Terug
Gepubliceerd op 21/12/2021

2021_GR_00211 - Retributiereglement - Administratieve prestaties - Goedkeuring

Gemeenteraad
do 16/12/2021 - 20:01 Digitaal
Datum beslissing: do 16/12/2021 - 23:01
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Retributiereglement.

Samenstelling

Aanwezig

Freddy Smans, voorzitter; Stefan Poortmans, schepen; Ingrid Van Genechten, schepen; Hans Woestenborghs, schepen; Dirk Proost; Joos De Meyer; Staf Willemsens, voorzitter Bijzonder Comité Sociale Dienst; Bart Craane, burgemeester; Isabelle Druyts; Marc Veulemans; Rommy Swinnen, schepen; Nancy Snels; Hans Luyckx; Linda Bosch; Ben Bols; Bart Smans; Indra Van Der Steen; Hanne Lenaerts; Annemie Guns; Lili Jansen; Inge Blondeel; Jan Van Dijck; Nancy Cruysberghs; Patrick Otten; Werner Embrechts; Tinneke Claeys, algemeen directeur

Secretaris

Tinneke Claeys, algemeen directeur

Voorzitter

Freddy Smans, voorzitter
2021_GR_00211 - Retributiereglement - Administratieve prestaties - Goedkeuring 2021_GR_00211 - Retributiereglement - Administratieve prestaties - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

De retributies worden voorgesteld uit overwegingen van billijkheid ten aanzien van het gedeelte van de inwoners dat geen gebruik wenst te maken van de geleverde diensten. Het gaat om een redelijke vergoeding van de prestaties die zoveel mogelijk de werkingskosten dekt.

De heer Hans Woestenborghs, schepen van financiën, geeft toelichting bij dit agendapunt.

Juridische grond

Artikel II.31 van het Bestuursdecreet van 7 december 2018 bepaalt dat overheidsinstanties de overhandiging van een afschrift afhankelijk kunnen maken van de betaling van een bedrag op basis van een redelijke kostprijs met behoud van de toepassing van artikel 12, lid 5 (weigering of kostprijs bij kennelijk ongegronde of buitensporige vragen), en artikel 15, lid 3 (redelijke vergoeding voor kopieën) van de algemene verordening gegevensbescherming van 27 april 2016.

Artikel 3.9 van het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021.

Aanleiding en context

Het reglement wordt hernomen met deze aanpassingen:

  • Op 1 januari 2021 is de Vlaamse Codex Wonen in werking getreden. 
  • De vergoeding voor een conformiteitsattest zal niet langer gevraagd worden voor het 'afleveren', maar voor de 'aanvraag'

Regelgeving: bevoegdheid

dlb0018

Regelgeving bevoegdheid

G - GR - Artikel 41 §1 14° van het decreet lokaal bestuur
<p>Artikel 41 &sect;1 14&deg; van het decreet lokaal bestuur: De gemeenteraad is bevoegd voor het vaststellen van de gemeentebelastingen en het vaststellen van de machtiging tot het heffen van de retributies en de voorwaarden ervan, inclusief verminderingen en vrijstellingen</p>

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Voor de periode van 1 januari 2022 tot en met 31 december 2025 wordt een retributie geheven op bepaalde administratieve prestaties.

Artikel 2

De retributie wordt als volgt vastgelegd:

  • administratieve prestaties voor opzoekingen, zoals aanvragen van genealogische gegevens of in het kader van openbaarheid van bestuur (opzoeken, kopiëren of scannen, niet-openbare of persoonsgegevens onleesbaar maken):
    • 15 euro per begonnen half uur indien het werk minstens 30 minuten in beslag neemt
  • digitaal afschrift van bestuursdocumenten die zich in het externe archief bevinden dat niet door de gemeente wordt beheerd:
    • 10 euro per opgevraagd dossier + 0,70 euro per gescande A4-pagina of 1,40 euro per gescande A3-pagina
  • fotokopie of afdruk:
    • 0,07 euro per pagina
    • indien het kopieerwerk bestemd is voor activiteiten zonder winstoogmerk:
      • 0,05 euro per pagina tot de eerste 100 exemplaren
      • 0,02 euro per pagina boven de 100 exemplaren
  • afgedrukte versie van de agenda en notulen van de zittingen van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van Beerse toesturen via de post: 30 euro voor een abonnement van een heel jaar
  • gegevens inzake vervreemding van onroerende goederen opzoeken door de dienst ruimtelijke ordening: 75 euro
  • uittreksel uit het plannenregister afleveren: 20 euro per perceel
  • stedenbouwkundig uittreksel afleveren: 20 euro per perceel
  • behandelen van een aanvraag van een conformiteitsattest door de burgemeester:
    • voor een zelfstandige woning: 62,50 euro
    • voor een kamerwoning: 62,50 euro verhoogd met 12,50 euro per kamer, met een maximum van 1.250 euro per gebouw.

Artikel 3

In het kader van het openbaar onderzoek over aanvragen tot milieuvergunningen, stedenbouwkundige vergunningen en verkavelingsaanvragen moeten de kosten van de aangetekende zendingen betaald worden door de aanvrager.

Artikel 4

De retributie is verschuldigd door de persoon die het stuk of de inlichting vraagt en wordt geïnd op het ogenblik dat de inlichtingen worden verstrekt of de stukken worden afgeleverd. 

De retributie voor een conformiteitsattest is verschuldigd door de persoon die het attest aanvraagt.

Artikel 5

Het behandelen van de aanvraag van een conformiteitsattest is vrijgesteld van deze retributie indien het gaat om:

  • een conformiteitsattest dat op eigen initiatief door de burgemeester wordt afgeleverd;
  • een conformiteitsattest dat wordt aangevraagd voor woningen die te huur worden aangeboden aan het Sociaal Verhuurkantoor Noorderkempen met het oog op een nieuwe inhuurname, of voor sociale woningen die worden verhuurd door Sociaal Verhuurkantoor Noorderkempen, DE ARK of Bouwmaatschappij de Noorderkempen.