Terug
Gepubliceerd op 03/05/2022

2022_GR_00031 - Gemeenteraad - Vragen en mededelingen - Kennisneming

Gemeenteraad
do 31/03/2022 - 20:15 Raadzaal
Datum beslissing: do 31/03/2022 - 22:34
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Bart Craane, waarnemend voorzitter; Stefan Poortmans; Ingrid Van Genechten, schepen; Hans Woestenborghs, schepen; Dirk Proost; Joos De Meyer; Isabelle Druyts, schepen; Marc Veulemans; Rommy Swinnen, schepen; Nancy Snels; Hans Luyckx; Linda Bosch; Ben Bols; Hanne Lenaerts; Annemie Guns, voorzitter Bijzonder Comité Sociale Dienst; Lili Jansen; Jan Van Dijck; Nancy Cruysberghs; Patrick Otten; Michiel Dockx; Elle Verwaest

Afwezig

Freddy Smans, voorzitter; Bart Smans; Indra Van Der Steen; Inge Blondeel; Werner Embrechts

Secretaris

Elle Verwaest

Voorzitter

Bart Craane, waarnemend voorzitter
2022_GR_00031 - Gemeenteraad - Vragen en mededelingen - Kennisneming 2022_GR_00031 - Gemeenteraad - Vragen en mededelingen - Kennisneming

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 13 §1 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad stelt dat de gemeenteraadsleden het recht hebben om aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schritelijke vragen te stellen.

Artikel 13 §2 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad biedt de het publiek de gelegenheid tot het stellen van vragen aan de raadsleden na afhandeling van de agenda van de openbare zitting.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van volgende vragen en mededelingen:

  • Ontbrekende eID's van enkele raadsleden : graag pdf's bezorgen aan het secretariaat of anders even langskomen met eID op een werkdag (op maandag in het Tempelhof of op donderdag in het Sociaal Huis). Bedankt alvast!
  • Verzoek van Faculteit Politieke en Sociale Wetenschappen van de Universiteit Gent (met de steun van VVSG) om enquête over de veranderende lokale democratie in Vlaanderen in te vullen: https://participatievedemocratie.be/


Joos De Meyer

Afschaffing buurtweg 36:

Op vraag naar een schattingsverslag gaf de algemeen directeur aan dat dit niet nodig was. Groen heeft de vraag ook voorgelegd aan de juridische dienst van MOW en kreeg het volgende antwoord:

Het departement bevestigt dat het dossier van een afschaffing van een gemeenteweg een meerwaardeberekening dient te bevatten. Deze kan 0 zijn, maar dit dient dan gemotiveerd te worden door een landmeter-expert. Het dossier bevatte noch een meerwaardeberekening, noch een motivatie van een landmeter-expert waarom er geen meerwaarde zou verschuldigd zijn. De gegeven uitleg dat de weg niet op het kadasterplan staat ingetekend, is niet van toepassing aangezien het kadaster geen rekening houdt met buurtwegen tenzij ze een expliciet openbaar karakter hebben.

De fractie vraagt dus de nodige documenten op van de landmeter-expert.

Juridisch advies departement:
"U stelt de vraag of de gemeente Beerse bij de opheffing van een gemeenteweg een berekening van de meerwaarde of minderwaarde moet toevoegen op grond van artikel 28 van het decreet gemeentewegen.
Voor de opheffing van een gemeenteweg moeten de procedures op grond van artikel 20 e.v. van het decreet gemeentewegen worden gevolgd.
Artikel 20, §3 van het decreet gemeentewegen bepaalt over de berekening van meer- of minderwaarde het volgende:
“In voorkomend geval bevat het grafisch plan de volgende aanvullende elementen:
1° een berekening van de eventuele waardevermeerdering van de gronden ten gevolge van de opheffing van de gemeenteweg overeenkomstig artikel 28;
2° de nutsleidingen die als gevolg van de opheffing van de gemeenteweg op private eigendom zullen liggen;
3° de op te heffen achteruitbouwstroken. (eigen onderlijning)”

