De brandstofprijzen zijn de laatste tijd enorm gestegen en er wordt steeds vaker gevraagd of de kilometervergoeding voor onze vrijwilligers kan worden aangepast.
Officieel mag een vrijwilliger maximaal de vergoeding voor het overheidspersoneel ontvangen, en dat is momenteel 0,3707 euro/km. Wie meer dan dat bedrag ontvangt, moet alles aangeven bij de belastingen.
Momenteel is de kilometervergoeding vastgelegd op 0,35 euro/km, en voor ritten korter dan 10 km is er een standaardtarief van 3,50 euro.
Voorstel is om vanaf 1 juni 2022 de kilometervergoeding naar 0,37 euro/km te verhogen en het standaardtarief voor ritten korter dan 10 km naar 3,70 euro te verhogen.
Andere centrales in onze regio vragen ook gemiddeld 0,35 of 0,37 euro.
Door de gestegen brandstofprijzen is het aangewezen de vergoeding te verhogen.
De leden van het bijzonder comité werden ingelicht en verlenen positief advies.
Mevrouw Annemie Guns, schepen sociale zaken, geeft toelichting bij dit agendapunt.
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn keurt de aanpassing aan het gebruikersreglement voor de MMC goed, waarbij de kilometervergoeding wordt verhoogd naar 0,37 euro/km en 3,70 euro voor ritten korter dan 10 kilometer.
We passen jaarlijks de dagprijzen van het woonzorgcentrum en de serviceflats aan met ingang van 1 januari.
De korting bij afwezigheid van de bewoners wordt eveneens jaarlijks geïndexeerd in januari volgens de index van de dagprijs.
De gebruikers worden minimaal 1 maand op voorhand hiervan in kennis gesteld.
De laatste maanden is de inflatie sterk gestegen. Het leven is m.a.w. gevoelig duurder geworden en dit is vooral te wijten aan de sterke stijging van de energieprijzen.
Het huidige indexatiemechanisme van de dagprijzen laat voorzieningen toe om maximaal één keer per jaar de dagprijzen te indexeren.
Nu de inflatie hoog is en we ook met hogere kosten worden geconfronteerd, staat het Agenschap Zorg & Gezondheid ons toe toe om tijdelijk de indexatiefrequentie te versnellen. Dit betekent dat elke voorziening in de periode van 1 maart 2022 tot en met 28 februari 2023 de mogelijkheid heeft in het e-loket een dossier aan te maken om 6 maanden na toepassing van de laatste dagprijsindexatie een nieuwe dagprijsindexatie toe te passen.
De aanpassing gebeurt op basis van het indexcijfer van april 2022 (146,99) t.o.v. het indexcijfer van oktober 2021 (139,78). De procentuele stijging bedraagt 5,16 %.
Zowel de energieprijzen als het algemene indexcijfer zijn recent sterk gestegen. Uitzonderlijk mogen de prijzen tussentijds geïndexeerd worden. Daardoor moet het lokaal bestuur de gestegen kosten niet volledig zelf dragen en is een volgende prijsstijging ook minder groot voor de gebruikers.
In het woonzorgcentrum worden vanaf 1juli 2022 volgende dagprijzen toegepast:
Gewone kamer: | van 57,29 EUR/dag naar 60,25 EUR per dag |
Grote kamer | van 58,18 EUR/dag naar 61,18 EUR per dag |
Luxe kamer | van 60,56 EUR/dag naar 63,68 EUR per dag |
Orchidee | van 63,44 EUR/dag naar 66,71 EUR per dag |
Kamer zelfredzame persoon | van 32,14 EUR/dag naar 33,80 EUR per dag |
Korting bij afwezigheid van de bewoner
| van 5,77 EUR/dag naar 6,07 EUR per dag |
Mevrouw Annemie Guns, schepen sociale zaken, geeft toelichting bij dit agendapunt.
