Het college nam in zitting van 1 december 2018 de beslissing over te gaan tot het inrichten van een 'schoolstraat', bij wijze van proef vanaf 07 januari 2019 tot vrijdag 05 april 2019.
Het college nam vervolgens in de paasvakantie de beslissing om het proefproject te verlengen tot het einde van het schooljaar 2018-2019 i.f.v. o.a. het nog te voeren vervolgonderzoek.
Op 11 juni 2019 vond de eindevaluatie plaats i.v.m. inrichting naar een schoolstraat van de Hoogstraat.In navolging daarvan nam het college in zitting van 25 november 2019 het besluit de proefopstelling te bestendigen in een permanente vorm door middel van dynamische oplichtende borden.
Aanvullend is het nodig signalisatie te plaatsen in de Kerkstraat om duidelijk te maken dat men de Hoogstraat niet mag inrijden gedurende de drukke begin-en einduren van de school. Hiervoor is het nodig gebodsborden C31a en C31b met uitzonderingsbord M3 te plaatsen te samen met onderbord wanneer deze borden van toepassing zijn.
De organisatie van een schoolstraat kadert volledig binnen de intergemeentelijke mobiliteitsvisie op stadsregionaal niveau, nl. het toepassen van het STOP-principe i.f.v. duurzaam lokaal verplaatsingsgedrag.
De situatie aan de schoolpoort wordt vaak als onveilig ervaren. Daardoor brengen nog meer ouders hun kinderen met de auto naar school. Zo ontstaat er een vicieuze cirkel. Een schoolstraat doorbreekt die vicieuze cirkel en zorgt ervoor dat de omgeving rond de schoolpoort rustiger en menselijker wordt.
Ook de positieve impact op milieuvlak mag hier niet onderschat worden. In vele schoolomgevingen in Vlaanderen is het gehalte fijn stof immers hoog.
Overwegende dat gemotoriseerd verkeer toch nog vaak te laat heeft opgemerkt dat de Hoogstraat gedurende bepaalde periodes niet ingereden mag worden (vooral vanuit de Kerkstraat).
Mevrouw Isabelle Druyts, schepen van Mobiliteit, geeft toelichting bij dit agendapunt.
Het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg en in bijzonderheid artikel 2.68 Bepalingen - Schoolstraat en artikel 22undecies - Verkeer in schoolstraten
Het Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
De Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988.
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Artikel 40 §3 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat de gemeenteraad de gemeentelijke reglementen vaststelt, waaronder de politieverordeningen, in toepassing van de federale wetgeving.
Het Koninklijk Besluit van 16 maart 1968 tot coördinatie van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer.
Het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
De omzendbrief MOB/2009/01 van 03 april 2009.
Dynamische oplichtende borden C3 worden op 3 kruispunten geplaatst : Hoogstraat - Kerkstraat; Deken Verhulststraat - Dorpstraat; Hoogstraat - Lepelstraat. Voorzien van onderbord met de schooluren.
Artikel 2
De borden van artikel 1 worden in werking gesteld tijdens de drukke periode op schooldagen, zijnde
Artikel 3
Geeft opdracht om het plaatsen van verbodsborden C31a en C31b in de Kerkstraat, geplaatst volgens locatie in bijlage.
Artikel 4
Geeft opdracht om de borden vermeld in artikel 3 te voorzien van een blauw onderbord met info over de periode wanneer de borden van toepassing zijn. Deze zijn dezelfde als vermeld in artikel 2.
Artikel 5
Een afschrift van dit besluit wordt - na melding via het loket voor lokale besturen - overgemaakt aan: