Terug
Gepubliceerd op 03/05/2022

2022_RMW_00017 - 2e pensioenpijler - Toetreding tot OFP PROLOCUS - Goedkeuring

Raad voor maatschappelijk welzijn
do 31/03/2022 - 20:00 Raadzaal
Datum beslissing: do 31/03/2022 - 20:17
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart Craane, waarnemend voorzitter; Annemie Guns, voorzitter Bijzonder Comité Sociale Dienst; Hanne Lenaerts; Joos De Meyer; Nancy Snels; Rommy Swinnen, schepen; Hans Luyckx; Ingrid Van Genechten, schepen; Stefan Poortmans; Hans Woestenborghs, schepen; Dirk Proost; Ben Bols; Linda Bosch; Isabelle Druyts, schepen; Lili Jansen; Jan Van Dijck; Nancy Cruysberghs; Patrick Otten; Marc Veulemans; Michiel Dockx; Elle Verwaest

Afwezig

Freddy Smans, voorzitter; Bart Smans; Indra Van Der Steen; Inge Blondeel; Werner Embrechts

Secretaris

Elle Verwaest

Voorzitter

Bart Craane, waarnemend voorzitter
2022_RMW_00017 - 2e pensioenpijler - Toetreding tot OFP PROLOCUS - Goedkeuring 2022_RMW_00017 - 2e pensioenpijler - Toetreding tot OFP PROLOCUS - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Het bestuur wil de pensioenkloof tussen haar statutair personeel en contractueel personeel verkleinen en voorziet bijgevolg  in een tweede pensioenpijler voor de totaliteit van haar contractueel personeel.

Tot op heden was het bestuur aangesloten bij de groepsverzekering die na bemiddeling van de VVSG, aangeboden werd door Ethias en Belfius Insurance. Die verzekeraars hebben in juni 2021 de lopende groepsverzekeringsovereenkomst per 1 januari 2022 opgezegd.

Het bestuur heeft voor het voorzien in een tweede pensioenpijler de keuze tussen enerzijds een overheidsopdracht voor een groepsverzekering bij een verzekeraar en anderzijds het aansluiten bij een instelling voor bedrijfspensioen-voorziening (pensioenfonds).

Na onderhandelingen met de VVSG werd OFP PROVANT omgevormd tot OFP PROLOCUS (een instelling voor bedrijfspensioenvoorziening  met ondernemingsnummer 0809.537 155), een pensioenfonds waarbij alle lokale besturen van het Vlaamse Gewest kunnen toetreden.

Door de toetreding bij een IBP is men meer betrokken bij het beheer van zijn pensioenfinanciering; in tegenstelling tot een groepsverzekering vaardigt het bestuur een vertegenwoordiger af in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS en het heeft naast controlebevoegdheid ook de mogelijkheid om – indien nodig - punten op de agenda van de algemene vergadering te zetten. 

In tegenstelling tot een groepsverzekering streeft een IBP geen winsten ten voordele van de organisatie zelf na.

Een IBP heeft ruime beleggingsmogelijkheden, zodat een ruimer rendement mogelijk is dan in een tak 21 verzekering, zonder dat dit enige garantie inhoudt.

Het bestuur kan toetreden tot OFP PROLOCUS zonder overheidsopdracht vermits aan de  voorwaarden van een in house opdracht voldaan zijn; het bestuur oefent  immers ten eerste via de algemene vergadering waar ze lid van wordt, toezicht uit op OFP PROLOCUS zoals op haar eigen diensten; ten tweede behelst meer dan 80% van de activiteiten van de OFP PROLOCUS de uitvoering van taken die hem zijn toegewezen door de controlerende overheden, nl. het voorzien in aanvullende pensioenen voor lokale en provinciale besturen; ten derde is er geen directe participatie van privékapitaal in de OFP PROLOCUS en ten vierde is OFP PROLOCUS zelf onderworpen  aan de wetgeving op de overheidsopdrachten.

OFP PROLOCUS zal,  in het verlengde van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen, zwaar inzetten op het duurzaam karakter van zijn beleggingen.

Het aanbod van OFP PROLOCUS vereist, net zoals de groepsverzekering die tot eind 2021 werd aangehouden bij Ethias en Belfius Insurance, geen werknemersbijdragen, voorziet in een overlijdensdekking en een kapitaalsuitkering.

De mogelijkheid bestaat van een zogeheten “steprate” bijdrage;  het is dus mogelijk om op het gedeelte van het loon dat boven het maximumplafond voor de berekening van het wettelijke pensioen uitkomt, een hogere toezegging te doen om zo het verschil tussen een statutair pensioen en een wettelijk pensioen verder te verkleinen.

Er bestaan drie soorten pensioenplannen (defined benefit of vaste prestaties, cash balance en defined contribution of vaste bijdragen). De voorgestelde formule is een vastebijdragenplan, waarin de werkgever belooft een bepaalde bijdrage (een bijdrage uitgedrukt als een percentage van het aan de RSZ onderworpen brutoloon) te betalen zonder vastgesteld rendement. De behaalde rendementen worden toegekend conform het kaderreglement.

Het bestuur betaalt de vastgestelde bijdrage. Wanneer het wettelijk minimumrendement niet behaald wordt, moet het bestuur bijkomende bijdragen betalen. In elk geval moet voor de aangeslotenen het wettelijk minimum rendement (momenteel 1,75% voor actieve aangeslotenen (een aangeslotene in dienst van het bestuur), 0% voor passieve aangeslotenen (een aangeslotene die het bestuur verlaten heeft en zijn pensioenreserves in OFP PROLOCUS heeft laten staan) behaald worden.

Het bestuur voorziet als bijkomende veiligheid de eerste vijf jaar, bovenop de middelen nodig voor de pensioentoezegging,  in een extra prefinanciering van 5 % om zo de kans op het betalen van bijkomende bijdragen te verkleinen. Deze prefinanciering blijft ter beschikking van het bestuur ter financiering van latere bijdragen.

Het bestuur kan met andere rechtspersonen waarmee ze nauwe banden heeft (AGB’s, OCMW) een MIPS-Groep vormen, waarbinnen een interne mobiliteit is voor het personeel zonder dat dit gevolgen heeft voor de pensioentoezegging van het personeelslid. Binnen een MIPS-groep speelt een onderlinge solidariteit.

De kosten voor de werking van OFP PROLOCUS voor 2022 worden forfaitair vastgelegd op 1000 euro per jaar per werkgever en 10 euro per jaar per aangeslotene. Deze bedragen worden jaarlijks geïndexeerd tot en met 2024. Nadien zal een meer stabiel systeem van kostenvergoeding worden uitgebouwd, gebaseerd op de werkelijke kosten enerzijds en het werkelijke aantal aangesloten besturen en medewerkers anderzijds.

De statuten, de beheersovereenkomst, het financieringsplan (algemeen luik en specifiek luik VVSG), de Verklaring inzake Beleggingsbeginselen (algemeen luik en specifiek luik VVSG), het Kaderreglement en het bijzonder pensioenreglement, en de toetredingsakte werden toegevoegd als bijlage bij dit besluit.

Het bestuur wil de pensioenkloof tussen haar statutair personeel en contractueel personeel verkleinen en voorziet bijgevolg  in een tweede pensioenpijler voor de totaliteit van haar contractueel personeel.

Tot op heden was het bestuur aangesloten bij de groepsverzekering die na bemiddeling van de VVSG, aangeboden werd door Ethias en Belfius Insurance. Die verzekeraars hebben in juni 2021 de lopende groepsverzekeringsovereenkomst per 1 januari 2022 opgezegd.

Het bestuur heeft voor het voorzien in een tweede pensioenpijler de keuze tussen enerzijds een overheidsopdracht voor een groepsverzekering bij een verzekeraar en anderzijds het aansluiten bij een instelling voor bedrijfspensioen-voorziening (pensioenfonds).

Na onderhandelingen met de VVSG werd OFP PROVANT omgevormd tot OFP PROLOCUS (een instelling voor bedrijfspensioenvoorziening  met ondernemingsnummer 0809.537 155), een pensioenfonds waarbij alle lokale besturen van het Vlaamse Gewest kunnen toetreden.

Door de toetreding bij een IBP is men meer betrokken bij het beheer van zijn pensioenfinanciering; in tegenstelling tot een groepsverzekering vaardigt het bestuur een vertegenwoordiger af in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS en het heeft naast controlebevoegdheid ook de mogelijkheid om – indien nodig - punten op de agenda van de algemene vergadering te zetten. 

In tegenstelling tot een groepsverzekering streeft een IBP geen winsten ten voordele van de organisatie zelf na.

Een IBP heeft ruime beleggingsmogelijkheden, zodat een ruimer rendement mogelijk is dan in een tak 21 verzekering, zonder dat dit enige garantie inhoudt.

Het bestuur kan toetreden tot OFP PROLOCUS zonder overheidsopdracht vermits aan de  voorwaarden van een in house opdracht voldaan zijn; het bestuur oefent  immers ten eerste via de algemene vergadering waar ze lid van wordt, toezicht uit op OFP PROLOCUS zoals op haar eigen diensten; ten tweede behelst meer dan 80% van de activiteiten van de OFP PROLOCUS de uitvoering van taken die hem zijn toegewezen door de controlerende overheden, nl. het voorzien in aanvullende pensioenen voor lokale en provinciale besturen; ten derde is er geen directe participatie van privékapitaal in de OFP PROLOCUS en ten vierde is OFP PROLOCUS zelf onderworpen  aan de wetgeving op de overheidsopdrachten.

OFP PROLOCUS zal,  in het verlengde van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen, zwaar inzetten op het duurzaam karakter van zijn beleggingen.

Het aanbod van OFP PROLOCUS vereist, net zoals de groepsverzekering die tot eind 2021 werd aangehouden bij Ethias en Belfius Insurance, geen werknemersbijdragen, voorziet in een overlijdensdekking en een kapitaalsuitkering.

De mogelijkheid bestaat van een zogeheten “steprate” bijdrage;  het is dus mogelijk om op het gedeelte van het loon dat boven het maximumplafond voor de berekening van het wettelijke pensioen uitkomt, een hogere toezegging te doen om zo het verschil tussen een statutair pensioen en een wettelijk pensioen verder te verkleinen.

Er bestaan drie soorten pensioenplannen (defined benefit of vaste prestaties, cash balance en defined contribution of vaste bijdragen). De voorgestelde formule is een vastebijdragenplan, waarin de werkgever belooft een bepaalde bijdrage (een bijdrage uitgedrukt als een percentage van het aan de RSZ onderworpen brutoloon) te betalen zonder vastgesteld rendement. De behaalde rendementen worden toegekend conform het kaderreglement.

Het bestuur betaalt de vastgestelde bijdrage. Wanneer het wettelijk minimumrendement niet behaald wordt, moet het bestuur bijkomende bijdragen betalen. In elk geval moet voor de aangeslotenen het wettelijk minimum rendement (momenteel 1,75% voor actieve aangeslotenen (een aangeslotene in dienst van het bestuur), 0% voor passieve aangeslotenen (een aangeslotene die het bestuur verlaten heeft en zijn pensioenreserves in OFP PROLOCUS heeft laten staan) behaald worden.

Het bestuur voorziet als bijkomende veiligheid de eerste vijf jaar, bovenop de middelen nodig voor de pensioentoezegging,  in een extra prefinanciering van 5 % om zo de kans op het betalen van bijkomende bijdragen te verkleinen. Deze prefinanciering blijft ter beschikking van het bestuur ter financiering van latere bijdragen.

Het bestuur kan met andere rechtspersonen waarmee ze nauwe banden heeft (AGB’s, OCMW) een MIPS-Groep vormen, waarbinnen een interne mobiliteit is voor het personeel zonder dat dit gevolgen heeft voor de pensioentoezegging van het personeelslid. Binnen een MIPS-groep speelt een onderlinge solidariteit.

De kosten voor de werking van OFP PROLOCUS voor 2022 worden forfaitair vastgelegd op 1000 euro per jaar per werkgever en 10 euro per jaar per aangeslotene. Deze bedragen worden jaarlijks geïndexeerd tot en met 2024. Nadien zal een meer stabiel systeem van kostenvergoeding worden uitgebouwd, gebaseerd op de werkelijke kosten enerzijds en het werkelijke aantal aangesloten besturen en medewerkers anderzijds.

De statuten, de beheersovereenkomst, het financieringsplan (algemeen luik en specifiek luik VVSG), de Verklaring inzake Beleggingsbeginselen (algemeen luik en specifiek luik VVSG), het Kaderreglement en het bijzonder pensioenreglement, en de toetredingsakte werden toegevoegd als bijlage bij dit besluit.

De VVSG en de drie vakbonden bereikten een akkoord over het kaderreglement. De oorspronkelijke versie werd nog op enkele punten aangepast: 

  • Besturen die een step rate willen hanteren moeten bij het bepalen van de basistoezegging een maximale verhouding respecteren tussen de bijdragevoet berekend op het pensioengevend loon tot aan het toepasselijke pensioenplafond (a%) en de bijdragevoet berekend op het pensioengevend loon dat het toepasselijk pensioenplafond overschrijdt (b%), waarbij b% nooit meer mag bedragen dan 4 keer a%.
  • De aanvullende pensioentoezegging waartoe een lokaal bestuur kan beslissen wordt beperkt tot de aangeslotenen behorende tot de categorie van het VIA-personeel.
  • Voor bestaande pensioentoezeggingen, van kracht bij het lokaal bestuur op 1 januari 2022, gelden de hierboven vermelde beperkingen in verband met de basistoezegging en de aanvullende toezegging niet.
  • Het kaderreglement wordt afgesloten voor een periode van drie jaar en loopt uiterlijk af op 31 december 2024. In de loop van 2024 wordt het kaderreglement geëvalueerd en desgevallend bijgestuurd.