Het ministerieel besluit van 12 augustus 2005 houdende bijzondere bepalingen inzake prijzen voor de sector van de instellingen voor bejaardenopvang (gewijzigd bij BVR van 9 januari 2015, in het B.S. op 2 februari 2015)
In het woonzorgcentrum worden vanaf 1 juli 2022 volgende dagprijzen toegepast:
Gewone kamer: | 60,25 EUR per dag |
Grote kamer | 61,18 EUR per dag |
Luxe kamer | 63,68 EUR per dag |
Orchidee | 66,71 EUR per dag |
Kamer zelfredzame persoon | 33,80 EUR per dag |
De korting bij afwezigheid van de bewoner werd vastgesteld op € 6,07 met ingang van 1 juli 2022.
Door de federale crisisfase die afgekondigd werd ter beheersing van de coronapandemie hebben de gemeente- en OCMW-raden ervaring met digitaal en/of hybride vergaderen. Door een wijziging aan het decreet over het lokaal bestuur mogen de raden beslissen om digitaal en/of hybride te vergaderen, los van de coronapandemie. De regeling moet opgenomen worden in het huishoudelijk reglement.
De voorzitter van de raad overlegde met de vertegenwoordigers van de fracties over een dergelijke regeling. De fracties zijn van oordeel dat
Om op een kwalitatieve manier hybride te kunnen vergaderen en te streamen zijn technische aanpassingen nodig aan de apparatuur en software. Dit wordt momenteel verder uitgewerkt. Volledig digitaal vergaderen is echter al mogelijk, op basis van de ervaring tijdens de coronacrisis.
Omtrent het digitaal vergaderen werd afgesproken:
Door een aanpassing aan het decreet lokaal bestuur is het mogelijk om in het huishoudelijk reglement vast te leggen onder welke omstandigheden digitaal of hybride vergaderd kan worden. Na een overleg met de fracties ligt alvast de regeling omtrent volledig digitaal vergaderen voor.
Het addendum 'digitaal en hybride vergaderen' van de VVSG werd gebruikt bij de uitwerking van deze aanpassing.
De heer Hans Woestenborghs, schepen Personeel en Organisatie, geeft toelichting bij dit agendapunt.
Artikel 31 van het Decreet van 16 juli 2021 tot wijziging van diverse decreten, wat betreft versterking van de lokale democratie, bepaalt dat in artikel 20 van het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 volgende wijzigingen worden aangebracht: [...] 2° aan het derde lid worden de volgende zinnen toegevoegd: "De vergadering van de gemeenteraad vindt plaats in het gemeentehuis of op de fysieke plaats door de gemeenteraad bepaald. Het huishoudelijk reglement bepaalt of de gemeenteraad of de gemeenteraadscommissies, vermeld in artikel 37, digitaal of hybride kunnen vergaderen en de wijze waarop. De gemeenteraad kan enkel digitaal vergaderen onder de uitzonderlijke omstandigheden, vermeld in het huishoudelijk reglement. De gemeenteraad kan enkel hybride vergaderen onder de uitzonderlijke omstandigheden, vermeld in het huishoudelijk reglement. De Vlaamse Regering kan de minimale voorwaarden voor digitale en hybride vergaderingen bepalen."
Artikel 38 van het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat de gemeenteraad een huishoudelijk reglement vaststelt waarin aanvullende maatregelen worden opgenomen voor de werking van de raad. Ook op verschillende andere plaatsen verwijst het decreet lokaal bestuur naar de verplichting of mogelijkheid zaken op te nemen in het huishoudelijk reglement van de raad.
Besluit van de Vlaamse Regering over de voorwaarden voor digitaal of hybride vergaderen voor de organen van de lokale besturen van 10 september 2021.
Het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn wordt aangepast naar de versie in bijlage van dit besluit. Waar in de tekst twee kolommen voorkomen, betreft de tekst die wordt goedgekeurd als huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn telkens enkel de rechtse kolom, met opschrift 'huishoudelijk reglement OCMW-raad'.