Bij de opheffing van gemeentewegen dient dus in de meeste gevallen een berekening van de meerwaarde te worden toegevoegd. Het algemeen uitgangspunt is immers dat een opheffing resulteert in een waardevermeerdering van het goed, aangezien de grond in veel gevallen niet meer bezwaard zal zijn met een publieke erfdienstbaarheid van doorgang.
Artikel 28, §2 van het decreet gemeentewegen bepaalt waarmee de landmeter-expert rekening kan houden bij de bepaling van min- of meerwaarde. Artikel 28, §2, derde lid bepaalt vervolgens ook dat de waardevermeerdering wordt geacht nihil te zijn als de gemeenteweg in de feiten verdwenen is, omdat bijvoorbeeld de gemeenteweg werd bebouwd krachtens een rechtsgeldige, niet-vervallen vergunning die werd verleend vóór 1 september 2019.
De parlementaire voorbereiding bepaalt hierover nog het volgende:
“Er kan ook rekening gehouden worden met specifieke situaties waarbij de overheid in het verleden bepaalde beslissingen heeft genomen, zoals het afleveren van bouw- of verkavelingsvergunningen of de aanleg van wegen, kanalen of spoorwegen en waarbij de buurtwegen de facto verdwenen zijn. In die gevallen kan bezwaarlijk nog gesproken worden van een meerwaarde op het moment dat die wegen louter administratief worden opgeheven.”

Het is dus afhankelijk van de concrete feitelijke situatie of de opheffing van een gemeenteweg resulteert in een meerwaarde van de gronden waarop de gemeenteweg gelegen is.
Daarnaast geven wij nog mee dat het feit dat een buurtweg is ingeschreven in de Atlas der buurtwegen niet bepalend is voor het eigendomsstatuut van de wegzate. In veel gevallen is de gemeenteweg een publieke erfdienstbaarheid van doorgang, maar is de wegzate eigendom van de aangelanden."
 

Toegankelijkheid haltes openbaar vervoer:

Het raadslid vraagt waarom Beerse niet is ingeschreven. Graag nakijken waarom. De bevoegde schepen bezorgt een antwoord.

GECORO:

Geplande meergezinswoningen aan Antwerpseweg 1: 49 meergezinswoningen.

Vraag naar aandacht voor mobiliteit (in dossier nog niet 100% in orde): uit- en inrit met oversteken aan verkeerslichten! Bovendien vervuiling aan kruispunt: belangrijk voor gezondheid van inwoners of toekomstige bewoners van complex

Hanne Lenaerts

Burgemeestersconvenant in 2019 ondertekend: stand van zaken doelstelling? De burgemeester bezorgt een antwoord.

Linda Bosch

Mobiliteit: 3.5 ton beperkIng:  

 

"Mobiliteit is in ons dorp al jaren onveilig , dit door vrachtwagens die alle straten te pas of onpas gebruiken. Een aantal jaren geleden werden verbodsborden geplaatst om +3,5ton te weren uit bepaalde straten. Al moest ik vaststellen dat die borden niet volledig reglementair zijn. Het bord in Lindelaan geeft een verbodsbord aan van +3,5 ton met uitzondering van lossen en laden. Aan de Molenstraat -Boudewijnstraat zou hier een herhaling moeten staan van het verbod. Dit is bij geen van de straten voorzien. Dit geeft als gevolg dat er een boete kan gegeven worden tussen het begin van het verbodsbord Lindelaan en het eerst volgende kuispunt aan de Molenstraat.

Vrachtwagens rijden vervolgens via Houtseweg richting Den Hout, want deze straat inrijdend is geen tonnagebeperking ...

Kom je van Den Hout, de Houtseweg op, is er wel een zone verbodsbord +3,5 ton gezet .... Men kan dus zonder problemen met een vrachtwagen via de Lindelaan / Houtseweg richting brug 6 ( Den Hout) en omgekeerd is het verboden!

Gezien men recent een zone verkeersbord +3,5 ton geplaatst heeft aan de Kapelstraat, lijkt het echt wel de bedoeling om het zware verkeer langs daar om te leiden .

MOGEN WE ENKELE OPMERKINGEN FORMULEREN

Ik stel voor om het bord "zone verbodsbord +3,5 ton geplaatst aan de Kapelstraat weg te halen en in het begin van de Lindelaan te zetten. Zo geldt dan een verbod op +3,5 ton ( uitzonderlijk lossen en laden ) vanaf de Lindelaan tot aan de St-Corneliusstraat/ Schransdries en Houtseweg. Het bord wel in het begin van de Lindelaan voorzien. De wegcode zegt dat bij verbodsbord er altijd een andere weg mogelijk moet zijn. Dat is nu niet het geval, waardoor vrachtwagens per ongeluk in de straat rijden en niet terug kunnen. Ook moet er een bord voorzien worden bij de Houtseweg, want het kan niet dat vrachtwagens wel mogen inrijden langs de ene kant en niet langs de andere kant. Verder moeten er controles gebeuren op het naleven van de borde, want momenteel rijdt elke vrachtwagen gewoon door straten waar we ze niet willen."

Schepen Isabelle Druyts bespreekt met dienst mobiliteit.

Raadslid Hanne Lenaerts vult nog aan dat aan ingang Nief Park nog een verbodsbord voor honden staat. Moet nog weggehaald worden. 

Ben Bols

RIjkevorselseweg: aanpassingen aan fietssuggestiestrook. Vrachtwagens verliezen er vaak zand en dat zand geraakt niet meer van de fietssuggestiestrook. Bij regenweer verandert dit in modder. 

Schepen Ingrid Van Genechten heeft hiervoor al stappen ondernomen. Met de verantwoordelijke firma's zijn er afspraken gemaakt voor opkuis, preventie en eventueel herstel.

Project 'Samen'

Er zijn een aantal visies/rapporten over de projectlocatie. Jammer dat deze niet worden meegegeven aan de initiatiefnemers.

communicatie

Communicatie vanuit gemeente laat te wensen over. Niet de werking van de dienst communicatie, wel de beslissingen van college i.v.m. communicatie, zoals late communicatie over PFOS/PFAS-toestanden. Groot verschil tussen communicatie over GIBLO en communicatie over gezondheidsrisico's voor inwoners. Waarom bleef brief van 1 maart 2022 zo lang liggen? 

De burgemeester antwoordt dat in Beerse gekozen werd voor overleg met brandweer (gezamenlijke communicatie) + strategie van overheid voor communicatie (met beperkte tijd voor lokale besturen). De burgemeester heeft die strategie ook aangehaald bij de gouverneur.

Het raadslid wordt vriendelijk uitgenodigd om  met dienst communicatie samen te zitten.

Jan Van Dijck

 Sint-Corneliusstraat: er wordt heel snel gereden in deze straat. Wordt dit wel voldoende gecontroleerd?

De burgemeester antwoordt dat er trajectcontrole is en af en toe flitsers (ook afgelopen week nog)

nieuwe fietsenstalling: mooi, maar wordt niet gebruikt. Communicatie nodig, want aan de andere kant staat het overvol tot op fietspad.

Schepen Hans Woestenborghs wil ook werk maken van deelfietsen op die locatie.

Nancy Cruysberghs

Kinderopvang tijdens vakantie voor kinderen met autisme: vraag vanuit ouders van deze kinderen naar een aangepast aanbod. 

Schepen Rommy Swinnen zegt dat er geprobeerd wordt om hen zoveel mogelijk te integreren. Voor sommige kinderen zijn te grote groepen inderdaad moeilijk. Er wordt al aan gewerkt, maar wordt verder bekeken.

Patrick Otten

Jeugdhuis: privéfeesten die niet aangekondigd werden op voorhand, waardoor anderen geen toegang kregen.

Raadslid Stefan Poortmans zegt dat de toegang niet ontzegd werd, maar er moest wel inkom betaald worden. Zoiets moet kunnen, maar inderdaad alleen als er goede afspraken gemaakt worden en dit op voorhand aangekondigd wordt.

wandelgebied Blakheide: nog stormschade (tegen draad van manege). Kan gevaarlijk zijn. 

Joos De Meyer

Mail van Freddy Smans i.v.m. huishoudelijk reglement: raadslid Freddy Smans mag initiatief nemen voor aanpassingen.

Burgemeester

Herinnert iedereen er nog eens aan om een pdf van e-ID te bezorgen.