De nodige kredieten zijn voorzien in de meerjarenplanning.

Argumentatie

Het vast bureau van 14 maart 2022 gaf haar principieel akkoord om met ingang van 1 januari 2022 toe te treden tot OFP PROLOCUS en de eraan gekoppelde modaliteiten qua pensioentoezegging. 

De intentie we rd geuit om een MIPS-groep te vormen met gemeente en OCMW Beerse om de interne mobiliteit van het personeel tussen beiden entiteiten te bevorderen.

De op basis van het financieringsplan verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van OFP PROLOCUS zullen ingehouden worden door de RSZ en daarna doorgestort worden aan OFP PROLOCUS.

Voormelde intentieverklaring van het college en voormelde documenten werden in het bijzonder onderhandelingscomité van 7 maart 2022 besproken.

Er moet een vertegenwoordiger aangeduid worden om het bestuur te vertegenwoordigen in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS.

Na de beslissing tot toetreding moet dit aan OFP PROLOCUS meegedeeld worden en de algemene vergadering van OFP PROLOCUS moet de kandidatuur goedkeuren.

De heer Hans Woestenborghs, schepen Personeel en Organisatie, geeft toelichting bij dit agendapunt.

Regelgeving: bevoegdheid

dlb0064

Regelgeving bevoegdheid

O - RMW - Artikel 78 §1 5° van het decreet lokaal bestuur
<p>Artikel 78 &sect;1 5&deg; van het decreet lokaal bestuur: De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het vast bureau worden toevertrouwd: het oprichten van en het toetreden tot rechtspersonen, of het aanwijzen van leden van de rechtspersonen, vermeld in deel 3, titel 4 (verenigingen of vennootschappen voor maatschappelijk welzijn), en de besluiten om deel te nemen in een gemeentelijk extern verzelfstandigd agentschap in privaatrechtelijke vorm</p> <div data-extension-version="1.0.4" id="ConnectiveDocSignExtentionInstalled">&nbsp;</div>

Besluit

De Raad voor maatschappelijk welzijn keurt eenparig het volgende besluit goed.
De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De raad neemt kennis van en stemt in met

  • de beheersovereenkomst en het financieringsplan (algemeen luik en luik VVSG) via de toetredingsakte van OFP PROLOCUS  ;
  • Het kaderreglement en het bijzonder pensioenreglement (AANGEVULD VOLGENS VOORMELDE KEUZE hoogte basisbijdrage/ steprate/ aanvullende toezegging/inhaaltoezegging / MIPS of UNI).

Kennis wordt genomen van de verklaring inzake beleggingsbeginselen (SIP) (algemeen luik en luik VVSG) en de statuten.

Artikel 2 

Met ingang van 1 januari 2022 treedt het bestuur toe tot OFP PROLOCUS (Afzonderlijk vermogen VVSG); de raad richt hiertoe onverwijld een verzoek tot aanvaarding als lid van de Algemene Vergadering tot OFP PROCOLUS.

Artikel 3 

De raad stemt in met het feit dat de door het financieringsplan verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van OFP PROLOCUS zullen worden geïnd door de RSZ in naam en voor rekening van OFP PROLOCUS.

Artikel 4

De pensioentoezegging bedraagt 3% van het pensioengevend loon (geen steprate) .

Artikel 5

Er is geen aanvullende toezegging.

Artikel 6

Er is geen inhaaltoezegging.

Artikel 7

Het bestuur vormt samen met gemeente en OCMW Beerse een zogenaamde MIPS-groep.

Artikel  8

De heer Hans Woestenborghs wordt afgevaardigd als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP Prolocus en de heer Bart Craane wordt aangeduid als vervanger van voorgaande indien die niet aanwezig kan zijn, met 15 stemmen voor, 2 tegen, 2 onthoudingen en 1 ongeldige stem.

Artikel  9 

De voorzitter van de raad en de algemeen directeur worden gemachtigd om de noodzakelijke vervolgstappen te nemen voor de uitvoering van voormelde beslissingen.