Terug
Gepubliceerd op 05/04/2022

2022_GR_00048 - Aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg - Tractorsluis Klampovenstraat - Goedkeuring

Gemeenteraad
do 31/03/2022 - 20:15 Raadzaal
Datum beslissing: do 31/03/2022 - 20:45
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Bart Craane, waarnemend voorzitter; Stefan Poortmans; Ingrid Van Genechten, schepen; Hans Woestenborghs, schepen; Dirk Proost; Joos De Meyer; Isabelle Druyts, schepen; Marc Veulemans; Rommy Swinnen, schepen; Nancy Snels; Hans Luyckx; Linda Bosch; Ben Bols; Hanne Lenaerts; Annemie Guns, voorzitter Bijzonder Comité Sociale Dienst; Lili Jansen; Jan Van Dijck; Nancy Cruysberghs; Patrick Otten; Michiel Dockx; Elle Verwaest

Afwezig

Freddy Smans, voorzitter; Bart Smans; Indra Van Der Steen; Inge Blondeel; Werner Embrechts

Secretaris

Elle Verwaest

Voorzitter

Bart Craane, waarnemend voorzitter
2022_GR_00048 - Aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg - Tractorsluis Klampovenstraat - Goedkeuring 2022_GR_00048 - Aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg - Tractorsluis Klampovenstraat - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De Klampovenstraat (lokale weg type III), gelegen in open agrarisch gebied en uitgerust met een dubbelrichtingsfietspad aan de westzijde, is een belangrijke schakel in ons toeristisch recreatief netwerk. Met de directe aanwezigheid van toeristische attractiepolen als een Duivelskuil en Ekstergoor, is het gebruik van zachte verkeersmodi in de omgeving dan ook hoog. De zachte weggebruikers ervaren de karakteristieken van het aanwezige verkeer van personenwagens, in combinatie met aanwezige type aan wegdek, als zeer hinderlijk. 

Het college is van oordeel dat deze omgeving, met in hoofdzaak haar recreatieve en agrarische karakter, dient gevrijwaard te worden van de doorgaande beweging van personenwagens en het bijgevolg aangewezen is het gebruik van deze weg te beperken tot de hoofdgebruikers. Met de aanleg van een tractorsluis kan aan deze doelstellingen tegemoet worden gekomen.

Alle eigenaars van percelen in de Kongostraat en Klampovenstraat werden op de hoogte gebracht via een schrijven van de plannen van het bouwen van een tractorsluis op het einde van de asfaltverharding.

Hierop kwamen 2 reacties binnen.

Samen met deze betrokkenen werd beslist om de tractorsluis te plaatsen ter hoogte tussen percelen A131C (13043_A_0131_C_000_00)  en  A132 (13043_A_0132___000_00).

Argumentatie

Deze maatregel komt de veiligheid van de zwakke weggebruiker ten goede.

Voorliggend maatregel kadert binnen het meerjarenplan:

  • beleidsdoelstelling 01.03 We bouwen verder aan een leefbare woonomgeving
    • actie 01.03.02.02 Maatregelen onderzoeken en implementeren om de omgeving van scholen en vrijetijdslocaties veiliger te maken

De Klampovenstraat is een onderdeel van erkend fietsnetwerk en ligt tussen de knooppunten 73 en 81.

Door het plaatsen van de tractorsluis wordt nog een extra stimulans gegeven om gebruik te maken van de fiets als lokaal verplaatsingsmiddel.

Mevrouw Isabelle Druyts, schepen van Mobiliteit, geeft toelichting bij dit agendapunt.

Juridische grond

De Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988.

Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

Artikel 40 §3 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat de gemeenteraad de gemeentelijke reglementen vaststelt, waaronder de politieverordeningen, in toepassing van de federale wetgeving.

Het Koninklijk Besluit van 16 maart 1968 tot coördinatie van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer.

Het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.

Het Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

Het Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.

De omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer.

Regelgeving: bevoegdheid

8a08e59250cb3f8d0150cdc3f02e0023

Regelgeving bevoegdheid

bevoegdheid wordt beschreven in juridische grond
<p>Zie juridische grond.</p>

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

In de Klampovenstraat wordt een tractorsluis geplaatst, 50 meter voorbij de verharding van de weg (vanuit N12).

Artikel 2

De maatregel in artikel 1 zal aan de weggebruikers te kennis gebracht worden door middel van de verkeersborden

- C3, met de onderborden :

                - blauw : -  tractorsluis

                               - uitgezonderd landbouwvoertuigen en menners

                 - M12

         geplaatst aan de tractorsluis

- F45b aan volgende kruispunten

          * N12 en Klampovenstraat

          * Kongostraat en Klampovenstraat

- F45L aan volgend kruispunt

          * Oostmalseweg en Klampovenstraat

- A51, met blauw onderbord 50 meter, geplaatst op 50 meter van de tractorsluis

Artikel 3

Een afschrift van dit besluit wordt - na melding via het loket voor lokale besturen - overgemaakt aan:

  • De deputatie van de provincie Antwerpen;
  • Dhr. Griffier van de Rechtbank van Eerste Aanleg te Turnhout;
  • Dhr. Griffier van de Politierechtbank van Turnhout;
  • Dhr. Griffier van het Vredegerecht van Hoogstraten;
  • De Verkeerstechnische cel van de lokale politiezone Regio Turnhout;