Terug
Gepubliceerd op 27/12/2022

2022_GR_00196 - Retributiereglement - Administratieve prestaties - Goedkeuring

Gemeenteraad
do 22/12/2022 - 20:15 Raadzaal Tempelhof
Datum beslissing: do 22/12/2022 - 22:09
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Retributiereglement.

Samenstelling

Aanwezig

Freddy Smans, voorzitter; Bart Craane, burgemeester; Isabelle Druyts, schepen; Hans Woestenborghs, schepen; Stefan Poortmans; Ingrid Van Genechten, schepen; Nancy Snels, schepen; Jan Van Dijck; Hans Luyckx; Linda Bosch; Dirk Proost; Ben Bols; Annemie Guns, voorzitter Bijzonder Comité Sociale Dienst; Lili Jansen; Bart Smans; Patrick Otten; Nancy Cruysberghs; Marc Veulemans; Werner Embrechts; Michiel Dockx; Nelly Mols; Elle Verwaest

Verontschuldigd

Joos De Meyer; Indra Van Der Steen; Inge Blondeel; Hanne Lenaerts

Secretaris

Elle Verwaest

Voorzitter

Freddy Smans, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00196 - Retributiereglement - Administratieve prestaties - Goedkeuring

Aanwezig

Freddy Smans, Bart Craane, Isabelle Druyts, Hans Woestenborghs, Stefan Poortmans, Ingrid Van Genechten, Nancy Snels, Jan Van Dijck, Hans Luyckx, Linda Bosch, Dirk Proost, Ben Bols, Annemie Guns, Lili Jansen, Bart Smans, Patrick Otten, Nancy Cruysberghs, Marc Veulemans, Werner Embrechts, Michiel Dockx, Nelly Mols, Elle Verwaest
Stemmen voor 16
Bart Craane, Nancy Snels, Ingrid Van Genechten, Stefan Poortmans, Hans Woestenborghs, Dirk Proost, Isabelle Druyts, Marc Veulemans, Annemie Guns, Werner Embrechts, Jan Van Dijck, Nancy Cruysberghs, Patrick Otten, Michiel Dockx, Nelly Mols, Freddy Smans
Stemmen tegen 5
Bart Smans, Hans Luyckx, Ben Bols, Linda Bosch, Lili Jansen
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2022_GR_00196 - Retributiereglement - Administratieve prestaties - Goedkeuring 2022_GR_00196 - Retributiereglement - Administratieve prestaties - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Het reglement wordt hernomen met deze aanpassingen:

  • er zijn aanpassingen aan de vastgoedinformatiebrief. De prijzen voor uittreksels van het plannen- en vergunningenregister worden samengevoegd met de stedenbouwkundige inlichtingen en verwerkt in één brief per kadastraal nummer. Dit is ook een voorbereiding naar de overstap van het vastgoedinformatieplatform waar de notaris de vastgoedinformatiebrief digitaal kan aanvragen;  
  • de specifieke tarieven kopiëren voor verenigingen zijn geschrapt;
  • de tarieven voor de administratieve prestaties voor opzoekingen, extern archief, kopieën en abonnement gemeenteraad zijn geïndexeerd gezien de gestegen werkingskosten.

Argumentatie

De retributies worden voorgesteld uit overwegingen van billijkheid ten aanzien van het gedeelte van de inwoners dat geen gebruik wenst te maken van de geleverde diensten. Het gaat om een redelijke vergoeding van de prestaties die zoveel mogelijk de werkingskosten dekt.

De heer Hans Woestenborghs, schepen van Financiën, geeft toelichting bij dit agendapunt.

Juridische grond

Artikel II.31 van het Bestuursdecreet van 7 december 2018 bepaalt dat overheidsinstanties de overhandiging van een afschrift afhankelijk kunnen maken van de betaling van een bedrag op basis van een redelijke kostprijs met behoud van de toepassing van artikel 12, lid 5 (weigering of kostprijs bij kennelijk ongegronde of buitensporige vragen), en artikel 15, lid 3 (redelijke vergoeding voor kopieën) van de algemene verordening gegevensbescherming van 27 april 2016.

Regelgeving: bevoegdheid

dlb0018

Regelgeving bevoegdheid

G - GR - Artikel 41 §1 14° van het decreet lokaal bestuur
<p>Artikel 41 &sect;1 14&deg; van het decreet lokaal bestuur: De gemeenteraad is bevoegd voor het vaststellen van de gemeentebelastingen en het vaststellen van de machtiging tot het heffen van de retributies en de voorwaarden ervan, inclusief verminderingen en vrijstellingen</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Voor de periode van 1 januari 2023 tot en met 31 december 2025 wordt een retributie geheven op bepaalde administratieve prestaties.

Artikel 2

De retributie wordt als volgt vastgelegd:

  • administratieve prestaties voor opzoekingen, zoals aanvragen van genealogische gegevens of in het kader van openbaarheid van bestuur (opzoeken, kopiëren of scannen, niet-openbare of persoonsgegevens onleesbaar maken): 16,50 euro per begonnen half uur indien het werk minstens 30 minuten in beslag neemt;
  • digitaal afschrift van bestuursdocumenten die zich in het externe archief bevinden dat niet door de gemeente wordt beheerd: 11 euro per opgevraagd dossier + 0,77 euro per gescande A4-pagina of 1,54 euro per gescande A3-pagina;
  • fotokopie of afdruk: 0,08 euro per pagina;
  • afgedrukte versie van de agenda en notulen van de zittingen van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van Beerse toesturen via de post: 33 euro voor een abonnement van een heel jaar;
  • gegevens inzake vervreemding van onroerende goederen opzoeken door de dienst ruimtelijke ordening: 75 euro;
  • brief met inlichtingen vastgoedinformatie (stedenbouwkundige inlichtingen inclusief plannen- en vergunningenregister): 120 euro per kadasternummer;
  • conformiteitsattest door de burgemeester afleveren:
    • voor een zelfstandige woning: 62,50 euro;
    • voor een kamerwoning: 62,50 euro verhoogd met 12,50 euro per kamer, met een maximum van 1.250 euro per gebouw.

Artikel 3

De retributie is verschuldigd door de persoon die het stuk of de inlichting vraagt en wordt geïnd op het ogenblik dat de inlichtingen worden verstrekt of de stukken worden afgeleverd.

Artikel 4

De afgifte van een conformiteitsattest is vrijgesteld van deze retributie indien het gaat om:

  • een conformiteitsattest dat op eigen initiatief door de burgemeester wordt afgeleverd;
  • een conformiteitsattest dat wordt afgeleverd voor woningen die te huur worden aangeboden aan Vlaamse huisvestingsmaatschappijen, de door de Vlaamse Huisvestingsmaatschappij erkende sociale huisvestingsmaatschappijen en de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen.

Artikel 6

Het retributiereglement "Administratieve prestaties", goedgekeurd door de gemeenteraad op 16 december 2021, wordt opgeheven vanaf 1 januari 2023.