De gemeenteraad van Beerse heeft bij de opmaak van de verkenningsnota en de uitwerkingsnota duidelijke doelstellingen uitgesproken en bouwstenen naar voor geschoven voor onze mobiliteit in de toekomst. Zo staan doelstellingen als de leefkwaliteit garanderen en de bereikbaarheid verhogen in deze context voorop. Niet alleen de leefkwaliteit garanderen voor onze bewoners is een primair uitgangspunt, maar evenzeer de bereikbaarheid verhogen voor onze zones voor industriële bedrijvigheid. Als sterk geïndustrialiseerde gemeente is het van belang dat de afwikkeling van het verkeer van en naar het hogere wegennet (E34) wordt verbeterd. Het lokaal bestuur Beerse zal hiervoor steeds bij de Afdeling Wegen en Verkeer Antwerpen van de Vlaamse Overheid blijven aandringen dat de doorstroming op het kruispunt N12-N132 wordt geoptimaliseerd en dat er een goede duurzame ontsluiting voor de Industriezone Beerse Zuid wordt gezocht in samenwerking met de aanpalende buurgemeenten Lille en Vosselaar.
Mevrouw Rommy Swinnen, schepen van mobiliteit, geeft toelichting bij dit agendapunt.
De fractie N-VA geeft de volgende stemmotivatie: 'We zijn volledig voor het splitsen van woonzone en industrie. Al twijfelen we of het volledig bannen van autoverkeer een permanente oplossing is voor dit probleem. Zo komt er geen oplossing voor extra opstoppingen op de Lilsedijk en Bax, aangezien het verkeer om moet rijden. We zijn dus akkoord met dit punt, al willen we dat er verder wordt gedacht. Vandaar een onthouding.'
De Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988.
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Artikel 40 §3 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat de gemeenteraad de gemeentelijke reglementen vaststelt, waaronder de politieverordeningen, in toepassing van de federale wetgeving.
Het Koninklijk Besluit van 16 maart 1968 tot coördinatie van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer.
Het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
De omzendbrief MOB/2009/01 van 03 april 2009.
Het gemeenteraadsbesluit van 28 november 1985 houdende de uitvaardiging van een politiereglement op de gemeentewegen. In bijzonderheid Hoofdstuk 1: "Verboden en beperkt verkeer" - Artikel 4: "Tot navolgende wegen is de toegang verboden voor bestuurders van voertuigen" - A. gebruikt voor het vervoer van zaken en waarvan het gewicht in beladen toestand hoger is dan het aangeduide - C. Taxandrialaan (C23 - 2,5T), uitgezonderd plaatselijk verkeer.
Het gemeenteraadsbesluit van 29 juni 1990 houdende de uitvaardiging van een aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer. In bijzonderheid artikel 1: Trekt zijn besluit van 28 november 1985 betreffende de hiernavermelde onderwerpen in: b) Beperking vervoer van zaken: Taxandrialaan. Artikel 2: Tot navolgende wegen is de toegang verboden voor bestuurders van voertuigen, gebruikt voor het vervoer van zaken en waarvan het gewicht in beladen toestand hoger is dan het aangeduide: a) Dageraadlaan, b) Taxandrialaan, c) Toekomstlaan na het kruispunt met de Zenitlaan, d) Zenitlaan na het kruispunt met de Dennenlaan, e) Torenlaan - C23 "2,5T", uitgezonderd laden en lossen.
Het gemeenteraadsbesluit van 18 december 2014 houdende de uitvaardiging van een aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg - kruispunt N132 met Taxandrialaan. De plaatsing van een afslagverbod op de gewestweg N132 (Gierleseweg) - C31a en C31b, aangevuld met de onderborden "2,5T" en "uitgezonderd plaatselijk verkeer".
De collegebeslissing van 18 december 2017 houdende de beslissing om voorstel 2 van het wijkbestuur in te voeren, nl.:
Het gemeenteraadsbesluit van 27 juni 2018 houdende de uitvaardiging van een aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg. In bijzonderheid artikel 3: In de Taxandrialaan is het iedere bestuurder – met uitzondering van fietsers en bromfietsers klasse A – verboden te rijden in de richting van het gedeelte na het kruispunt met de N132 (Gierleseweg) tot het kruispunt met de Koningslaan. Artikel 5: Tot navolgende wegen zal de toegang verboden worden, in beide richtingen, voor iedere bestuurder, uitgezonderd plaatselijk verkeer:
a) Dageraadlaan;
b) Toekomstlaan, na het kruispunt met de Zenitlaan in de rijrichting van de Dageraadlaan.
Het gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2021 houdende de goedkeuring van de verkenningsnota in het kader van de opmaak van het Intergemeentelijke mobiliteitsplan.
Het gemeenteraadsbesluit van 24 juni 2021 houdende de goedkeuring van de uitwerkingsnota in het kader van de opmaak van het Intergemeentelijke mobiliteitsplan.
In augustus 2014 sloten onze buurgemeenten Lille en Vosselaar eenzijdig de Beerseheide af voor het verkeer van en naar de industriezone Beerse Zuid. Met als gevolg dat het sluipverkeer zich verplaatste naar wijk ’t Suydt (Taxandrialaan, Dageraadlaan en Toekomstlaan). Het college vaardigde in zitting van 3 augustus 2015 een tijdelijke aflopende politiemaatregel uit rond de aanpak van sluipverkeer in wijk ’t Suydt. Er werd toen een proefopstelling met beperkt eenrichtingsverkeer ingevoerd op 15 augustus 2015, met een looptijd van 6 maanden. Deze proefopstelling werd meermaals verlengd.
