Fractie N-VA wenst een agendapunt toe te voegen aan de gemeenteraad met betrekking tot controles op zwerfvuil.
Tot midden 2024 kunnen lokale besturen gratis beroep doen op de 30 handhavers van OVAM die zich uitsluitend bezighouden met het controleren op zwerfvuil. De handhavers zwerfvuil werken als GAS-vaststeller in samenwerking met de lokale besturen op basis van de UGP.
Via patrouilles op het terrein, ook ’s avonds en in het weekend, zal OVAM proberen overtreders op heterdaad te betrappen en te beboeten. Dit in nauwe samenwerking met de lokale besturen via een aanpak op maat om de prioriteiten en acties te bepalen op maat van onze gemeente. Dit in overleg met de lokale GAS-vaststellers, de GAS-sanctioneringsambtenaar, de milieudienst en de lokale politie. Bijvoorbeeld in winkelstraten, stopplaatsen openbaar vervoer, parken, publieke parkings, tijdens evenementen, focus hondenpoep,… Ook éénmalige evenementen zoals kermissen, jaarmarkten, festivals of sportwedstrijden komen in aanmerking.
De gemeente Beerse heeft tot nu toe nog niet ingeschreven op de oproep van OVAM om de extra hulp in het bestrijden van zwerfvuil te accepteren. Op 7 oktober 2021 werd een mail met het draaiboek verstuurd naar de gemeente Beerse. Daarna is er geen verdere actie ondernomen.
Om gebruik te kunnen maken van deze dienst is het aan de gemeenteraad om de OVAM - vaststellers aan te stellen.
De N-VA fractie vraagt de gemeente om meteen in te gaan op de oproep en zo snel mogelijk de samenwerking met OVAM aan te gaan om zwerfvuil in onze gemeente aan te pakken. Zwerfvuil blijft een probleem in onze gemeente en elke hulp die we daarbij aangeboden krijgen moeten we aanvaarden.Het toegevoegd agendapunt werd tijdig overgemaakt aan de voorzitter van de gemeenteraad.
Raadslid Ben Bols geeft toelichting bij dit agendapunt.
Artikel 21, Afdeling 2, Deel I van het Decreet Lokaal Bestuur stelt dat gemeenteraadsleden uiterlijk vijf dagen vóór de vergadering punten aan de agenda kunnen toevoegen. De gemeenteraadsleden bezorgen daarvoor hun toegelicht voorstel van beslissing aan de algemeen directeur, die de voorstellen bezorgt aan de voorzitter van de gemeenteraad.
De algemeen directeur deelt de aanvullende agendapunten zoals vastgesteld door de voorzitter van de gemeenteraad onmiddellijk mee aan de gemeenteraadsleden, samen met de bijbehorende toegelichte voorstellen.
De gemeenteraad neemt akte van het toegevoegde punt van N-VA.
Artikel 2
De gemeenteraad geeft opdracht aan het college van Burgemeester en schepenen om het aanvraagformulier van OVAM betreffende handhaving zwerfvuil in te vullen op https://ovam.be/handhaving-zwerfvuil.
Artikel 3
De gemeenteraad geeft de voorzitter van de gemeenteraad de opdracht om na het invullen van het aanvraagformulier de benoeming van de handhavers van OVAM op de gemeenteraad te plaatsen, zodat zij gemachtigd zijn om op te treden als GAS-vaststeller.
Artikel 4
De gemeenteraad geeft de opdracht aan het college van Burgemeester en schepenen tot de uitwerking en opvolging van het project zoals beschreven in dit agendapunt.
Artikel 5
De gemeenteraad wordt op de hoogte gehouden bij verdere stappen in dit project.