Terug
Gepubliceerd op 27/12/2022

2022_GR_00217 - Belastingreglement - Aanvragen van administratieve stukken dienst omgeving - Goedkeuring

Gemeenteraad
do 22/12/2022 - 20:15 Raadzaal Tempelhof
Datum beslissing: do 22/12/2022 - 20:38
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Belastingreglement.

Samenstelling

Aanwezig

Freddy Smans, voorzitter; Bart Craane, burgemeester; Isabelle Druyts, schepen; Hans Woestenborghs, schepen; Stefan Poortmans; Ingrid Van Genechten, schepen; Nancy Snels, schepen; Jan Van Dijck; Hans Luyckx; Linda Bosch; Dirk Proost; Ben Bols; Annemie Guns, voorzitter Bijzonder Comité Sociale Dienst; Lili Jansen; Bart Smans; Patrick Otten; Nancy Cruysberghs; Marc Veulemans; Werner Embrechts; Michiel Dockx; Nelly Mols; Elle Verwaest

Verontschuldigd

Joos De Meyer; Indra Van Der Steen; Inge Blondeel; Hanne Lenaerts

Secretaris

Elle Verwaest

Voorzitter

Freddy Smans, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00217 - Belastingreglement - Aanvragen van administratieve stukken dienst omgeving - Goedkeuring

Aanwezig

Freddy Smans, Bart Craane, Isabelle Druyts, Hans Woestenborghs, Stefan Poortmans, Ingrid Van Genechten, Nancy Snels, Jan Van Dijck, Hans Luyckx, Linda Bosch, Dirk Proost, Ben Bols, Annemie Guns, Lili Jansen, Bart Smans, Patrick Otten, Nancy Cruysberghs, Marc Veulemans, Werner Embrechts, Michiel Dockx, Nelly Mols, Elle Verwaest
Stemmen voor 14
Bart Craane, Nancy Snels, Ingrid Van Genechten, Stefan Poortmans, Hans Woestenborghs, Dirk Proost, Isabelle Druyts, Marc Veulemans, Annemie Guns, Jan Van Dijck, Patrick Otten, Michiel Dockx, Nelly Mols, Freddy Smans
Stemmen tegen 6
Bart Smans, Hans Luyckx, Ben Bols, Linda Bosch, Werner Embrechts, Lili Jansen
Onthoudingen 1
Nancy Cruysberghs
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2022_GR_00217 - Belastingreglement - Aanvragen van administratieve stukken dienst omgeving - Goedkeuring 2022_GR_00217 - Belastingreglement - Aanvragen van administratieve stukken dienst omgeving - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Het vorige reglement, goedgekeurd door de gemeenteraad op 19 december 2019, wordt duidelijker weergegeven (in tabelvorm), aangevuld met nog ontbrekende gegevens en de meeste tarieven werden met 10% verhoogd omwille van de gestegen personeelskost. Bepaalde andere tarieven zijn meer in verhouding gebracht tot de werklast voor de dienst omgeving.  

De gemeente kan een belasting heffen op het soort dossier (dossiertype) dat wordt ingediend of moet worden behandeld, verhoogd met een belasting voor bepaalde procedurestappen.

Bepaalde projectaanvragen hebben door hun grootte of complexiteit een hogere werklast. Hiervoor wordt er voor deze specifieke projecten een extra verhoging doorgerekend in verhouding tot de grootte of complexiteit van het project.

Argumentatie

Het aanvragen van tal van administratieve stukken brengt voor de gemeente kosten met zich mee. De financiële situatie van de gemeente moet daarbij in acht genomen worden. Daarom handhaaft de gemeente een belasting m.b.t. het aanvragen van deze stukken.

Naar aanleiding van de invoering van de omgevingsvergunning werd op de gemeenteraad van 19 december 2019 het reglement “Belastingreglement - aanvragen van administratieve stukken dienst Omgeving” goedgekeurd. De praktijk leert dat  kleine wijzigingen van dit belastingreglement nodig zijn en de kosten overzichtelijker weergegeven moeten worden.

Mevrouw Isabelle Druyts, schepen van Wonen en Omgeving, geeft toelichting bij dit agendapunt.

Groen-Hart v. Beerse zal tegen stemmen: Het is spijtig dat gewone particulieren deze verhoging moeten betalen. De fractie vindt het een beter idee om een verhoging te doen bij projectontwikkelaars.

Fractie N-VA stemt tegen in het kader van het algemeen financieel beleid.

Juridische grond

Artikel 170 §4 van de grondwet.

Artikel 42, § 3 en 43, § 2, 15° van het Gemeentedecreet;

Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en de uitvoeringsbesluiten van 13 februari 2015 en 27 november 2015.

Regelgeving: bevoegdheid

dlb0018

Regelgeving bevoegdheid

G - GR - Artikel 41 §1 14° van het decreet lokaal bestuur
<p>Artikel 41 &sect;1 14&deg; van het decreet lokaal bestuur: De gemeenteraad is bevoegd voor het vaststellen van de gemeentebelastingen en het vaststellen van de machtiging tot het heffen van de retributies en de voorwaarden ervan, inclusief verminderingen en vrijstellingen</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeente Beerse heft van 1 januari 2023 tot en met 31 december 2025 een belasting op het aanvragen van administratieve stukken van de dienst omgeving.

