Terug
Gepubliceerd op 26/01/2024

2023_GR_00167 - Samenwerkingsovereenkomst - Studie Westrand-Zuid - Goedkeuring

Gemeenteraad
do 21/12/2023 - 20:15 Raadzaal Tempelhof
Datum beslissing: do 21/12/2023 - 21:49
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Freddy Smans, voorzitter; Joos De Meyer; Bart Craane, burgemeester; Isabelle Druyts, schepen; Hans Woestenborghs, schepen; Stefan Poortmans; Ingrid Van Genechten, schepen; Nancy Snels, schepen; Jan Van Dijck; Hans Luyckx; Linda Bosch; Dirk Proost; Ben Bols; Annemie Guns, voorzitter Bijzonder Comité Sociale Dienst; Indra Van Der Steen; Lili Jansen; Inge Blondeel; Bart Smans; Marc Veulemans; Werner Embrechts; Michiel Dockx; Nelly Mols; Elle Verwaest

Verontschuldigd

Hanne Lenaerts; Patrick Otten; Nancy Cruysberghs

Secretaris

Elle Verwaest

Voorzitter

Freddy Smans, voorzitter
2023_GR_00167 - Samenwerkingsovereenkomst - Studie Westrand-Zuid - Goedkeuring 2023_GR_00167 - Samenwerkingsovereenkomst - Studie Westrand-Zuid - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Bij de afbakening van het regionaalstedelijk gebied Turnhout door de Vlaamse overheid in 2004, bevestigde Vlaanderen de bedrijventerreinen in de Kanaalzone en voorzag ze in een aanzienlijke uitbreiding van het regionaal bedrijventerrein Beerse-Zuid. Het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan stelde dat voor beide bedrijvenzones een betere ontsluiting gezocht moest worden. 

De ontsluiting van de regionale bedrijventerreinen in Beerse werd onder de projectnaam ‘Westrand’ in 2016 door de stad Turnhout en de drie gemeenten Beerse, Vosselaar en Oud-Turnhout bevestigd als één van de vier projecten die strategisch zijn voor de verdere ontwikkeling van de regio. Dit zorgde voor een nieuwe dynamiek in het proces, wat in 2018 leidde tot consensus over de ontsluiting van Westrand-Noord (bedrijventerreinen in de kanaalzone). 

Op 30 november 2020 ging het Ruimtelijk Uitvoeringsplan Kanaalzone Beerse van kracht, waardoor een nieuwe ontsluitingsweg kan aangelegd worden voor de regionale bedrijventerreinen langsheen het kanaal in Beerse. Wanneer deze nieuwe ontsluitingsweg gerealiseerd zal zijn, betekent dit een toename van het vrachtverkeer op het segment N12 tussen aansluiting met Nieuwe Dreef en het kruispunt met N132. Dit zal een grote impact hebben op het functioneren van het kruispunt, omwille van andere vervoerstromen met meer afslaande bewegingen van vrachtwagens.

Wat betreft de ontsluiting van de bedrijven ten zuiden van de N12 is er nog geen consensus. 

Na het GRUP Regionaalstedelijk Gebied Turnhout volgde een streefbeeldstudie voor de gewestwegen in het gebied in 2005, dat werd herzien in 2016. De conclusie van de streefbeeldstudie was dat de ontsluiting verder uitgeklaard moet worden in een apart studieproces, waarbij expliciet verwezen wordt naar het strategisch project ‘Westrand’.

Het gewenste resultaat van de uit te voeren ruimtelijke én mobiliteitsstudie is:

1) Komen tot een eenduidige probleemdefinitie en projectdoelstellingen. Van daaruit komen tot oplossingen die voldoende draagvlak vinden bij de betrokkenen over:

  • de voetgangers- en fietsverbindingen in het gebied;
  • de doorstroming van hoogwaardig openbaar vervoer op de N12 (zie ook verder)
  • de ontsluiting van gemotoriseerd verkeer;
  • de vrachtontsluiting van de bedrijven naar de E34.

Dit binnen een gebiedsgerichte aanpak met aandacht voor de ruimtelijke inpasbaarheid en in samenspraak met een groot aantal stakeholders.

2) Een startnota met tracékeuze voor zwaar verkeer tussen Nieuwe Dreef en E34. Ook de rol van de Kempenlaan dient in de startnota onderzocht te worden. Voor de N132 dient de focus te liggen op de fietsverbindingen binnen het gebied (zowel oversteken van N132 als de fietsverbindingen binnen het bredere gebied). De inhoud van deze startnota is zeer sterk verbonden met de startnota voor de HOV-verbinding op de N12.

Op maat van het project wordt een processtructuur en tijdslijn uitgetekend. Het studiebureau werkt in nauw overleg met de procesverantwoordelijke van het project. De opdracht om het proces te coördineren wordt door AWV en de gemeenten gegeven aan het samenwerkingsverband Regio in Transitie.

Deze studie is onlosmakelijk verbonden met de opdracht die AWV uitschrijft om te komen tot een startnota voor het segment van de N12 tussen het kruispunt met Hei-einde te Vlimmeren tot aan de R13 waarin over dit segment een schetsontwerp (grondplannen, typedwarsprofielen, kruispuntoplossingen) wordt uitgewerkt voor de Hoogwaardig Openbaar Vervoercorridor.

Stappen in het proces

In 2020-2021 is een verkennende nota “Westrand-Zuid” opgemaakt. Het verkennend onderzoek startte vanuit de vraag naar een gewenste ontsluiting voor de bedrijvenzone Beerse-Zuid en Janssen Pharmaceutica, rekening houdende met de toekomstige nieuwe ontsluiting van de bedrijven in de Kanaalzone van Beerse (Westrand-Noord). Via gesprekken met verschillende belanghebbenden, kregen we een eerste zicht op de verschillende actoren in het projectgebied (groene kader) en hun belangen. We stelden vast dat er veel potentieel conflicterende belangen zijn, die niet allemaal gerelateerd zijn aan mobiliteit. Het is dan ook belangrijk dat de verschillende functies van het gebied bestudeerd en met elkaar in relatie gebracht worden, om tot een gedragen oplossing te komen. 

De verkennende nota werd door de colleges van Beerse, Lille en Vosselaar respectievelijk op 29 maart, 22 april en 12 juli 2021 goedgekeurd. Ook AWV Antwerpen hechtte haar goedkeuring aan de nota. 

De colleges gaven opdracht aan Regio in Transitie om op basis van de verkennende nota het gesprek verder te zetten met AWV om tot bijgevoegde samenwerkingsovereenkomst te komen, waarin zowel inhoudelijke afspraken met betrekking tot de studieopdracht als financiële afspraken opgenomen worden. Deze gesprekken werden opgevolgd door de burgemeesters van de drie gemeenten.

Wanneer de samenwerkingsovereenkomst door alle partijen goedgekeurd is, kan de studie opgestart worden (verwachte timing: voorjaar 2024). De duurtijd van de studie is 2 jaar. 

Argumentatie

Voorliggende samenwerkingsovereenkomst Studie Westrand-Zuid is de eerste stap die genomen moet worden om te komen tot een geschikte oplossing voor de ontsluiting van de regionale bedrijventerreinen in Beerse van N12 tot E34. 

Mevrouw Isabelle Druyts, schepen mobiliteit, geeft toelichting bij dit agendapunt.

Regelgeving: bevoegdheid

dlb0003

Regelgeving bevoegdheid

G - GR - Artikel 40 §2 van het decreet lokaal bestuur
<p>Artikel 40 &sect;2 van het decreet lokaal bestuur: De gemeenteraad bepaalt het beleid van de gemeente en kan daarvoor algemene regels vaststellen.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de samenwerkingsovereenkomst met AWV voor de studie van Westrand-Zuid.