendapunt.
Artikel 34, §2, 2°, artikel 41, §2, 4° en 9° en artikel 432 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd voor de aangelegenheden inzake de deelname aan en de vertegenwoordiging in instellingen, verenigingen en ondernemingen, evenals voor de aangelegenheden die het decreet uitdrukkelijk aan de gemeenteraad voorbehoudt.
De gemeenteraden bepalen de afvaardiging en het mandaat van hun vertegenwoordigers in de algemene vergadering van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden.
De statuten van TMVS dv.
Goedkeuring te verlenen aan de punten op de agenda (inclusief de agendapunten m.b.t. de statutenwijziging) van de buitengewone algemene vergadering van TMVS dv op 12 december 2023 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
Artikel 2
In uitvoering van het gemeenteraadsbesluit van 16 december 2021 wordt de heer Bart Craane als volmachtdrager bevestigd om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van TMVS dv op 12 december 2023.
Artikel 3
De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger(s)/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de buitengewone algemene vergadering van TMVS dv vastgesteld op 12 december 2023, te onderschrijven en haar/zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de raad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Artikel 4
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van de voormelde beslissing en kennisgeving hiervan te verrichten aan TMVS dv.
Artikel 13 §1 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad stelt dat de gemeenteraadsleden het recht hebben om aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schritelijke vragen te stellen.
Artikel 13 §2 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad biedt de het publiek de gelegenheid tot het stellen van vragen aan de raadsleden na afhandeling van de agenda van de openbare zitting.
De gemeenteraad neemt kennis van volgende vragen en mededelingen:
Joos De Meyer
Linda Bosch
Bart Smans
Inge Blondeel
Jan Van Dijck