Artikel 2

De belasting is verschuldigd door de persoon die de aanvraag of melding indient, en bij gebreke daaraan door de vergunninghouder of exploitant.

Artikel 3

De belasting bestaat uit een bedrag per dossiertype, verhoogd met een bedrag per procedurestap en verhoogd met een bedrag voor specifieke projectaanvragen.

De bedragen van de belasting worden als volgt bepaald:

  • Belasting per dossiertype

     

    Gemeente als vergunningverlenende overheid

    Vlaanderen / provincie als vergunningverlenende overheid

    Melding ingedeelde inrichting of activiteit

    55 euro

    //

    Melding stedenbouwkundige handelingen

    55 euro

    //

    Aanvraag voor het houden van een projectvergadering (art.     8 omgevingsvergunningsdecreet)

    0 euro

    0 euro

    Aanvraag voor een omgevingsvergunning voor het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen:


    • Gewone procedure
    165 euro

    390 euro

    • Vereenvoudigde procedure
    110 euro
    165 euro

    Aanvraag van een omgevingsvergunning voor een ingedeelde inrichting of activiteit:



    • Gewone procedure
    350 euro

    390 euro

    • Vereenvoudigde procedure

    110 euro

    165 euro

    Aanvraag voor een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden of bijstelling van een verkavelingsvergunning:

     




    • Met wegenis
    390 euro

    390 euro

    • Zonder wegenis
    165 euro 165 euro

    Vraag tot omzetting van een milieuvergunning verleend voor 20 jaar naar een permanente vergunning (art. 30 omgevingsvergunningsdecreet )

    90 euro

    90 euro

    Bekendmaking van het verstrijken van elke geldigheidsperiode van 20 jaar van een omgevingsvergunning van onbepaalde duur (art. 83§1 lid 3 omgevingsvergunningsdecreet )

    90 euro

    90 euro

    Melding van de overdracht van de vergunning voor ingedeelde inrichting of activiteit:


     


    • Volledige overdracht
    55 euro //
    • Gedeeltelijke overdracht
    55 euro
    //

    Aanvraag voor een bijstelling of de vraag tot afwijking van voorwaarden (ingedeelde inrichting of activiteit en SH)

    110 euro

    110 euro

    Aanvraag voor kleinhandelsactiviteiten

    165 euro

    165 euro

    Aanvraag voor (gedeeltelijk) wijziging vegetatie of het wijzigen van kleine landschapselementen

    165 euro

    165 euro

    Aanvraag van een stedenbouwkundig attest (art. 5.3.1 Vlaamse codex ruimtelijke ordening)

    55 euro

    //

    Aanvraag van een planologisch attest (art. 4.4.24 e.v. Vlaamse codex ruimtelijke ordening)

    250 euro

    250 euro

    Opname vergunningenregister

    90 euro

    //

    Wanneer meerdere bedragen uit voorgaande tabel gelden, geldt enkel het hoogste bedrag.


  • Belasting per procedurestap

    Voor het digitaliseren van een analoog dossier

    60 euro

    Het helpen indienen van een dossier

    50 euro

    Voor het aanplakken van een bericht van bekendmaking in het kader van het openbaar onderzoek of bij een genomen beslissing

    55 euro

    Voor het publiceren van een bericht in een dag- of weekbladen (art. 22 en 61 omgevingsvergunningsbesluit)

    Kosten publicatie

    Voor het aangetekend verzenden van een beslissing en voor het in kennis brengen van kadastrale eigenaars en omwonende

    Kosten aangetekende zending


  • Belastingverhoging voor specifieke projecten

    Verkavelingen

    55 euro per bebouwbaar lot

    Bijstelling verkavelingen

    55 euro per bijkomend bebouwbaar lot

    Woonproject (groepswoningbouw, meergezinwoning,…)

    55 euro per woongelegenheid; de eerste is vrijgesteld


    Dossiers met milieueffectenrapport / omgevingsveiligheidsrapport / passende beoordeling

    250 euro

    Indien het een gecombineerd project betreft, worden bovenstaande tarieven cumulatief toegepast.


Artikel 4

De belasting is verschuldigd na het volledig en ontvankelijk verklaren van een aanvraag of na aktename van de melding en wordt door de aanvrager vereffend na toezending van de factuur door het gemeentebestuur.  Als de inning niet kan worden uitgevoerd, wordt de belasting een kohierbelasting.

Artikel 5

Deze aanvragen en meldingen zijn vrijgesteld van de belasting:

  • aanvragen en meldingen van gerechtelijke of administratieve overheden, alsook de instellingen van openbaar nut;

  • aanvragen en meldingen van de Vlaamse huisvestingsmaatschappijen, de door de Vlaamse Huisvestingsmaatschappij erkende sociale huisvestingsmaatschappijen en de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen.

Artikel 6

De vestiging en invordering van deze belasting en de regeling van eventuele geschillen gebeurt volgens de bepalingen van het decreet van 30 mei 2008 en latere wijzigingen betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van de provincie- en gemeentebelastingen.

Artikel 7

Het Belastingreglement "Aanvragen van administratieve stukken dienst omgeving", goedgekeurd door de gemeenteraad op 19 december 2019, wordt opgeheven vanaf 1 januari 2023.