Het vorige reglement, goedgekeurd door de gemeenteraad op 19 december 2019, wordt duidelijker weergegeven (in tabelvorm), aangevuld met nog ontbrekende gegevens en de meeste tarieven werden met 10% verhoogd omwille van de gestegen personeelskost. Bepaalde andere tarieven zijn meer in verhouding gebracht tot de werklast voor de dienst omgeving.
De gemeente kan een belasting heffen op het soort dossier (dossiertype) dat wordt ingediend of moet worden behandeld, verhoogd met een belasting voor bepaalde procedurestappen.
Bepaalde projectaanvragen hebben door hun grootte of complexiteit een hogere werklast. Hiervoor wordt er voor deze specifieke projecten een extra verhoging doorgerekend in verhouding tot de grootte of complexiteit van het project.
Het aanvragen van tal van administratieve stukken brengt voor de gemeente kosten met zich mee. De financiële situatie van de gemeente moet daarbij in acht genomen worden. Daarom handhaaft de gemeente een belasting m.b.t. het aanvragen van deze stukken.
Naar aanleiding van de invoering van de omgevingsvergunning werd op de gemeenteraad van 19 december 2019 het reglement “Belastingreglement - aanvragen van administratieve stukken dienst Omgeving” goedgekeurd. De praktijk leert dat kleine wijzigingen van dit belastingreglement nodig zijn en de kosten overzichtelijker weergegeven moeten worden.
Mevrouw Isabelle Druyts, schepen van Wonen en Omgeving, geeft toelichting bij dit agendapunt.
Groen-Hart v. Beerse zal tegen stemmen: Het is spijtig dat gewone particulieren deze verhoging moeten betalen. De fractie vindt het een beter idee om een verhoging te doen bij projectontwikkelaars.
Fractie N-VA stemt tegen in het kader van het algemeen financieel beleid.
Artikel 170 §4 van de grondwet.
Artikel 42, § 3 en 43, § 2, 15° van het Gemeentedecreet;
Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en de uitvoeringsbesluiten van 13 februari 2015 en 27 november 2015.
De gemeente Beerse heft van 1 januari 2023 tot en met 31 december 2025 een belasting op het aanvragen van administratieve stukken van de dienst omgeving.
Artikel 2
De belasting is verschuldigd door de persoon die de aanvraag of melding indient, en bij gebreke daaraan door de vergunninghouder of exploitant.
Artikel 3
De belasting bestaat uit een bedrag per dossiertype, verhoogd met een bedrag per procedurestap en verhoogd met een bedrag voor specifieke projectaanvragen.
De bedragen van de belasting worden als volgt bepaald:
|
Gemeente als vergunningverlenende overheid |
Vlaanderen / provincie als vergunningverlenende overheid |
Melding ingedeelde inrichting of activiteit |
55 euro |
// |
Melding stedenbouwkundige handelingen |
55 euro |
// |
Aanvraag voor het houden van een projectvergadering (art. 8 omgevingsvergunningsdecreet) |
0 euro |
0 euro |
Aanvraag voor een omgevingsvergunning voor het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen:
|
|
|
|
165 euro
|
390 euro |
|
110 euro
|
165 euro
|
Aanvraag van een omgevingsvergunning voor een ingedeelde inrichting of activiteit: |
|
|
|
350 euro
|
390 euro |
|
110 euro |
165 euro |
Aanvraag voor een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden of bijstelling van een verkavelingsvergunning: |
|
|
|
390 euro |
390 euro |
|
165 euro | 165 euro |
Vraag tot omzetting van een milieuvergunning verleend voor 20 jaar naar een permanente vergunning (art. 30 omgevingsvergunningsdecreet ) |
90 euro |
90 euro |
Bekendmaking van het verstrijken van elke geldigheidsperiode van 20 jaar van een omgevingsvergunning van onbepaalde duur (art. 83§1 lid 3 omgevingsvergunningsdecreet ) |
90 euro |
90 euro |
Melding van de overdracht van de vergunning voor ingedeelde inrichting of activiteit: |
|
|
|
55 euro | // |
|
55 euro
|
// |
Aanvraag voor een bijstelling of de vraag tot afwijking van voorwaarden (ingedeelde inrichting of activiteit en SH) |
110 euro |
110 euro |
Aanvraag voor kleinhandelsactiviteiten |
165 euro |
165 euro |
Aanvraag voor (gedeeltelijk) wijziging vegetatie of het wijzigen van kleine landschapselementen |
165 euro |
165 euro |
Aanvraag van een stedenbouwkundig attest (art. 5.3.1 Vlaamse codex ruimtelijke ordening) |
55 euro |
// |
Aanvraag van een planologisch attest (art. 4.4.24 e.v. Vlaamse codex ruimtelijke ordening) |
250 euro |
250 euro |
Opname vergunningenregister |
90 euro |
// |
Wanneer meerdere bedragen uit voorgaande tabel gelden, geldt enkel het hoogste bedrag.
Voor het digitaliseren van een analoog dossier |
60 euro |
Het helpen indienen van een dossier |
50 euro |
Voor het aanplakken van een bericht van bekendmaking in het kader van het openbaar onderzoek of bij een genomen beslissing |
55 euro |
Voor het publiceren van een bericht in een dag- of weekbladen (art. 22 en 61 omgevingsvergunningsbesluit) |
Kosten publicatie |
Voor het aangetekend verzenden van een beslissing en voor het in kennis brengen van kadastrale eigenaars en omwonende |
Kosten aangetekende zending |
Verkavelingen |
55 euro per bebouwbaar lot |
Bijstelling verkavelingen |
55 euro per bijkomend bebouwbaar lot |
Woonproject (groepswoningbouw, meergezinwoning,…) |
55 euro per woongelegenheid; de eerste is vrijgesteld
|
Dossiers met milieueffectenrapport / omgevingsveiligheidsrapport / passende beoordeling |
250 euro |
Indien het een gecombineerd project betreft, worden bovenstaande tarieven cumulatief toegepast.
Artikel 4
De belasting is verschuldigd na het volledig en ontvankelijk verklaren van een aanvraag of na aktename van de melding en wordt door de aanvrager vereffend na toezending van de factuur door het gemeentebestuur. Als de inning niet kan worden uitgevoerd, wordt de belasting een kohierbelasting.
Artikel 5
Deze aanvragen en meldingen zijn vrijgesteld van de belasting:
aanvragen en meldingen van gerechtelijke of administratieve overheden, alsook de instellingen van openbaar nut;
aanvragen en meldingen van de Vlaamse huisvestingsmaatschappijen, de door de Vlaamse Huisvestingsmaatschappij erkende sociale huisvestingsmaatschappijen en de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen.
Artikel 6
De vestiging en invordering van deze belasting en de regeling van eventuele geschillen gebeurt volgens de bepalingen van het decreet van 30 mei 2008 en latere wijzigingen betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van de provincie- en gemeentebelastingen.
Artikel 7
Het Belastingreglement "Aanvragen van administratieve stukken dienst omgeving", goedgekeurd door de gemeenteraad op 19 december 2019, wordt opgeheven vanaf 1 januari 2023.