Het reglement wordt hernomen met deze aanpassingen:
De retributies worden voorgesteld uit overwegingen van billijkheid ten aanzien van het gedeelte van de inwoners dat geen gebruik wenst te maken van de geleverde diensten. Het gaat om een redelijke vergoeding van de prestaties die zoveel mogelijk de werkingskosten dekt.
De heer Hans Woestenborghs, schepen van Financiën, geeft toelichting bij dit agendapunt.
Artikel II.31 van het Bestuursdecreet van 7 december 2018 bepaalt dat overheidsinstanties de overhandiging van een afschrift afhankelijk kunnen maken van de betaling van een bedrag op basis van een redelijke kostprijs met behoud van de toepassing van artikel 12, lid 5 (weigering of kostprijs bij kennelijk ongegronde of buitensporige vragen), en artikel 15, lid 3 (redelijke vergoeding voor kopieën) van de algemene verordening gegevensbescherming van 27 april 2016.
Voor de periode van 1 januari 2023 tot en met 31 december 2025 wordt een retributie geheven op bepaalde administratieve prestaties.
Artikel 2
De retributie wordt als volgt vastgelegd:
Artikel 3
De retributie is verschuldigd door de persoon die het stuk of de inlichting vraagt en wordt geïnd op het ogenblik dat de inlichtingen worden verstrekt of de stukken worden afgeleverd.
Artikel 4
De afgifte van een conformiteitsattest is vrijgesteld van deze retributie indien het gaat om:
Artikel 6
Het retributiereglement "Administratieve prestaties", goedgekeurd door de gemeenteraad op 16 december 2021, wordt opgeheven vanaf 1 januari 2023.