Begin 2016 verzocht het college het wijkbestuur om een evaluatie te houden onder de bewoners van de wijk, gelegen tussen industriezone Zuid en de N-wegen N12 en N132. Er werden 70 gezinnen bevraagd en van dit aantal zijn er 61 die vóór het afsluiten zijn van het woon- en industriegedeelte. Het college nam hier akte van. Het college wenste hierbij mee te delen dat een algehele afkoppeling van wonen en industrie in eerste instantie te ver gaat en dat er eerst werk dient gemaakt te worden van de problematiek van de N132 (Gierleseweg-Beersebaan), alvorens hiertoe over te gaan. Het college gaf vervolgens de dienst Mobiliteit de opdracht een nieuwe bevraging op te maken en deze voor te leggen ter goedkeuring.
Op 16 januari 2017 werd deze bevraging uitgevoerd bij de bewoners van Wijk ’t Suydt. Tijdens het college van 20 februari 2017 nam het college akte van de resultaten van de bevragingen de opmerkingen van de bewoners van Wijk ’t Suydt. Er zijn 33 gezinnen die optie 1 verkiezen en 29 gezinnen verkiezen optie 3. Dit geeft een te klein verschil tussen beide opties om een duidelijke voorkeur vast te stellen. Daarom wou het college de resultaten, optie 1 of optie 3, ter advies voorleggen aan het wijkbestuur. Ook werden de resultaten per brief bekendgemaakt aan de bewoners van de wijk.
Op 20 maart 2017 vond er een overleg plaats met het wijkbestuur. De aanwezige leden van het college en de leden van het wijkbestuur beslisten om optie 3 ter bespreking aan het voltallige college voor te leggen.
Het college besliste op 27 maart 2017 om optie 3 als nieuwe proefopstelling uit te voeren voor een periode van zes maanden, waarna de situatie geëvalueerd en opnieuw besproken wordt met het wijkbestuur.
Op 12 juni 2017 werd een nieuwe proefopstelling van kracht in Wijk 't Suydt voor een periode van 6 maanden. Midden november werden alle bewoners van de wijk aangeschreven door de dienst mobiliteit om hun opmerkingen en bevindingen kenbaar te maken aan het wijkbestuur zodat de verkeerssituatie besproken en de proefopstelling geëvalueerd kon worden.
Op 4 december 2017 vond er een evaluatieoverleg plaats met het wijkbestuur. Uit deze gesprekken werd een definitieve aanpak voor de wijk geformuleerd.
Het college besliste op 18 december 2017 om voorstel 2 van het wijkbestuur in te voeren, nl.:
De gemeenteraad bekrachtigde deze principes in een passend aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg op 27 juni 2018.
Sinds de toepassing van dit politiereglement wordt de dienst mobiliteit geregeld geconfronteerd met klachten over sluipverkeer dat de leefbaarheid in de wijk aantast.
Deze klachten werden hardnekkiger bij de recente aanleg van de fietspadeninfrastructuur langsheen de Lilsedijk in de industriezone dit jaar. Op basis van deze klachten ging schepen Swinnen de dialoog aan met bewoners en verrichtte ook een plaatsbezoek op het moment dat de shiftwissel plaatsvond om zo de uitstroom te monitoren.
Op basis van deze primaire bevindingen werd de lokale politie ook ingeschakeld om de toestand verder te monitoren. Dit resulteerde in volgend controle beeld de laatste maanden:
- preventieve controles op volgende data: 07/07, 08/07, 09/07, 13/07, 16/07, 19/07, 22/07, 12/10 en 14/10;
- repressieve controles op volgende data: 19/10 (40 pv's) en 05/11 (16 pv's).
In de Zenitlaan wordt de grotendeels leegstaande oude bedrijvigheid (even huiszijde) opgekuist. In plaats van deze bedrijvigheid zal er een groene buffer ontstaan tussen de bedrijvigheid van de Industriezone Beerse Zuid en de bewoning in de Zenitlaan. Bijgevoegd inplantingsplan uit de omgevingsvergunning 2021/252 verduidelijkt dit.
Artikel 3 van het gemeenteraadsbesluit van 27 juni 2018 houdende de uitvaardiging van een aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg wordt als volgt aangevuld: de plaatsing van een afslagverbod op de gewestweg N132 (Gierleseweg) zal het ingestelde verbod in de Taxandrialaan verder ondersteunen.
Artikel 2
Artikel 4 van het gemeenteraadsbesluit van 27 juni 2018 houdende de uitvaardiging van een aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg wordt aangevuld met de verkeersborden C31a en C31b, aangevuld met de onderborden M.3.
Artikel 3
Artikel 5 van het gemeenteraadsbesluit van 27 juni 2018 houdende de uitvaardiging van een aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg wordt als volgt gewijzigd:
a) Dageraadlaan;
b) Toekomstlaan, na het kruispunt met de Zenitlaan in de rijrichting van de Dageraadlaan.
Artikel 4
De Industriezone Beerse Zuid zal afgekoppeld worden worden van de aanpalende residentiële woonwijk 't Suydt. Zo worden de Toekomstlaan en de Dennenlaan, t.h.v. het kruispunt met de Zenitlaan, afgesloten voor alle verkeer in beide richtingen, uitgezonderd fietsers en bromfietsers klasse A.
Artikel 5
De maatregel in artikel 4 wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door middel van de verkeersborden C3, aangevuld met de onderborden M.3.
Artikel 6
Een afschrift van dit besluit wordt - na melding via het loket voor lokale besturen - overgemaakt aan: